הממשלה צפויה לאשר: גיוס החרדים יידחה עד יולי - לצד הצהרה על קידום חוק גיוס

ההחלטה שצפויה להינקט תנחה את שר הביטחון שלא לגייס את תלמידי הישיבות עד ל-1 ביולי 2024 • במקביל, כך מעריכים, יגובש הסדר חוקי בנושא • כמו כן, הממשלה נדרשת להשיב לבג"ץ עד סוף החודש מדוע נוכח היעדר חוק גיוס נמשך מימון הישיבות שבהן לומדים תלמידים ששירותם הצבאי לא נדחה כדין • יו"ר האופוזיציה, לפיד: "66 אלף חרדים שממשיכים להשתמט הם 105 גדודים שיכולים היו להציל את בטחון ישראל"

הרב יוסף: אם יכריחו אותנו ללכת לצבא - ניסע כולנו לחוץ לארץ // ללא

לקראת תשובת המדינה לבג"ץ: הממשלה צפויה לאשר בשבועיים הקרובים, ייתכן שאפילו כבר ביום ראשון הקרוב, החלטת ממשלה שבה ייקבעו לוחות זמנים לחקיקה והנחיות לגורמים הרלוונטים לקידום נוסח חוק הגיוס לחרדים. נוסף על כך, ההחלטה צפויה להנחות את שר הביטחון, יואב גלנט, שלא לגייס את תלמידי הישיבות עד 1 ביולי 2024, בשל כוונת הממשלה לגבש הסדר חוקי בנושא.

מדובר למעשה בהארכת התוקף של החלטת הממשלה שהקפיאה את גיוס החרדים מהקיץ, כאשר פג תוקפו של חוק הגיוס האחרון, וכיום אין הסדר חוקי לעניין גיוס בני הישיבות.

הפגנת החרדים נגד גיוס, צילום: איי.פי

הרעיון מאחורי החלטת הממשלה הוא להנחות את שר הביטחון, שהוא הפוקד לשירות צבאי לפי החוק, לא להחיל את הגיוס באמצע השנה אלא להמתין עד תומה. השנה תסתיים ב-30 ביוני 2024, וכוונת גורמי הממשלה היא לסכם עד אז חוק גיוס.

כזכור, בג"ץ ביקש מהממשלה להשיב עד 24 במרץ 2024 לצו שהוצא על תנאי מדוע לא חלים הליכי גיוס לבני הישיבות, בהיעדר חוק שפוטר אותם. הצעד של החלטת הממשלה צפוי להתממש לפני התגובה לבג"ץ. כך שהממשלה תראה הממשלה הלכה למעשה סימני התקדמות בנושא חוק הגיוס, בצל המלחמה.

הפגנות החרדים נגד הגיוס, צילום: ארכיון

נוסף על כך, עד 31 במרץ 2024 הממשלה נדרשת להשיב מדוע נוכח היעדר חוק גיוס - המדינה תמשיך לממן את הישיבות בשהן לומדים תלמידים ששירותם הצבאי לא נדחה כדין.

להחלטת הממשלה הצפויה הגיב יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, כך: "צהל מתריע שחסרים לו 10,000 חיילים באופן מיידי. 66 אלף חרדים שממשיכים להשתמט הם 105 גדודים שיכולים היו להציל את בטחון ישראל".

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הוסיף: "הגיע הזמן להפסיק עם השטיקים והטריקים. למען ביטחונה ועתידה של מדינת ישראל חייבים לעשות סוף לכל הפטורים והקומבינות. אין יותר שום דחיות ויעדים".

זאת ועוד, גם מהתנועה לאיכות השלטום מיהרו להגיב לנכתב בפרסום כך: " התנועה לאיכות השלטון רואה בחומרה רבה את כוונת הממשלה להורות שוב לשר הביטחון שלא לגייס תלמידי ישיבות, וזאת בחוסר סמכות ובניגוד מוחלט להוראות החוק. נזכיר כי תלויה ועומדת בפני בג"ץ עתירה של התנועה נגד החלטה קודמת זהה של הממשלה בנושא".

דיון בג"ץ על חוק הגיוס, צילום: אורן בן חקון

עוד נאמר: "דווקא בעיתות מלחמה, כשצה"ל זקוק נואשות לכוח אדם רב, משרד הביטחון נוקט בצעדים דרסטיים כמו הארכת השירות לחיילים קרביים, העלאת גיל הפטור ממילואים וביטול דחיית גיוס למתנדבים ולתלמידי מכינות. על רקע זה, החלטת הממשלה לפטור למעלה מ-60,000 תלמידי ישיבות משירות צבאי, בניגוד לחוק, היא בלתי נתפסת ובלתי מתקבלת על הדעת. אסור להשלים עם התנהלות כזו של הממשלה ועם רמיסה בוטה של שלטון החוק". לצד הדברים הללו, הצהירו חברי התנועה שיפעלו בכל הכלים החוקיים שעומדים לרשותם, וידרשו מבג"ץ לשלול את החלטת הממשלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר