קנדה החליטה על הפסקת ייצוא הנשק לישראל; השר כ"ץ: "מערערת על זכותינו להגנה עצמית"

בצל התנגדות קנדה למהלכים הישראליים במלחמה, הורתה מלאני ג'ולי על סיום ההתקשרות עם ישראל בהיבטי קנייה וממכר של אמצעי לחימה • אמנם, לא הוגשו בקשות ישראליות לרכישת נשק אך, השרה בהכרזתה היא מאשרת שההגבלה תוחל גם על פניות עתידיות • בישראל חוששים מ"אפקט דומינו" לפיו מדינות נוספות יפסיקו את הייצוא • שר החוץ: "ההיסטוריה תשפוט לחומרה את צעדה הנוכחי של קנדה"

שרת החוץ הקנדית, מלאני ג'ולי. צילום: איי.פי

"סוגרים את הברז": שרת החוץ הקנדית, מלאני ג'ולי, הודיעה היום (שלישי) על הפסקת ייצוא הנשק לישראל. זאת, בצל התנגדות קנדה לפעולות שנוקטת ישראל בצל מלחמת חרבות ברזל. 

נדגיש כי אתמול, ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, שוחח עם השר בני גנץ. טרודו שב וגינה את מתקפת חמאס והביע דאגה מהכניסה המתוכננת של ישראל לעיר רפיח ומההשלכות ההומניטריות על האזרחים באזור.

ראש ממשלת קנדה, צילום: איי.פי

כבר בחודש ינואר האחרון, עצרה קנדה את הייצוא של משלוחי הנשק לישראל, המוגדר כלא-קטלני. כך אמר גורם בממשלת קנדה לסוכנות הידיעות רויטרס. הוא ציין כי הצעד נבע לנוכח "ההתפתחות המהירה של המצב בשטח". מעבר לכך, לא מסר הגורם בשיחה, ששמו ופרטיו נותרו עלומים, מידע נוסף.

אמש הפרלמנט הקנדי דן בהפסקת ייצוא הנשק וגינה את ישראל. נוסף על כך, הועלתה הצעה להכיר באופן חד צדדי במדינה פלשתינית, אך היא נדחתה. במקומה, קודמה הצעה "מרוככת" של הליברלים ובמרכזה קריאה לפעול במשותף עם הקהילה הבינלאומית ל"שלום צודק ומתמשך" שבסופו תוקם מדינה פלשתינית. התיקון להצעה זכה לתמיכת "מפלגת הדמוקרטים החדשה", אשר עמדה מאחורי היוזמה המקורית והחד צדדית להכיר במדינה פלשתינית.

אמנם, בשנה האחרונה לא הוגשו בקשות לייצוא נשק מקנדה לישראל אך, מהצהרתה ניתן לראות סירוב להצעות אפשריות בעתיד. בקהילה היהודית במדינה תקפו את ההחלטה של ג'ולי ואמרו שהיא מערערת את זכותה של ישראל להגן על עצמה מפני חמאס.

סיוע ביטחוני אמריקני, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

החשש הישראלי מ"אפקט דומינו"

נזכיר, כי גם בחודש שעבר בית המשפט בהולנד הורה לממשלה לעצור את הייצוא של חלקי F-35 לישראל. נוסף על כך, ממשלת ישראל מנסה בימים אלו לטרפד הצעה להגבלת ייצוא הנשק גם מבריטניה, כך פורסם לראשונה "בישראל היום". על-פי דיווחים זרים, בבריטניה קושרים את בחינת ייצוא הנשק עם הפעולה המתוכננת של צה"ל ברפיח, שכן כחלק מחוקי המדינה אסור ייצוא הנשק למדינות שחשודות בביצוע "פשעי מלחמה".

בישראל חוששים "מאפקט דומינו" שעשויה ההחלטה הקנדית לייצר. כלומר, ממצב שבו מדינות נוספות יפסיקו להעביר אמצעי לחימה שחיוניים להמשך הלחימה הישראלית, בפרט בצל המתיחות הגוברת בצפון והעמקת הפשיטות ברצועה.

רויטרס

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, כתב כך נוכח ההחלטה הקנדית: "החלטתה של קנדה שגויה, מזיקה ומסוכנת. זה אינו משנה את העובדה שאנחנו חוזים בהתרסקות של יחסי החוץ של ישראל בגלל ממשלה רעה ורשלנית שמנהלת את זה איום ונורא".

שר החוץ, ישראל כ"ץ, הגיב כך: "מצער שממשלת קנדה נוקטת בצעד שמערער על זכותה של ישראל להגנה עצמית מול מרצחי החמאס שביצעו פשעים נוראיים נגד האנושות ונגד אזרחים ישראלים חפים מפשע וביניהם זקנים, נשים וילדים. ההיסטוריה תשפוט לחומרה את צעדה הנוכחי של ממשלת קנדה. מדינת ישראל תמשיך להילחם עד להשמדת החמאס והשבת כל החטופות והחטופים הביתה".

בהמשך, שיגר יו"ר ידידות ישראל-קנדה, ח"כ דן אילוז, מכתב לשרה והעלה חשש מפני תקדים מסוכן: "איתות מסוכן לעולם שקנדה מוכנה להדוף בעלת ברית דמוקרטית לטובת פיוס גורמים רדיקליים".

זאת ועוד, הגיב גם ח"כ עמיחי שיקלי להחלטה הקנדית: "הפרלמנט הקנדי נכנע אמש להצעת החוק הפרו חמאסית של מפלגת השמאל הקיצוני ה NDP לאמברגו נשק על ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר