ללא וטו אמריקני: מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה בעד הפסקת אש בעזה לתקופת הרמדאן

הצעה קוראת גם לשחרור המיידי של החטופים • השגריר ארדן ינאם זמן קצר לאחר ההצבעה • 14 חברות הצביעו בעד ו-0 נגד • למרות איום נתניהו, שאמר כי יבטל את יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון, ארה"ב לא הטילה וטו ונמנעה

ללא וטו אמריקני: מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה בעד הפסקת אש בעזה לתקופת הרמדאן // רויטרס

מועצת הביטחון של האו״ם התכנסה היום (שני) ואישרה את ההחלטה המוגשת מטעם עשר החברות הלא קבועות של המועצה, הקובעת כי לקיחת חטופים מנוגדת לחוק הבינלאומי וקוראת לשחרורם המיידי ולהפסקת אש לתקופת הרמדאן. 14 חברות הצביעו בעד, 0 נגד וארה"ב נמנעה. 

הדיון במועצת הביטחון של האו"ם על דו"ח פשעי המין של חמאס (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

עם זאת, מדובר בהחלטה הצהרתית בלבד שאיננה מחייבת את מדינת ישראל. השגרירה האמריקנית הסבירה בנאומה באו"ם שמדובר בהצהרה שארה"ב תומכת בה - הקריאה להפסקת אש ולהקלה הומניטרית בעזה. בשלב הזה מדובר בהמלצה בלבד שישראל יכולה להיענות לה, אך היא איננה צפויה לעשות כן. בהמשך המועצה תוכל לנקוט פעולות וצעדים דוגמת הטלת סנקציות על ישראל. כרגע, בראיית המשפטנים האמריקנים אין בהחלטה אלמנטים אשר מרמזים לסנקציות בצדה.

בתחילת הדיון, שגריר מוזומביק הציג את ההחלטה בשם חברות המועצה הלא קבועות. השגריר הרוסי קרא להפסקת אש לצד השבת החטופים והכנסת סיוע הומניטרי לרצועה.

ראש הממשלה נתניהו לחברי המשלחת לארה״ב טרם ההצעה: "אם ארה״ב לא תטיל וטו על ההחלטה היום באו״ם להפסקת אש שאיננה מותנית בשחרור חטופים, אני מבטל את יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון". בתוך כך, נתניהו ביטל את יציאת המשלחת. 

שר החוץ כ"ץ והשגריר גלעד ארדן (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

שגרירת ארה"ב לינדה תומס גרינפלד: "מועבי"ט פעלה היום בתמיכה של המאמצים הדיפלומטים של ארה"ב, קטאר ומצרים כחלק מהמאמץ בשטח להביא הפסקת אש, להביא לשחרור חטופים ולהקל על הסבל ההומניטרי הנוראי בעזה. ארה"ב תומכת במטרות אלו באופן מלא, אלו הם העקרונות בבסיס ההחלטה האמריקנית שרוסיה וסין הטילו עליהן וטו בשבוע שעבר. תמיכת ארה"ב במטרות אלו אינן רק רטוריקה, אלא פועלים בשטח להביאן למימוש, דרך דיפלומטיה. מתקרבים לעסקה להפסקת אש מיידית עם שחרור החטופים, אך עדיין לא שם.

"מברכים על הפעולות לשינוי בטקסט, אך לצערנו עדיין לא נכנס הגינוי הנדרש לחמאס. בהתאם - לא יכלנו להצביע בעד ההחלטה. אך תומכים באופן מלא במטרות שבהחלטה הלא מחייבת הזו ותומכים בקריאה ברור שהפסקת אש , כל הפסקת אש חייבת לבוא ביחד עם שחרור כל החטופים. הדרך היחידה לסיום הסכסוך היא שחרור החטופים. הפסקת אש ושחרור כל החטופים תאפשר להכניס סיוע הומניטרי משמעותי בעת בה הרעב גובר ולהביא להפסקת אש ארוכה יותר".

חבר ועדת החוץ והביטחון ח"כ דן אילוז: "אנחנו ברגע מכריע בתולדות אומות העולם. רגע שבו ברור מי הטוב ומי הרע. אין פה אמצע, כמו שאין אמצע בין מי שמצית אש למכבי האש. מי שעומד לצד הטוב ייזכר לדורות כאדם וכאומה מוסרית. מי שלא, יזכרו לדירעון עולם. אם העולם החופשי יפסיק לעמוד לצד ישראל במלחמה הזאת, הוא פשוט יפסיק להיות חופשי. ויש מצב שגם יפסיק להיות עולם. אנחנו נמשיך להילחם נגד הרוע של החמאס ושותפיו עד לניצחון המוחלט, גם אם זה אומר לעמוד לבד".

"עבורכם הדם של ישראלים הוא זול": גלעד ארדן תקף בחריפות את החלטת מועצת הביטחון

שגריר ישראל לאו״ם גלעד ארדן תקף בחריפות את החלטת מועצת הביטחון: ״מועצת הביטחון הזדרזה, ובצדק, לגנות את מתקפת הטרור בקונצרט ברוסיה מייד אחרי שבוצעה. אבל את הטבח בפסטיבל נובה, מועצת הביטחון מסרבת לגנות כבר שישה חודשים. זו חרפה! אתם מפלים בין דם לדם״

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר