סמוטריץ׳ מפציר בנתניהו: ״עצור את סבב המינויים הצפוי בצה"ל; לא אהיה חלק מהמשך הקונספציה״

במכתב ששלח שר האוצר לראש הממשלה הוא ביקש ממנו להורות על הפסקת סבב מינויי הבכירים בצה"ל, החל מדרגת אל"ם, במסגרת ישיבת הקיבנט הקרובה • לדבריו: "עיסוק במינויים בתקופת מלחמה חמור גם כי הוא מעצב את צה"ל של השנים הבאות בצלמם ובדמותם של מפקדי המטה הכללי הנוכחיים שכשלו, ולכך לא ניתן להסכים"

סמוטריץ': "קורא לרמטכ"ל לעצור את סבב המינויים החדש בצה"ל" // ערוץ הכנסת

חבר הקבינט המדיני ביטחוני, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ שלח הבוקר (ראשון) מכתב זועם לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובו הוא הפציר בו להורות על עצירת סבב מינויי הבכירים בצה"ל בישיבת הקבינט הקרובה הערב. הוא אף אמר למזכיר הממשלה בדיון הקבינט היום (ראשון) כי "סבב מינויים שערורייתי. אני דורש שיעלה לדיון כבר בקבינט המורחב שיתקיים הערב".

הקבינט המדיני בטחוני, צילום: קובי גדעון /לע"מ

במכתב ששלח כתב השר סמוטריץ׳: ״בימים האחרונים התפרסם כי בכוונת הרמטכ"ל לבצע סבב מינויים בפיקוד הבכיר מרמת אל"ם ומעלה. הטענה שנשמעת בכדי לתרץ הדחיפות, כביכול, לביצוע המינויים תוך כדי המלחמה היא כי המלחמה מתארכת זמן רב, וכי הקצינים בתפקידים השונים מצפים לקידום וחלקם לא יישארו במערכת ללא השיבוץ החדש".

הוסיף לכתוב שר האוצר: ״בכל הכבוד, מדובר בטיעון מופרך, ואפילו מקומם. מאות אלפי מילואימניקים עזבו עבודה ופרנסה ולא מדמיינים אפילו על קידום או פיתוח עסקי. אם הם יכולים לעצור את מסלול החיים הרגיל לתקופת המלחמה הארוכה, גם קציני צה"ל יכולים לעשות זאת".

לוחמי מילואים ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

בהמשך המכתב כתב סמוטריץ': ״עיסוק במינויים בתקופת מלחמה, מלבד השדר המזיק האמור לעיל שהוא נושא, חמור גם כי הוא מעצב את צה"ל של השנים הבאות בצלמם ובדמותם של מפקדי המטה הכללי הנוכחיים שכשלו, ולכך לא ניתן להסכים". לדבריו, ״אנו מעניקים גיבוי מלא לפיקוד הנוכחי של צה"ל ויתר גופי הביטחון בכל הנוגע למלחמה עד הניצחון, גם כאשר אנחנו לא מסכימים עם כל החלטה שלהם. אולם לא ניתן לנצל את האמון והגיבוי הזה לדברים אחרים. לפיקוד הנוכחי של צה"ל יש מנדט אחד בלבד - לנצח במלחמה. הא, ותו-לא. אין להם מנדט לעצב את צה"ל של השנים הבאות ולהוביל את התיקון".

בהתייחסו לנראות צה"ל ולמוביליו ב"יום שאחרי" המלחמה כתב סמוטריץ' לראש הממשלה: "לאחר המלחמה ימונה פיקוד תיקון לצה"ל, פיקוד שלא היה חלק מהקונספציה ארוכת השנים ודוגל בגישה התקפית ומפוכחת הרבה יותר, והוא שיעצב את צה"ל ויוביל את מהלכי התיקון הדרושים לו השנים הבאות. למרבה הצער, למרות הביקורת הציבורית הרמטכ"ל לא חוזר בו מכוונתו לערוך את המינויים, וכך גם שר הביטחון, ועל כן אין מנוס מלהביא לקבינט החלטה להורות לרמטכ"ל להימנע מביצוע המינויים״.

הרמטכ"ל בסיור בגבול רצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

את דבריו, בחר לחתום כך סמוטריץ': ״אבקשך להביא החלטה זו לקבינט עוד בכינוס הערב בכדי למנוע מצב שבו ההחלטה מתקבלת בדיעבד ואנו נדרשים לבטל מינויים שכבר בוצעו. במשך תשעה חודשים שקדמו למלחמה טעיתי והשלמתי עם החלטות שלא הזדהתי איתם, הרכנתי ראשי בפני יהירות וזלזול של ראשי המערכת בי ובמי שחשבו כמוני בקבינט. לא 'הפכתי שולחן' ומצאתי את עצמי נושא בעל כרחי באחריות לאסון הנורא של שמחת תורה. לא עוד. לא אוכל לשתוק, לקחת אחריות ולהיות חלק מהמשך הקונספציה בצה"ל. לא אוכל להשלים עם סבב המינויים האמור״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר