היוזמה של סמוטריץ' - חוק יסוד: העדפת המילואימניקים

השר מתכוון להוביל חקיקה, שתעניק למשרתים שורה של הטבות חשובות • המטרה: להתגבר על המכשול המשפטי שבעקרון השוויון • שר האוצר: "אני יכול להניח שיש מגזרים שלא יאהבו את זה, אבל אני עומד מאחורי זה"

שר האוצר סמוטריץ': "1.5 מיליארד שקלים יועברו במיידי למענקים ללוחמי מילואים" // דוברות השר

מתגמלים את המילואים: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יוזם חקיקת חוק יסוד שיבטיח העדפה מתקנת רחבה לטובת אנשי המילואים בשלל סוגיות. כך נודע לראשונה ל"ישראל היום".

השר מבקש לעשות זאת באמצעות חוק יסוד כדי להתגבר על טענות אפשרויות שלפיהן התוכנית מהווה פגיעה בעקרון השוויון, סוגיה שהייעוץ המשפטי מעלה לעיתים קרובות כמכשול להעדפת אוכלוסיות מסוימות. חוק היסוד יעניק קדימות למשרתי המילואים בשלל נושאים על פני הלא־משרתים, בציבור החרדי, הערבי והכללי.

לוחמי מילואים ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

לפי העקרונות המוצעים, החוק יכיר בשירות מילואים כערך יסוד וייתן הטבות בשירותי המדינה בכמה תחומים, כגון עדיפות במכרזי קרקע של רשות מקרקעי ישראל, הנחות ברכישת קרקע והעדפה בקבלה לעבודה בשירות המדינה, בקבלה לאוניברסיטה, בקבלה למעונות יום ובמכרזי רכש של המדינה.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "המילואימניקים מהווים את חוד החנית של צה"ל ומשלמים מחירים קשים מאוד. הם עוברים מחיי אזרחות לחיי צבא בתוך רגעים בודדים ומשלמים מחירים משפחתיים וכלכליים, וכפי שלצערנו נוכחנו לדעת - הם משלמים גם בבריאותם, ואף בחייהם".

מילואימניקים בעלי עסקים בוועדת הכלכלה, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

עוד נכתב: "ב־76 שנותיה מדינת ישראל לא השכילה לייקר את המילואימניקים, לשים אותם על ראש שמחתה ולתת להם העדפה מיוחדת. מלחמת חרבות ברזל חידדה את נחיצותו של צבא המילואים לביטחון הלאומי של המדינה, כתנאי מובהק לניצחון מוחלט".

שיחה עם משפחה שכולה

מטרת החוק, לפי הכתוב, היא ליצור "שינוי בסדר העדיפויות הלאומי - הכרה במשרתי המילואים ויצירת פריבילגיות משמעותיות ויוצאות דופן למשרתי המילואים". עד היום חוקקו בישראל רק 13 חוקי יסוד.

שר האוצר סמוטריץ', צילום: קוקו

שר האוצר סמוטריץ' אמר ל"ישראל היום": "כבר שנים אומרים שצריך לתת לאנשי המילואים יותר, אבל כשמנסים להוציא את זה לפועל - נתקלים בייעוץ משפטי שטוען שאי אפשר להעדיף חיילי מילואים על פני אוכלוסיות אחרות, בגלל חוסר שוויון". השר מסביר גם כיצד עלה הרעיון לחקיקה החדשה: "לאחרונה התחזק הקשר ביני לבין משפחתו של יוסי הרשקוביץ ז"ל, מנהל בית ספר נערץ שנפל בלחימה בעזה. שוחחנו על כך שחיילים המילואים חייבים לקבל יותר, והמשפחה העלתה הצעה - לחוקק את סוגיית העדפת המילואימניקים כחוק יסוד, כך שתגבר על כל השאר. זה מה שנעשה.

"המילואימניקים צריכים לקבל עדיפות בכל - אם יש קרקעות מדינה זמינות המילואימניקים צריכים לקבל קדימות, וכך גם במכרזים בשירות המדינה, בהנחות ובנושאים נוספים".

הרמטכ"ל עם לוחמי המילואים בצפון (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

לדברי השר, הוא ער לאפשרות של ביקורת: "אני יכול להניח שבמגזר החרדי והערבי לא יאהבו את זה, אבל אני עומד מאחורי זה. מי שישרת - יקבל. אני מתקשה לראות מצב שבו מישהו מצליח לתקוע חוק כזה. כיום יכול להתרחש מצב שבו חייל שמשרת במילואים יפסיד משרה בשירות המדינה, כי יש העדפה מתקנת לאוכלוסיות שלא משרתות. נתקן את המצב הזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר