מה תגיד מצרים? דילמה בישראל אם להיכנס לעומק מרחב רפיח

כל עוד צה"ל לא מטהר את העיר העזתית, אין ודאות שכניסת נשק לרצועה תיפסק • לכן, הקבינט יצטרך לקבל החלטה גורלית - שעשויה לכלול כניסה לציר פילדלפי • במצרים מזהירים מ"התפתחות מסוכנת"

הפצצות סמוך לרפיח. צילום: איי.אף.פי

במהלך הלחימה בעזה עד כה צה"ל נמנע מפעולה צבאית מעמיקה בעיר רפיח שבדרום הרצועה ובסביבותיה. הסוגיה הבאה שצפויה להגיע לפתחו של קבינט המלחמה היא הפעילות ברפיח ובציר פילדלפי, כשעליו להחליט האם לקדם פעולה מלאה לטיהור העיר, כפי שנעשה ביתר חלקי הרצועה, כך נודע ל"ישראל היום".

עד כה בצה"ל מסתפקים בתקיפות כירורגיות, אף על פי שידוע על הימצאות תשתיות צבאיות ואזרחיות של חמאס בו. ועדיין, קיים חשד מבוסס ולפיו עדיין יש מנהרות הברחה מתחת לבתי העיר, שחציה בשטח הרצועה וחציה תחת ריבונות מצרית, וייתכן כי הן עדיין פעילות. כל עוד צה"ל לא מטהר את העיר, אין ודאות שהזרמת הנשק תיפסק.

תיעוד ממעבר רפיח: מאות בוזזים סחורה ממשאיות הסיוע, שלשום // צילום: רשתות ערביות

עוד אזור הנמצא במחלוקת הוא ציר פילדלפי הנמצא ליד רפיח. הציר הוא בעל חשיבות אסטרטגית עצומה, ועד לנסיגת ישראל ממנו ב-2005 היה קריטי למניעת הברחות נשק לעזה. אף שיש הסכמה רחבה בכך שישנה תועלת רבה בהשתלטות עליו, עד כה ישראל נמנעת מכך.

ובכל זאת, יצוין כי מאז פרוץ המלחמה צה"ל אכן פעל כמה פעמים בעיר הדרומית. אתמול נודע כי צה"ל חיסל בעיר את צבחי פרואנה, שהיה מעורב בהעברתם של עשרות מיליוני דולרים לטובת חמאס. גם בציר פילדלפי מתוכנתת פעילות, אך לא ברור מה יהיה היקפה, והאם היא צפויה להיות מוגבלת או לכלול השתלטות מלאה של הצבא. בהקשר זה חשוב לציין כי יש להניח שלמצרים ולגורמים אזוריים ובינלאומיים נוספים יהיה תפקיד משמעותי בניהול הרצועה ביום שאחרי.

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, שנבחר השבוע לקדנציה שלישית, הביע את התנגדותו החריפה למעבר של עזתים לתחומי מצרים מאז פתיחת המלחמה. בנאום בעיר סואץ אמר הנשיא לכוחות: "המשימה העיקרית שלכם היא הגנת הגבולות". א-סיסי גם הבהיר כי הוא מתנגד בתוקף לכל קליטה של פליטים פלשתינים בשטח חצי האי סיני, והזהיר כי תרחיש כזה יוביל להקמת מובלעת טרור.

בנאום שנשא לרגל ניצחונו אמר כי "המדינה מתמודדת עם אתגרים בכל הרמות - בראשם המלחמה המתמשכת בגבולות המזרחיים שלנו. זה מצריך גיוס של כל מאמצינו כדי למנוע כל איום שהמלחמה הזו מציבה על הביטחון הלאומי המצרי בפרט, ועל הסוגיה הפלשתינית בכלל".

משאיות סיוע הומניטרי נכנסות לרצועה דרך מעבר רפיח (ארכיון), צילום: איי.אף.פי.

"מצרים הרסה מנהרות"

יצוין כי דעת הקהל המצרית עוינת מאוד את ישראל, וגם א-סיסי עצמו האשים את ישראל בביצוע פשעים נגד העזתים. בד בבד, עיתונאי וחבר פרלמנט מצרי המקורב למשטר כתב כי תקיפת מנהרות בסביבות ציר פילדלפי "היא התפתחות מסוכנת שעלולה להוביל לפיצוץ בין מצרים לישראל. התקיפות מתבצעות כמה מטרים מהגבול המצרי. הגבולות של מצרים הם קו אדום".

באותו הקשר, מקור צבאי בכיר במצרים הכחיש את הטענות בישראל על מנהרות בגבול. "השלטונות במצרים מבצעים את חובתם - במיוחד בכל הנוגע לכניסת חומרים אסורים לתוך הרצועה", אמר לתקשורת הערבית. הוא טען כי "השלטונות הרסו את כל המנהרות ששימשו להברחה מרפיח המצרית לרפיח העזתית. כל הדיבורים של ישראל על שימוש של הנהגת חמאס במנהרות לביצוע פעולות והברחות נשק אינם נכונים".

בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר אתמול בתדרוך לשגרירים מרחבי העולם: "ישראל מוכנה לקיים הפוגה הומניטרית נוספת כדי לאפשר שחרור חטופים. האחריות מוטלת במלואה על סינוואר והנהגת חמאס".

נשיא מצרים א-סיסי (ארכיון), צילום: אי.פי.איי
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר