"נתניהו בחוסר כשירות טוטאלית": המשלחת הישראלית נשארת בארץ - והמערכת הפוליטית סוערת

ארה"ב החליטה שלא להטיל וטו על ההחלטה באו"ם להפסקת אש שאיננה מותנית בשחרור חטופים • נתניהו הודיע - המשלחת הישראלית נשארת בארץ ולא תצא לוושינגטון • לפיד תקף: "עוד נסיון עלוב ועצוב להסיט את תשומת הלב מחוק הגיוס" • ציפי לבני מאשימה: "הדבר הכי טוב לחמאס זה קרע בין ישראל לארה"ב ולשם רה"מ לוקח את כולנו" • בן גביר על האו"ם: "מדובר במוסד אנטישמי"

בנימין נתניהו (ארכיון). צילום: חיים גולדברג/פלאש90

הרוחות סוערות במערכת הפוליטית בעקבות החלטת נתניהו היום (שני) על הישארות המשלחת הישראלית בארץ לאור השינוי בעמדה האמריקנית באו״ם, ותוצאות ההצבעה שקוראות להפסקת אש.

השגריר ארדן במועצת הביטחון: ״הדרך להפסקת אש קבועה עוברת ברפיח״ (22.03.24) // UN

ראש האופוזיציה ויו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, תקף: "הודעתו המתריסה של נתניהו נגד האמריקאים היא עוד נסיון עלוב ועצוב להסיט את תשומת הלב מחוק הגיוס על חשבון יחסיה של ישראל עם ארה"ב. זה חוסר אחריות מבהיל מראש ממשלה שאיבד את זה".

כידוע, בצעד דרמטי, ארה"ב החליטה לבסוף שלא להטיל וטו על ההחלטה להפסקת אש שאיננה מותנית בשחרור חטופים. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מיהר לברך על תוצאות ההצבעה, ואמר: "יש ליישם את ההחלטה הזו. כישלון יהיה בלתי נסלח״. 

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ: ״למדינת ישראל יש חובה מוסרית להמשיך בלחימה עד להשבת החטופים ולהסרת איום החמאס וכך נעשה. החלטת מועצת הביטחון אינה בעלת משמעות אופרטיבית עבורנו, ובכל מקרה, נמשיך להקשיב לידידותינו, ונעשה תמיד מה שנכון לביטחון ישראל".

"ולצד זאת, חשוב לזכור - היחסים המיוחדים בין ישראל לארצות הברית הם עוגן בביטחון וביחסי החוץ של ישראל, והשיח הישיר עם הממשל האמריקאי הוא נכס חיוני שאסור לוותר עליו גם כשיש אתגרים ומחלוקות. טוב עשתה ארה״ב שהבהירה, כי הפסקת אש תתקיים כתלות בהשבת החטופים. טוב ששר הביטחון נמצא כעת בארה״ב, וידון עם בכירי הממשל על הנושאים המדיניים והביטחוניים שעל הפרק ועל הצורך שלנו בהמשך הלחימה".

לדבריו: "לא רק שנכון שהמשלחת תיסע - טוב היה עושה ראש הממשלה אם היה נוסע בעצמו לארה״ב, ומקיים שיח ישיר עם הנשיא ביידן ועם בכירי הממשל. זה נכון בשגרה, וזה בוודאי נכון כעת, כשמשקל התמיכה של ארה״ב בישראל כה קריטי".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "ההחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם מוכיחה את מה שהיה ידוע מאז ומעולם - מדובר במוסד אנטישמי, עם מזכ"ל אנטישמי, שמעודד את חמאס לעבר הניצחון המוחלט. הבחירה של הנשיא ביידן מנגד, להמנע מלהטיל וטו על ההחלטה מצידה של ארה"ב, מוכיחה כי הוא לא מעמיד בראש סדרי העדיפויות שלו את הניצחון של ישראל והעולם החופשי על הטרור, אלא את שיקוליו הפוליטיים. דווקא לאחר ההחלטה הזו אנו חייבים להגביר את העצימות במלחמה ולהמשיך לחתור בכל הכח, בכל מחיר, להכרעת החמאס".

בצלאל סמוטריץ׳: "החלטת ארה"ב שלא להטיל ווטו במועצת הביטחון משחקת לידי חמאס ופוגעת במאמצים להשיב את החטופים ולייצב את האזור באמצעות חיסול הכוחות הרדיקליים וחיזוק הכוחות המתונים. מדינת ישראל לא תעצור עד להשמדה מוחלטת של החמאס ולהשבת החטופים הביתה".

"מערכת היחסים שלנו עם ארה"ב היתה מאז ומעולם של שותפים אבל לא של מדינת חסות. אין זו הפעם הראשונה שבה ממשלה ישראלית נדרשת לקבל החלטות מנוגדות לעמדת הממשל בארה"ב. כך היה בהחלטה על הקמת המדינה, כך ברבות ממלחמות ישראל, וכך כעת בהחלטה להמשיך להילחם בנאצים של דעאש-חמאס עד הניצחון המוחלט".

מגבה. השר בצלאל סמוטריץ' (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

"אני מגבה את החלטתו של ראש הממשלה וקורא ברגע הקיומי הזה לכל המנהיגים בישראל להתעלות מעל לשיקולים פוליטיים צרים ולהתייצב מאחורי ממשלת ישראל והעומד בראשה עד הניצחון".

זהבה גלאון תקפה את הממשלה: "נתניהו טען בזמנו שהוא "ליגה אחרת" על בסיס כמה צילומים גנריים שלו מפגישות עם פוטין וטראמפ. איכשהו יש לי הרגשה שהפעם הוא לא יזדרז לקחת אחריות לאירוע. פעם היו נותנים לממשלה חדשה מאה ימי חסד. הממשלה הזו קיבלה עוד ועוד חסד, ובכל יום הוכיחה שהיא לא ראויה לו. נכשלתם. לכו".

ח"כ גלעד קריב: "החלטת נתניהו לבטל את יציאת המשלחת לוושינגטון מעידה על חוסר כשירות טוטאלית. אויביה של ישראל מחככים ידיים בהנאה מול הבידוד הבינלאומי אליו נדחקת מדינת ישראל, כתוצאה ישירה מהתנהלותו היהירה וחסרת האחריות".

ציפי לבני טוענת: "הדבר הכי טוב לחמאס זה קרע בין ישראל לארצות הברית ולשם נתניהו לוקח את כולנו".

שר החוץ ישראל כ"ץ שיגר מסר חד וברור: "מדינת ישראל לא תנצור את האש. נשמיד את חמאס ונמשיך להילחם עד שאחרון החטופים ישוב הביתה".

שגריר ישראל לאו״ם גלעד ארדן תקף בחריפות את החלטת מועצת הביטחון: ״שחרור החטופים צריך להיות הראשון בסדר העדיפויות של המועצה. הדרישה שלכם להפסקת אש מבלי להתנות אותה בשחרור חטופינו, פוגעת במאמצים לשחרורם ונותנת לחמאס תקווה, להשיג הפסקת אש בלי לשחרר את החטופים. כל חברות המועצה כולן, היו צריכות להתנגד להצעה הזו".

חבר ועדת החוץ והביטחון ח"כ דן אילוז: "אנחנו ברגע מכריע בתולדות אומות העולם. רגע שבו ברור מי הטוב ומי הרע. אין פה אמצע, כמו שאין אמצע בין מי שמצית אש למכבי האש. אין הרבה תקופות כאלו בחיים. בשבעה לאוקטובר, החמאס חשף את פרצופו האמיתי. וראינו רוע מוחלט. חיילי צה"ל נלחמים נגד הרוע הזה במוסריות מופתית. מי שעומד לצד הטוב ייזכר לדורות כאדם וכאומה מוסרית. מי שלא, יזכרו לדיראון עולם".

הוא המשיך, וטען: "אם העולם החופשי יפסיק לעמוד לצד ישראל במלחמה הזאת, הוא פשוט יפסיק להיות חופשי. ויש מצב שגם יפסיק להיות עולם. אנחנו, עם ישראל, נמשיך להילחם נגד הרוע של החמאס ושותפיו עד לניצחון המוחלט, גם אם זה אומר לעמוד לבד".

ח"כ דן אילוז (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ארה״ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון שבה קשרה רק לפני כמה ימים בין הפסקת אש לשחרור החטופים. בהחלטה הקודמת, סין ורוסיה הטילו וטו בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים. בהחלטה הנוכחית רוסיה וסין תמכו, יחד עם אלג׳יריה ומדינות אחרות".

"ארה״ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התנייה בשחרור החטופים. זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה״ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה. נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו".

מועצת האום, צילום: UN WEBTV

"נתניהו הבהיר כבר אמש שאם ארה״ב תיסוג מעמדתה העקרונית הוא לא ישלח את המשלחת הישראלית לארה״ב. לאור השינוי בעמדה האמריקנית, ראש הממשלה נתניהו החליט שהמשלחת לא תצא".

בתוך כך, שגרירת ארה"ב לינדה תומס גרינפלד, ניסתה להסביר את ההחלטה: "מועבי"ט פעלה היום בתמיכה של המאמצים הדיפלומטים של ארה"ב, קטאר ומצרים כחלק מהמאמץ בשטח להביא הפסקת אש, להביא לשחרור חטופים ולהקל על הסבל ההומניטרי הנוראי בעזה. ארה"ב תומכת במטרות אלו באופן מלא, אלו הם העקרונות בבסיס ההחלטה האמריקאית שרוסיה וסין הטילו עליהן וטו בשבוע שעבר".

"תמיכת ארה"ב במטרות אלו אינן רק רטוריקה, אלא פועלים בשטח להביאן למימוש, דרך דיפלומטיה. מתקרבים לעסקה להפסקת אש מיידית עם שחרור החטופים, אך עדיין לא שם. מברכים על הפעולות לשינוי בטקסט, אך לצערם עדיין לא נכנס הגינוי הנדרש לחמאס".

בירך. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, צילום: רויטרס

"בהתאם - לא יכלנו להצביע בעד ההחלטה. אך תומכים באופן מלא במטרות שבהחלטה הלא מחייבת הזו ותומכים בקריאה ברורה שהפסקת אש, כל הפסקת אש, חייבת לבוא ביחד עם שחרור כל החטופים. הדרך היחידה לסיום הסכסוך היא שחרור החטופים.
הפסקת אש ושחרור כל החטופים תאפשר להכניס סיוע הומניטרי משמעותי בעת בה הרעב גובר ולהביא להפסקת אש ארוכה יותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר