מחשש לשיתוק נמל חיפה: ישראל תקים נמל חלופי בקפריסין

במקביל ליוזמה האמריקנית להקמת רציף בעזה ופתיחת מסדרון הומניטרי ימי, שרת התחבורה מירי רגב הנחתה לפעול להשלמה של רציף חלופי בלרנקה תוך 60 יום • המטרה: פתיחת ציר אספקה במקרה של חזית בצפון ומתקפת חיזבאללה על נמל חיפה

מל חיפה. על הכוונת. צילום: מישל דוט קום

משרד התחבורה הציב יעד: הקמת נמל נוסף לישראל בלרנקה תוך 60 ימים. המטרה היא להקים ולתפעל את הנמל בצמוד ללוח הזמנים האמריקני עליו הודיע הממשל להקמת הנמל הצף מול חופי עזה להעברת סיוע הומניטרי.

הבוקר (שני) יצאה לקפריסין משלחת של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות יו״ר חברת נמלי ישראל, עוזי יצחקי, רספ״ן צדוק רדקר ואנשי רשות הספנות ונמלי הים וחנ״י (חברת נמלי ישראל). המשלחת נועדה לבחון את נושא הקמת הנמל כמענה לתרחישים ביטחוניים שונים בהוראת השרה מירי רגב. על פי ההערכות במשרד, עלות הנמל מאות מיליונים והתוכניות נדרשות מבחינה לאומית לביצוע מידי.

שר הביטחון גלנט מול חופי עזה | אלעד מלכה

את הנמל תתפעל בלרנקה ישראל ונושאי הבידוק הביטחוני יופקדו בידי חברות בת ישראליות. עוד נודע כי בניגוד לפרסומים השונים, המטרה המרכזית בהקמת הנמל היא לא העברת הסיוע לעזה אלא כמענה למצב שבו נמל חיפה מושבת במקרה של מלחמה עם חיזבאללה. מדובר בהיערכות בין משרדית כוללת שנועדה להכין את מדינת ישראל לפתיחת מלחמה מצפון. בדומה להיערכות לתרחישי העלטה השונים, הנמל בלרנקה מהווה צורך דחוף של ישראל כדי למנוע מצב שבו היא מנותקת מסחרית ואספקתית בזמן מלחמה.

גורם המעורה בנושא אומר כי יש בהקמת הנמל גם היבט עתידי מעודד - הנמל נועד להיות חלק מציר התחבורה החלופי שנועד לקום במסגרת נורמליזציה עם סעודיה ולחבר בין אירופה להודו דרך ישראל. הנושא הזה כאמור מטופל כעת למרות שהנורמליזציה עוד לא יצאה לדרך. בישראל יש מי שרואים בכך סימן חיובי לבאות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר