הבית הלבן: "מאשרים כי מרואן עיסא חוסל; נתניהו הסכים לשלוח צוות לוושינגטון כדי לדון בסוגיית רפיח"

ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי אמריקני, נשא הצהרה בה התייחס למספר סוגיות, על רקע שיחתם של ביידן ונתניהו • "ישראל צריכה אסטרטגיה קוהרנטית ובת קיימא כדי להיפטר מארגון הטרור", אמר סאליבן • לטענתו, "מבצע קרקעי גדול ברפיח יהיה טעות, יעמיק את האנרכיה בעזה ויבודד את ישראל בינלאומית" • הוא התייחס לעסקת חטופים, ואמר: "אנחנו חושבים שזה אפשרי ונמשיך לדחוף לכך"

ג'ייק סאליבן. צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אישר הערב (שני) כי מרואן עיסא, הבכיר השלישי בצמרת הפיקוד של חמאס ברצועת עזה - נהרג בתקיפה הישראלית בשבוע שעבר. על רקע שיחתם של נשיא ארצות הברית ונתניהו שהתקיימה היום, סאליבן אמר כי "ביידן אמר לרה"מ נתניהו שאנחנו שותפים למטרה של הבסת חמאס, אבל שצריך אסטרטגיה יותר ברורה כדי שזה יקרה".  

נתניהו: "דיברנו על ההתפתחויות במלחמה, לרבות המחויבות של ישראל להשיג את כל מטרותיה"

הוא המשיך והתייחס גם לסוגיית רפיח, כשטען כי ביידן ביקש מנתניהו לשלוח צוות מדיני-ביטחוני לוושינגטון בימים הקרובים כדי להציג את הדאגות של ארה״ב ממבצע ברפיח ולהציג אסטרטגיה אלטרנטיבית, ו-"נתניהו הסכים". עוד הוא אמר: "במקום לייצב את שליטתה באזורים שהיא כבר פעלה בהם, ישראל מדברת על הרחבת המבצע לרפיח. הנשיא אמר לרה"מ שהוא מודאג מאוד מהאפשרות של מבצע כזה".

 

"ישראל לא הציגה לנו תכנית איך היא מפנה את האזרחים הרבים מרפיח ללא פגע, היכן היא מתכננת לשכן אותם וכיצד היא מתכוונת להאכיל אותם. מבצע קרקעי גדול בעיר יהיה טעות, הוא יוביל ליותר הרג אזרחים ולמצב הומניטרי חמור יותר, יעמיק את האנרכיה בעזה ויבודד את ישראל בינלאומית". עוד הוא הוסיף, כי "הנשיא ביידן אמר לנתניהו שהוא לא מקבל את טענת איש הקש לפיה התנגדות למבצע ברפיח כמוה כהתנגדות לחיסול חמאס".

היועץ נגע גם בפעולה של צה"ל בשיפא היום, ואמר: "ישראל פינתה את בית החולים שיפא פעם אחת, חמאס חזר. ברור שחמאס ירה לעבר ישראל מבית החולים".

הצנחת סיוע הומניטרי לעזה ממטוס אמריקני, צילום: AFP

הוא התייחס לעסקת חטופים, ואמר: "אנחנו חושבים שעסקה לשחרור חטופים אפשרית, אנחנו נמשיך לדחוף לכך. הנשיא שוחח על כך עם נתניהו היום".

לטענתו, "יותר אזרחים תמימים מתו במלחמה הזאת יותר מבכל המבצעים הקודמים לאורך השנים". לדו"ח האו"ם בנוגע לרעב ברצועה הוא קורא "מדאיג", וטוען כי "ישראל צריכה לעשות יותר כדי לטפל במצב ההומניטרי בעזה". "אנרכיה שולטת בחלקים מעזה - צריך להפעיל לחץ נוסף על חמאס כדי לסיים את הסכסוך". הוא דיבר גם על העסקה להפסקת אש ואמר כי היא הייתה "חמקמקה יותר ממה שארה"ב קיוותה". 

סאליבן מסרב לומר אם דבריו של שומר עלו בשיחה. שומר וביבי, צילום: חיים-צח-לעמ-מארק-ישראל-סלם

סאליבן סירב לומר אם נאומו של שומר עלה בשיחה, אבל אישר כי נתניהו העלה בה את ההתבטאויות האמריקניות האחרונות. לדבריו, מנקודת המבט של ביידן, "זו לא שאלה של פוליטיקה, זו לא שאלה של הצהרות פומביות, זו שאלה של מדיניות ואסטרטגיה".

על ההתערבות האמריקנית בפוליטיקה הישראלית: "יש אירוניה מעניינת בכך שנתניהו מדבר בטלוויזיה האמריקנית על דאגותיו באשר להתערבות ארה"ב בפוליטיקה הישראלית. אנחנו אפילו לא מתקרבים למידת ההתערבות שלהם בפוליטיקה שלנו".

סאליבן ביקש להדגיש את תמיכתה של ארה"ב בישראל, ואמר כי "ישראל עשתה התקדמות משמעותית במרדף אחר חמאס, וחיסלה אלפי פעילי חמאס. בכירי חמאס מסתתרים ככל הנראה במנהרות, ישראל פועלת להגיע אליהם גם כן. אנחנו פועלים כדי להבטיח זאת". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר