בכירי המפלגה הרפובליקנית נגד ממשל ביידן: "לעם היהודי יש זכות היסטורית וחוקית ביהודה ושומרון"

ההתקפה באה לאחר שמזכיר המדינה בלינקן הצהיר ביום שישי כי ״זו מדיניות ארה"ב ארוכת שנים שההתנחלויות חדשות אינן מועילות להשגת שלום מתמשך" • יו״ר בית הנבחרים מייק ג׳ונסון כתב כי ״בושה אם ממשל ביידן יפרסם החלטה כזו, שיפסיקו לערער את ישראל"

הנשיא ביידן. צילום: אי.פי.אי

מתקפה חריפה של בכירי המפלגה הרפובליקנית על ממשל ביידן, בעקבות מה שהוצג בתקשורת האמריקנית כ׳״ביטול הצהרת פומפיאו״.

יו״ר בית הנבחרים מייק ג׳ונסון כתב כי ״זו החלטה מבישה. לעם היהודי יש זכות היסטורית וחוקית לחיות בארץ ישראל לרבות ביהודה ושומרון - הלב המקראי של הארץ. זו בושה מוחלטת שממשל ביידן יפרסם את ההחלטה הזו, במיוחד כאשר ישראל נלחמת בטרוריסטים בחזיתות מרובות המבקשים להשמיד את ישראל וכאשר נותרו יותר מ-130 בני ערובה בעזה. על ממשל ביידן להפסיק לערער את ישראל ולהקל על המאמצים לעשות דה-לגיטימציה לישראל. זה מוטעה ובלתי מתקבל על הדעת״.

מזכיר המדינה האמריקני בלינקן, צילום: אי.אף.פי

דברים דומים כתבו הסנטורים טום קוטון וביל האגרטי.
לדברי האגרטי, ״ההיפוך המביש של ממשל ביידן מערער חברה קרובה תוך פרס למחבלים שביצעו רצח עם. זו לא הערכה משפטית. זה חישוב פוליטי שנועד לפייס את השמאל הרדיקלי הפרו-חמאסי. מֵבִּישׁ״.

ההתקפה באה לאחר שמזכיר המדינה בלינקן הצהיר ביום שישי בארגנטינה כי ״זו מדיניות ארה"ב ארוכת שנים תחת ממשלים רפובליקנים ודמוקרטיים כאחד, שההתנחלויות חדשות אינן מועילות להשגת שלום מתמשך. הן גם לא עולים בקנה אחד עם החוק הבינלאומי״.

כוח צה"ל בגזרת יהודה ושומרון, צילום: אי אף פי

גורמים מטעמו של בלינקן תדרכו את התקשורת כי מדובר בהפיכת הצהרת מזכיר המדינה הקודם, מייק פומפיאו, אשר פרסם ב-2019 חוות דעת משפטית מטעם מחלקת המדינה, בה נקבע כי ההתיישבות הישראלית ביהודה ובשומרון אינה מנוגדת לחוק הבינלאומי. בשונה מהצהרת פומפיאו, עד כה ממשל ביידן לא פרסם את הנימוקים המשפטיים לשינוי העמדה. גם פומפיאו עצמו מתח ביקורת על דברי בלינקן. בין היתר אמר כי ״חקיקת מדיניות אנטי-ישראלית לאחר 7 באוקטובר מתגמלת את הטרור. וזה גרוע יותר - זה מעביר מסר מסוכן לכל היריבים שלנו״.

השגריר האמריקני לשעבר, דיוויד פרידמן, שהיה בין הדוחפים להצהרת פומפיאו כתב כי ״בלינקן טועה ב-100%. חקרתי את זה במשך יותר משנה עם עורכי דין רבים של מחלקת המדינה. אין שום דבר לא חוקי ביהודים שחיים במולדתם המקראית. ואכן, תת שר החוץ יוג'ין רוסטו, גם דיקן בית הספר למשפטים של ייל (שניהל את המשא ומתן על החלטה 242), קבע כי לישראל יש את התביעה המשפטית הטובה ביותר ליהודה ושומרון. זה שבלינקן מודיע על כך באמצע מלחמה וכשהשבת היהודית כבר החלה בישראל, זה בלתי מתקבל על הדעת״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר