קבינט המלחמה התכנס; חמאס: מנהלים התייעצויות אחרונות, התגובה לעסקה - בקרוב

במערכת המדינית מחכים לתשובה של ארגון הטרור • אל-ערביה: חמאס מעוניין בהגדלת מספר האסירים הביטחוניים שישוחררו • מקורות בחמאס: "תשובתנו תכלול תנאי - עצירה מוחלטת של המלחמה"

ישיבת קבינט המלחמה (ארכיון). צילום: חיים צח / לע"מ

מחכים לתשובה של חמאס: דריכות במערכת המדינית לקראת האפשרות שארגון הטרור יפרסם בקרוב את תשובתו לגבי ההצעה שגובשה בפסגה בפריז. קבינט המלחמה התכנס הערב. מקור בחמאס מסר לעיתון הפלשתיני אל-קודס כי "יש פערים גדולים בין הצדדים ואנחנו מתעקשים על נסיגת הצבא וערבויות לסוף המלחמה".

רשת אל-ערביה הסעודית דיווחה ממקורותיה כי חמאס דוחה עסקה במתווה של הפעימות הקודמות. עוד נמסר כי חמאס מעוניין בהגדלת מספר האסירים הביטחוניים שישוחררו, וכי ישראל הודיעה למתווכים שהיא מתנגדת למספר שחמאס מעוניין לשחרר. 

על פי "א-שרק ניוז" הסעודי, התשובה תוגש באופן כתוב לקטארים ולמצרים באותו זמן. כמו כן, נמסר כי התשובה תכלול תנאי לקבלת היוזמה בהפסקת אש מוחלטת.

לדברי המקורות בחמאס, יש להם הערכות כי ישראל תמשיך להילחם ברצועת עזה עוד חודשים ארוכים, והם לא ינהלו אף עסקה שלא כוללת הפסקה מוחלטת של המלחמה אשר "פוגעת באזרחים והורסת את כל היבטי החיים ברצועת עזה".

בתוך כך, מקורות בחמאס אמרו לערוץ א-שרק שתשובת הארגון תכלול תנאי לקבלת ההצעה והוא עצירה מוחלטת של המלחמה.

בנוסף, מקור בחמאס אומר לרשת אלאקסא של הארגון: "התנועה לא הגישה את תשובתה והיא מקיימת התייעצויות אחרונות להשגת האינטרס של העם הפלשתיני בעצירת התוקפנות, שיקום ושחרור אסירים, והצפי הוא שהתשובה תוגש בקרוב".

מפגינים חוסמים את הכביש ליד הקריה, הערב, צילום: אי.פי

שרים בליכוד, ביניהם עמיחי שיקלי, אבי דיכטר, יריב לוין, ישראל כ"ץ, יואב קיש ומירי רגב הביעו התנגדות למתווה המתגבש לעסקת החטופים, ודרשו כי המשא ומתן יובא בפני קבינט המלחמה המורחב ויאושר על ידו. ראש הממשלה נתניהו הבהיר: "אנחנו עושים מאמץ אדיר ופועלים בדרכים רבות כדי לשחרר את חטופינו, אך לא בכל מחיר".

בתוך כך, בימים האחרונים השמיע חמאס דרישות כי בעסקה הבאה שבה ישוחררו חטופים ייכללו גם אסירים שנכלאו למאסרי עולם - בהם מרואן ברגותי ועבאס א-סייד. מקור פלשתיני העריך ביממה האחרונה כי בחמאס יגישו את תשובתם עם הערה בעניין הפסקת האש, ואשר תכלול דרישה להבהרות סביב השגת הודנה מלאה. "בחמאס חושבים שוב נלך להפוגה של כמה חודשים ואז ישראל תחזור לעזה? צריך להגיע לכדי סיום המלחמה".

בזמן שבישראל מחכים לתשובה של חמאס, גם היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן הבהיר כי כעת "הכדור בידיים של חמאס". עוד הוסיף כי עסקה שתוביל להפסקת אש היא "באינטרס הביטחוני הלאומי" של ארה"ב. לצד זאת, הודה סאליבן כי הוא "לא יכול לומר שעסקה נמצאת מעבר לפינה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר