חלון הזמן מתקצר: זו התוכנית האמריקנית למנוע מלחמה בלבנון

שליח אמריקה למזה"ת עמוס הוכשטיין שטח בפני נתניהו, גלנט וגנץ את התוכנית האמריקנית להימנעות ממלחמה בגבול הצפון • על פי התכנון, ישראל תכריז באופן רשמי על סיום השלב השני של המלחמה בעזה בשבועות הקרובים • את ההכרזה הזו יתווכו האמריקנים לחיזבאללה כמעין עילה להפסקת התקיפות על ישראל ובמקביל יוחזרו תושבי הצפון לבתיהם • בדרג המדיני בישראל הביעו התנגדות • ומה בכל זאת נענה בחיוב?

ביידן ונתניהו בביקור נשיא ארה"ב בישראל. צילום: אי.פי

ארה"ב מעוניינת לראות את סוף הלחימה בעזה במקביל להרגעת הלחימה מול חיזבאללה וחזרת התושבים ליישובי הצפון. ברוח ההסכמות עם החיזבאללה מתקופת מבצע "ענבי זעם" בשנות ה-90, ממשל ביידן דוחף את ישראל להודיע רשמית על סיום השלב השני במלחמה בעזה ובמקביל לקדם מול חיזבאללה הבנות שיובילו להנמכת הלהבות. 

הרמטכ״ל בגבול לבנון: אנחנו במוכנות חזקה מאוד בצפון, מתמקדים בלחימה בעזה// דובר צה"ל

שליחו של ביידן למזרח התיכון, עמוס הוכשטיין, מי שהיה אמון על הסכם הגז השנוי במחלוקת, פרש בפני הדרג המדיני בשבוע שעבר את התוכנית האמריקנית להימנעות ממלחמה בגבול הצפון.

ישראל תעשה צעד ראשון ואמריקה תתווך

על פי התכנון שהוצג לנתניהו, גלנט וגנץ - ישראל תכריז באופן רשמי על סיום השלב השני של המלחמה בעזה בשבועות הקרובים. את ההכרזה הזו יתווכו האמריקנים לחיזבאללה כמעין עילה להפסקת התקיפות על ישראל ובמקביל יוחזרו תושבי הצפון לבתיהם.

כלומר מבלי להגיע להבנות לכתחילה - כך לפחות על פי ה"חזון" של הוכשטיין - ישראל תחזיר את התושבים בצפון לבתיהם וחיזבאללה שלא מעוניין בהסלמה לא יירה על הבתים שאוכלסו מחדש.

פגישת הוכשטיין עם גלנט ובכירי מערכת הביטחון, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הדרג המדיני בישראל הביע התנגדות לתוכנית הוכשטיין לפיה התושבים יחזרו לבתיהם עוד לפני כינון "הבנות". זו גם הסיבה להודעות הנחרצות שהוציאו לאחר הפגישה איתו גלנט ונתניהו לפיהן נדרש שינוי יסודי בגבול.

בפגישות איתו בסוף השבוע הובהר להוכשטיין בישראל באופן חד משמעי כי "פניה של ישראל להסדר מדיני, אך היא נערכת למלחמה". דברים בסגנון הזה אמרו הבוקר גם נתניהו וגם גנץ באשר לתמיכה מוחלטת בקבינט באשר לצורך בהסרת האיום באופן מדיני או צבאי.

הוכשטיין בביירות, בלינקן בדרך לישראל

הוכשטיין נשלח לביירות ומשם הוא צפוי לשוב לישראל עם מה שיצליח לקושש מהנכונות של חיזבאללה להפסיק את הירי על היישובים בגבול. להוכשטיין הובהר כי ישראל דורשת להרחיק את איום הפשיטה על היישובים והירי לא רק כמציאות שתתהווה בשטח אלא כתוצאה מהסכם הבנות חתום לכתחילה. הפער הזה עדיין קיים בין ישראל לארה"ב והשבוע ינחת כאן מזכיר המדינה בלינקן כדי לשוב וללחוץ נגד מלחמה בצפון.

מה בכל זאת מוסכם? בישראל מוכנים להסכם הבנות נוסח המבצע בלבנון בשנות ה-90. אז יצאה ישראל לסדרה של תקיפות נגד חיזבאללה כדי לעצור את המתקפות על ישראל ואילו המבצע הזה הסתיים בלחץ של האו"ם ועם כינון הבנות בתיווך אמריקני שכונו "הבנות ענבי זעם".

במסמך נכתב כי חיזבאללה מסכים שלא לירות עוד על ישראל ושלא לפגוע באזרחים, ריכוזי אוכלוסיה ומתקנים אזרחיים. האם ההבנות האלה יושגו לאחר מבצע תקיפות נרחב או לכתחילה? את זה האמריקנים נדרשים לפתור כעת בחלון זמנים קצר.

לבנון. אזור החיסול של בכיר חמאס סאלח אל עארורי בשכונת דאחייה בביירות, צילום: רויטרס

במוקד המחלוקת עניין נוסף שגם למענו יגיע השבוע בלינקן לישראל והוא המעבר לשלב ג' במלחמה בעזה הכולל נסיגה צה"לית מחלק ממוקדי הלחימה בצפון הרצועה. בארה"ב כאמור דורשים הצהרה ישראלית רשמית על המעבר המתוכנן, אולם בצבא מתנגדים להכרזה כזו שעשויה לפגוע במטרות המלחמה. לא רק זו אלא שגם כלפי פנים, הצהרה על נסיגה וסיום חלק מהמלחמה עשויה לגרור מחאות פנים ישראליות שנתניהו וגלנט לא מעוניינים בהן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר