בלינקן בפגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

בלו"ז של בלינקן - פגישה בארבע עיניים עם הרמטכ"ל, בלשכת נתניהו טוענים אחרת

הדרישה החריגה של מזכיר המדינה האמריקני: ביקש לקבל סקירה ביטחונית בארבע עיניים ישירות מהרמטכ"ל, ללא נוכחות השרים ושלא במסגרת הקבינט • ל"ישראל היום" נודע כי במשרד רה"מ סרבו לבקשה • גורם מדיני מבהיר כי פגישה של שר זר עם דרג צבאי, בלי גורם מדיני, אינה מקובלת ביחסים בין מדינות ועל כן לשכת נתניהו סירבה לאשר את הפגישה

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן שצפוי להגיע לישראל בסוף השבוע, ביקש באופן חריג לקבל סקירה ביטחונית בארבע עיניים ישירות מהרמטכ"ל ולא במסגרת קבינט המלחמה כפי שהיה בפעמים קודמות.

בלוח הזמנים של בלינקן עוד נמצאת פגישה בארבע עיניים עם הרמטכ"ל כפי שדרש מזכיר המדינה האמריקני, אולם לשכת רה"מ הודיעה בתגובה לפנייתנו כי נתניהו יהיה נוכח בפגישה.

גורם מדיני מבהיר כי פגישה של שר זר עם דרג צבאי, בלי גורם מדיני, היא דבר שאינו מקובל ביחסים בין מדינות ועל כן לשכת נתניהו סירבה לאשר פגישה בארבע עיניים בין בלינקן לרמטכ"ל. "ישראל היא לא רפובליקת בננות", אמר הגורם המדיני.

מדובר בביקור החמישי של בלינקן בישראל מאז תחילת המלחמה, כאשר בכל ביקור התכנסו חברי קבינט המלחמה יחד עם הרמטכ"ל לפגישות מיוחדות עם בלינקן לסקירה צבאית אקטואלית. בשל ביקורת קודמת על נוכחות אמריקנית בקבינט המלחמה, נמסר בפעמים קודמות כי לא מדובר בפורום של הקבינט כי אם בפגישה בה נוכחים כל מרכיביו.

מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן בפגישה עם רה"מ בנימין נתניהו// רועי אברהם לע"מ

הפעם הגיעה בקשה חריגה מצדו של מזכיר המדינה האמריקני לקבל סקירה נפרדת וללא נוכחות השרים, אולם במשרד ראש הממשלה, כך נודע, סרבו והודיעו כי הפורום שבו יקבל בלינקן את הסקירה הביטחונית יישאר זהה.

נתניהו בקבינט המלחמה, צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

ההגיון ברור: בקשה של בכיר זר לפגישה בארבע עיניים עם הרמטכ"ל באמצע מלחמה, הגם שמדובר בנציג של הממשל בארה"ב היא אירוע חריג בנוף הדיפלומטי. בתגובה לפניית "ישראל היום" נמסר מלשכת רה"מ: "הפגישה תתקיים כרגיל, כחלק מהפגישה עם ראש הממשלה". מדוברות מחלקת המדינה לא נמסרה תגובה.

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בטרם המראתו מקהיר, צילום: רויטרס

בלינקן צפוי להגיע לישראל בימים הקרובים לאחר שביקר בסעודיה ומצרים ברקע הלחץ האמריקני להפסקת אש קרובה במסגרת עסקה לשחרור החטופים וכן לעסקת נורמליזציה הכוללת גם הכרה במדינה פלסטינית. לאחר ביקורו במצרים צפוי בלינקן לנחות בקטאר ומשם אמור להגיע כאמור לקראת סוף השבוע גם לישראל. בממשל האמריקני מקווים כי בלינקן יחזור עם תשובות חמאס באשר לקווים הכלליים שהוסכמו בפסגה בפריז מביקורו במצרים וקטאר ולאחר מכן ינסה להשלים צעדים משמעותיים לקידום העסקה כשיגיע לישראל בין רביעי לחמישי.

עוד לפני יציאתו לאזור, נאמר כי מטרותיו של בלינקן כוללות גם הגברת הסיוע ההומניטרי לרצועה וכן את קידום הנורמליזציה באזור. אלא שהסיוע ההומניטרי נמצא כעת מחדש על שולחן מקבלי ההחלטות בקבינט המלחמה שצפוי לדון בהמשך העברת הסיוע לרצועה דרך אונר"א וגיבוש חלופות לארגון ששמו נקשר באירועי הטבח והחטיפה בשבעה באוקטובר.

רצועת עזה. סיוע הומניטרי ונורמליזציה, צילום: אי.אף.פי

אתמול (שני), פרסם עיתון הוול סטריט ז'ורנל כי מתוך 136 חטופים, 32 מתים. בתגובה: מנהלת החטופים הנעדרים השבים ומשפחותיהם: "על פי הנתונים הרשמיים שיש בידנו יש 31 חללים. בטרם הפצת הכתבה נמסרה הודעה מסודרת לכלל משפחות החטופים על ידי קציני הקשר כי אין שינוי במצב ההערכות״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו