נמל צף המדמה את זה שיוקם בחופי עזה. צילום: GettyImages

הקו הימי מקפריסין לעזה: כך זה יועיל לישראל

ארגון לא ממשלתי בינלאומי נשכר על ידי ארה"ב כדי להפעיל את אספקת המזון • גורם מדיני ל"ישראל היום": צוותים אמריקניים וישראליים כבר מתאמים ביניהם את אופן ההפעלה

כך יפעל הנתיב הימי מקפריסין לעזה: ארגון לא ממשלתי בינלאומי בשם "המטבח המרכזי העולמי" (World Central Kitchen) נשכר על ידי צבא ארה"ב להפעיל את אספקת המזון לתושבי עזה. כך נודע ל"ישראל היום" ממקור מדיני המעורה בפרטים.

דוגמה לסיוע ההומניטרי שיגיע לרצועה, צילום: World central kutchen

כדי שהפרויקט ייצא לפועל, צוותים מישראל ומארה"ב כבר מתאמים ביניהם את אופן ההפעלה של הפרויקט, וחלק מהמרכיבים שלו כבר הוסכמו וחלק עדיין בדיונים.

על פי התוכניות, בשלב הראשון הפרויקט יהיה ניסיוני וייערך בתכולה של עשר 20-10 משאיות ביום בלבד. סדר הדברים יהיה כזה שהמזון שייאסף על ידי WCK, ושיגיע בסופו של דבר לתושבי עזה, יוזרם בשלב ראשון למזח ייעודי בנמל לרנקה שבקפריסין. שב"כ מקימים בימים אלה מערך בידוק יסודי של תכולת המשלוחים כדי לוודא שלא מוברחים בהם אמצעי לחימה העלולים לשמש את חמאס.

עם סיום הבידוק, המשלוח יועבר לכלי שיט בעל יכולת לעגון במים רדודים ויושט מקפריסין למזח חדש שמוקם בימים אלה בעזה. יצוין כי בשלב זה טרם נקבעו סידורי האבטחה והפיקוח על כלי השיט כדי לוודא שבשעות ההפלגה, איראן או גורמים אחרים לא מנצלים אותו להברחות.

המזח החדש נבנה בימים אלה בחוף הצפוני של עזה, כדי שיוכל לקלוט את כלי השיט. עם הגעתו לעזה, משלוחי המזון יועברו למשאיות של תושבים עזתים ומשם יופצו לתושבים. גם שלב רגיש זה של התוכנית עדיין לא גובש במלואו. בישראל יקפידו שאנשי חמאס לא יהיו אלה שיקבלו לידיהם את המשאיות. עם זאת, יש סיכוי גבוה שעזתים המזוהים עם פתח, הגם שאינם עובדים רשמיים של הרשות הפלשתינית, הם אלו שינהגו במשאיות או יפקחו עליהן.

החלפת אונר"א

המשאיות ועליהן המזון יועברו לנקודות הפצה בעזה. הגורם המדיני אמר כי אין ערובה לכך שחמאס לא ינסה להשתלט על המשאיות כפי שקרה בעבר, אולם הם נחושים למנוע זאת. הגורם המדיני הסביר כי באמצעות פתיחת קו השיט מקווים בישראל להשיג כמה מטרות: הראשונה, החלפה של אונר"א בידי ארגון אחר שיהיה אחראי לחלוקת המזון.

השנייה היא שלילת הסממן השלטוני של חמאס כמי שיש לו כוח להזין את תושבי הרצועה והבניית התודעה שגורמים אחרים ידאגו למזון ויבטיחו את המשך הזרמתו. "ככל שעזה תוצף ביותר מזון, כך חמאס יאבד מאחיזתו", אמר הגורם המדיני.

תא"ל הגרי: "מקימים מזח צף ימי לסיוע הומניטרי לעזה בתיאום עם ארה"ב" // צילום ארכיון: דובר צה"ל

סיבה שלישית היא הפחתת הלחץ הבינלאומי על ישראל כמי שכביכול מונעת מזון מתושבי עזה, ואף "מרעיבה אותם", כנטען בעולם. סיבה רביעית היא מחשת המורכבות של העברת האספקה לעזה לאמריקנים שאחראים לפרויקט. והסיבה האחרונה היא הורדת הנטל מישראל כמי שאחראית להכניס אספקה הומניטרית לעזה.

הגורם המדיני הדגיש כי אף שהכנסת הסיוע לעזה מקוממת את הציבור, היא הכרחית להמשך האשראי הבינלאומי לפעולה המבצעית בעזה. עוד ציין כי ישראל תקצה לפרויקט את מינימום הכוחות ההכרחי להפעלתו כדי שלא לפגוע במאמץ המלחמתי.

עוד גילה הגורם המדיני כי היקף ביזת הסיוע על ידי חמאס הצטמצם מאוד. "אין כבר תופעה משמעותית של השתלטות חמאס על משאיות, איננו יכולים לשלול בוודאות שזה לא קורה, אבל זה בוודאות לא בהיקפים של פעם".

נוסף על היוזמה האמריקנית, מחשש לשיתוק נמל חיפה, משרד התחבורה הציב יעד: הקמת נמל נוסף לישראל בלרנקה תוך 60 ימים. המטרה היא להקים ולתפעל את הנמל בצמוד ללוח הזמנים האמריקני שעליו הודיע הממשל להקמת הנמל הצף מול חופי עזה.

בהכנת הידיעה השתתפה שירית אביטן כהן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו