בין נתניהו לגנץ: חדר הקבינט רותח בסוגיית השלב הבא במלחמה בעזה

דיונים בקבינט מלמדים על הבעיה שכרוכה במעבר לשלב השלישי בלחימה - ההסברה הפנים־ישראלית • הציבור לא מעוניין בסיום המערכה, לכן יש "למתג" את צמצום הכוחות בעזה באופן הנכון

ויכוחים על סדר העדיפויות להמשך המלחמה. גלנט, נתניהו וגנץ . צילום: דנה קופל

הדרג הצבאי כבר נערך למעבר לשלב השלישי של המלחמה בעזה (לחימה ממוקדת), אך בדרג המדיני עוד לא החליטו על שני דברים: מתי זה יקרה, ואיך לתווך לציבור הישראלי את המעבר כשלב נוסף במלחמה נגד חמאס, ולא חלילה כסיום המערכה מבלי שהושגו המטרות - מיטוט חמאס והשבת החטופים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מעמיקים את הלחימה, נמשיך להילחם" // לע"מ

השבוע חשף השר גנץ במליאה בדיון על השבת החטופים, כי בסולם העדיפויות המבצעי הוא מציב בראש את השבת החטופים מעל למיטוט חמאס. זאת לעומת נתניהו וגלנט, שטוענים כי מהלך צבאי הוא שיביא גם לשחרורם. אלא שזו לא המחלוקת היחידה בחדר הקבינט. לא רק סדרי הפעולות נתונים בוויכוח, אלא גם מועד המעבר לשלב השלישי של הלחימה בעזה, שבמסגרתו יצמצם צה"ל באופן חלקי נוכחות בחלק מהמקומות ויפעל בצורה ממוקדת נגד קיני המחבלים.

גנץ, כך אומרים שרים בקבינט, לוחץ לעבור לשלב השלישי כבר "היום" ולא להמתין עוד. לעומת זאת, גלנט ונתניהו מתארכים את המלחמה בשלב הזה בעוד כמה שבועות, כאשר במערכת הביטחון מכוונים לסיום במהלך החודש הקרוב לכל היותר.

לוחץ לעבור לשלב השלישי כבר "היום". גנץ, צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90

לוויכוחים בצמרת השפעה ישירה על הזירה הרותחת בצפון. אם המלחמה בדרום אכן תעבור לשלב הבא, והפתרון המדיני להרחקת מחבלי חיזבאללה מהגבול לא יעבוד - בקרוב מאוד ישראל תפעל צבאית בגבול הצפוני. כפי שהבהירו בכירי הצבא והמדינה בחודשים האחרונים: אנחנו לא מעוניינים בניהול שתי זירות במקביל, אולם ירידת העצימות בעזה צפויה לאפשר בהחלט הנעת הכוחות לפעולה בצפון לטובת הרחקת האיום מהגבול.

בקבינט המדיני־ביטחוני כבר החלו להיערך לתרחישים השונים ולדון בשאלת העיתוי, לא רק בגבול עזה אלא גם בגבול לבנון. דיונים נוספים מלמדים על בעיה עיקרית שכרוכה במעבר לשלב השלישי של הלחימה בעזה: ההסברה הפנים־ישראלית. נתניהו כבר שיגר הצהרות רבות מספור כדי להבהיר שהמלחמה בעזה לא צפויה להסתיים בקרוב, גנץ התחייב שהלחימה תימשך, וביום שלישי גויס להסברה גם הרמטכ"ל, שהתחייב כי הלחימה תימשך עוד חודשים רבים.

עשן מעל גבול הצפון ליד לבנון, צילום: אי.אף.פי

הפוליטיקאים מתקשים להסביר

הציבור הישראלי לא מעוניין בסיום המלחמה במצב שבו חמאס נשאר על רגליו אחרי הטבח המחריד שביצע באזרחים - נשים, ילדים וזקנים - והפוליטיקאים מתקשים להסביר כיצד המשך המלחמה ייראה כשחיילים רבים יעזבו את השטח. לא רק זאת - בכירי הממשלה כבר הסבירו כיצד כל העולם צופה ורואה כיצד ישראל נאבקת בחמאס, ומה שעלול להיראות כתבוסה בגזרה הדרומית צפוי להוביל לעניין רב במדינות עוינות נוספות.

הלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

מיתוג המהלך הבא של צה"ל בעזה הוא קריטי לצופים מבחוץ, קריטי לאזרחי ישראל שהביטחון שלהם נפגע ב־7 באוקטובר, וקריטי לא פחות לפוליטיקאים שעשויים לבקש את אמון הציבור (ולהבטיח ביטחון כמובן) בקרוב בקלפי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר