סקר המנדטים של "ישראל היום" ו"מאגר מוחות": הליכוד בראשות יוסי כהן עם 22 מנדטים, יותר מאשר עם נתניהו או ברקת

מתוצאות הסקר מנהיגות נתניהו בליכוד נסדקת באופן דרמטי • ברקת משווה מנדטים עם רה"מ, יוסי כהן מביא יותר משניהם • הפתעת הסקר: מפלגה בראשות כהן ובנט תעקוף את הליכוד - ותגרום מפולת ברוב המפלגות, מימין ומשמאל • האופוזיציה מתחזקת, הקואליציה נחלשת: גנץ ממשיך לגדול על חשבון לפיד, הליכוד מאבדת עוד בוחרים לטובת ישראל ביתנו

הקרב על ראשות הליכוד: כך תושפע מפת המנדטים. צילום: מרים אלסטר (פלאש 90), גדעון מרקוביץ' ואורן בן חקון

מנהיגותו של בנימין נתניהו נסדקת באופן חסר תקדים - כך עולה מסקר "ישראל היום" ומכון "מאגר מוחות" שתוצאותיו מעניינות במיוחד, בעיקר בשל הירידה בשיעור התמיכה ביו"ר הליכוד.

סקר המנדטים של "ישראל היום" ו"מאגר המוחות", צילום: צילום: אורן בן חקון

הסקר בדק כמה מנדטים מביאים מתמודדים אחרים בראשות הליכוד, והתוצאות מרתקות: אם ניר ברקת יעמוד בראש המפלגה, הוא יצליח לגייס לה תמיכה של 19 מנדטים - שיעור תמיכה זהה לזה שמגייס נתניהו. בד בבד, אם יוסי כהן יעמוד בראשות הליכוד, תתחזק המפלגה ותעלה ל־22 מנדטים.

מעמדו של נתניהו כיו"ר הליכוד מתערער לנוכח תמונת המנדטים, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בהשוואה לסקר האחרון של "ישראל היום", שפורסם ב־12 בינואר 2024, מראה הסקר הנוכחי תזוזות קלות של מנדטים בין המפלגות. בראש מובילה מפלגת המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ, שמתחזקת עם 34 מנדטים (לעומת 31 מנדטים בסקר הקודם), ואחריה הליכוד נחלשת ל־19 מנדטים (21 בסקר הקודם).

ניר ברקת בראש הליכוד שווה 19 מנדטים: 39% ממצביעי המפלגה יישארו, 28% יעברו למפלגות קואליציה אחרות, והשאר למפלגות האופוזיציה

מפלגת יש עתיד נחלשת ל־15 מנדטים (מ־17 בסקר הקודם), ש"ס נשארת עם עשרה מנדטים, ישראל ביתנו מתחזקת בשני מנדטים נוספים מהסקר הקודם ועומדת על תשעה מנדטים, עוצמה יהודית והציונות הדתית יורדות במנדט אחד ל־13 מנדטים, ויהדות התורה נשארת עם 7 מנדטים.

רע"מ מתחזקת במנדט אחד ל־5 מנדטים, מרצ נשארת עם 4 מנדטים, חד"ש־תע"ל יורדת במנדט אחד ל־4 מנדטים, וגם בסקר הזה, כמו בסקר הקודם, מפלגת העבודה לא עוברת את אחוז החסימה.

בסך הכל, הקואליציה הנוכחית עם 49 מנדטים (לעומת 52 בסקר הקודם), ואילו האופוזיציה ביחד עם המפלגות הערביות מגיעה ל־71 מנדטים (68 בסקר הקודם).

יוסי כהן כיו"ר מפלגת הליכוד יחזק אותה ל-22 מנדטים, ישאיר בה 41% ממצביעיה ויחליש את המחנה הממלכתי ל-30 מנדטים

נתון נוסף שניתן ללמוד מן הסקר הוא שרק כמחצית מתומכי הליכוד בעבר (47%) בוחרים היום בליכוד, בעוד 16% מהנותרים יצביעו למחנה הממלכתי ו־7% יבחרו בעוצמה יהודית. מן העבר השני של המפה הפוליטית, כמחצית מתומכי מפלגת יש עתיד בעבר (45%) בוחרים בה היום שוב, אך 38% יצביעו למחנה הממלכתי ולמפלגות נוספות.

ראש בראש: נתניהו, ברקת, כהן

בסקר נבדקו תרחישים שבהם יעמדו בראש הליכוד מתמודדים אחרים. ניר ברקת בראש המפלגה ישיג 19 מנדטים, כמו נתניהו. במקרה כזה, ימשיכו 39% ממצביעי הליכוד להצביע לה, 28% מהנותרים יעברו למפלגות אחרות מהקואליציה, ואילו 3% יעברו למחנה הממלכתי ו־7% למפלגות אופוזיציה אחרות.

מפת המנדטים אם ניר ברקת מכהן כיו"ר הליכוד, צילום: אורן בן חקון

עוד נראה, בתרחיש שבו ברקת בראשות הליכוד, כי 4% ממצביעי יש עתיד יצביעו לליכוד - וכך יעשו גם 10% ממצביעי הציונות הדתית, 8% ממצביעי עוצמה יהודית, 13% ממצביעי המחנה הממלכתי, 12% ממצביעי ש"ס, 14% ממצביעי יהדות התורה ו־6% ממצביעי ישראל ביתנו. במקרה כזה, המחנה הממלכתי יירד במנדט אחד. עם זאת, אם יוסי כהן יעמוד בראשות הליכוד, תתחזק המפלגה ל־22 מנדטים ואילו המחנה הממלכתי תיחלש מ־34 ל־30 מנדטים.

 
מפת המנדטים אם יוסי כהן יכהן כיו"ר הליכוד, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

במקרה כזה, 41% ממצביעי הליכוד ימשיכו להצביע לליכוד, ושאר מצביעי המפלגה יצביעו כך: 26% יעברו למפלגות אחרות מהקואליציה, 6% יעברו למחנה הממלכתי ו־4% יעברו למפלגות אחרות מהאופוזיציה. בתרחיש זה, 6% ממצביעי יש עתיד יעברו להצביע לליכוד וכך יבחרו גם 3% ממצביעי הציונות הדתית, 2% ממצביעי עוצמה יהודית, 16% ממצביעי המחנה הממלכתי, 6% ממצביעי ש"ס ו־18% ממצביעי ישראל ביתנו.

בנט־כהן - והיתר מפסידים

עוד בדק הסקר תרחיש שבו בבחירות הקרובות לכנסת תתמודד גם מפלגה בראשותם של נפתלי בנט ויוסי כהן ביחד. ממצאי הסקר מלמדים כי במקרה כזה ינגסו השניים באופן משמעותי בכמה מפלגות.

מפת המנדטים אם תתמודד מפלגה בראשות נפתלי בנט ויוסי כהן, ומפלגות העבודה ומרצ יתאחדו בראשותו של יאיר גולן, צילום: נועם ריבקין, פונטום

כך, בנט וכהן ימשכו אליהם 23% ממצביעי המחנה הממלכתי וישאירו אותה עם 23 מנדטים, 23% ממצביעי ישראל ביתנו יבחרו בשניים ויותירו אותה עם 7 מנדטים, ואילו 18% ממצביעי יש עתיד יעברו אליהם והיא תקבל 10 מנדטים.

לפי אותו תרחיש, 9% ממצביעי הליכוד יעדיפו להצביע לשניים והיא תשיג 13 מנדטים בלבד (יתר המצביעים יבחרו במפלגה אחרת), ממצביעי הציונות הדתית ייגרעו 8% לטובת כהן ובנט, והמפלגה תגיע ל־5 מנדטים, ואילו עוצמה יהודית תקבל 7 מנדטים לאחר ש־3% ממצביעיה יעדיפו את בנט וכהן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר