אחד התרחישים להתממשות העסקה: שחרור של 100 חטופים תמורת 10 ימי הפוגה

שחרור המחבלים ייעשה ביחס של כמה מחבלים ביחד לכל חטוף, כאשר צפויים להשתחרר רק קטינים ונשים ללא דם על הידיים, כך נודע ל"ישראל היום" • על חוסר האמון בסינוואר: "אם יעשה שטויות - נדע להשתמש בכלים שלרשותנו כדי להזכיר לו את תנאי העסקה" • שרי ש"ס וגולדקנופף יצביעו בעד, הציונות דתית ועוצמה יהודית עוד לא החליטו • השרה סטרוק במכתב בהול: דורשת את עמדת צה"ל ושב"כ • הערב יתכנסו שני הקבינטים והממשלה

פגישה בין משפחות החטופים עם חברי קבינט המלחמה אצל ראש הממשלה // צילום: משה בן שמחון

בישראל מאשרים כי השלב הראשון של ההסכם לשחרור החטופים צפוי להימשך חמישה ימים, כאשר בשעות הערב בכל יום של הפסקת האש חמאס ישחרר 10 חטופים חיים מקרב הילדים והנשים שהוא מחזיק. ישראל בתמורה תשחרר כמה מחבלים כלואים על כל חטוף, מקרב הקטינים והנשים שהיא מחזיקה במאסר, בתנאי שאין להם דם על הידיים.

בצמרת הישראלית נערכים לכך שיהיה שלב שני להסכם שיאריך אותו מעבר לחמשת הימים הראשונים, כך שחמאס ישחרר גם בהמשך מדי ערב 10 מאנשינו. בתמורה, ועל פי אותו יחס, ישראל תשחרר עוד מחבלים שהיא מחזיקה.

נתניהו מודה בקולו בנוגע להשבת החטופים: "אנחנו מתקדמים" קרדיט: עומר מירון /לע"מ, סאונד: בן פרץ /לע"מ

ההערכה היא שההסדר יימשך לכל היותר עשרה ימים של הפסקת אש, במהלכם ישוחררו בתרחיש האופטימי כ-100 מהחטופים.

הפרת ההפוגה תגרור תגובה צבאית קשה

בצד הישראלי מודעים היטב לסיכונים הרבים הכרוכים בעסקה. קיים חשש שחמאס יפר את הפסקת אש, כפי שעשה פעמים רבות בעבר. כמו כן, בישראל לוקחים בחשבון שסינוואר לא ישחרר את מספר החטופים המובטח, מה שיעמיד את הדרג המדיני והצבאי בפני החלטות קשות.

גורם בקבינט המלחמה מסר: "אחרי ארבעה הימים של ההסכם ישראל תסכים להאריך את ההפוגה ללא הגבלת זמן ובלבד שמידי יום החמאס משחרר 10 חטופים נוספים. ישראל הבהירה לכל הגורמים המעורבים כי הפרת הפסקת האש תגרור תגובה צבאית לא פרופורציונלית. ישראל לא תסכים להארכה עם מספר המשוחררים ירד מ-10 תמורת כל יום הפוגה".

בישראל מודעים לסיכונים. גלנט עם ראש המוסד ברנע והפרויקטור לענייני החטופים, האלוף (במיל') ניצן אלון, צילום: שחר יורמן

בישראל הבהירו: "אנחנו בהחלט מודעים לאופיו של האיש ונגיב בהתאם להתפתחויות, גם תוך כדי הימים של הפסקת האש. אם הוא יעשה שטויות נדע להשתמש בכלים הקינטיים והאחרים שלרשותנו כדי להזכיר לו את תנאי העסקה. אנחנו גם מודעים שצפויים ימים לא קלים מבחינה פנים ישראלית אם העסקה תיכשל או תיעצר באמצע".

בחמאס טוענים בין היתר כי אין להם קשר כרגע עם כל החטופים והפסקת האש תאפשר להם ליצור אותו, ולהביא לשחרור בני ערובה נוספים שבידם. בישראל מטילים ספק בטענה, אך על מנת למצות אפשרויות של הבאת החטופים מוכנים כאמור להאריך את הפסקת האש מעבר לחמשת הימים הראשונים.

בישראל אומרים כי אחד השיקולים לנסות את הפסקת האש היא האפשרות להביא לחילוץ לפחות חלק מהחטופים שלכאורה אפשרי כעת. "לחסל את חמאס אפשר תמיד, להביא את האנשים אפשר כנראה עכשיו", הסבירו בישראל. 

הוא ציטט את דבריו של יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ כי "גם אם תהיה הפוגה כדי להחזיר את חטופינו, אנחנו נחזור ונכה באויב בכל העוצמה. נכון לעכשיו, המערכה מתרחבת, מתעצמת ומעמיקה", ואמר כי הם משקפים את עמדת כלל קבינט המלחמה".

לאור ההתפתחות בנושא שחרור החטופים גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, מכנס את פורום המנכ"לים של משרדי הממשלה "להיערכות לטיפול וסיוע בכלל ההיבטים האזרחיים הנדרשים".

בהצבעה הצפויה שרי ש"ס וגולדקנופף יצביעו בעד. שרי הציונות דתית ועוצמה יהודית עוד לא החליטו ובין היתר מתייעצים גם עם רבנים.

השרה סטרוק: דורשת את עמדת צה"ל

בעקבות הפרסומים על העסקה המתגבשת, שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק, שלחה מכתב בהול למזכיר הממשלה בו היא דורשת לקבל בכתב את עמדת צה''ל והשב''כ מפורטת ומנומקת לכל אחד מפרטי העסקה המתגבשת, וזאת עוד טרם ישיבת הממשלה שתתקיים הערב ב-20:00.

מכתב בהול של שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק למזכיר הממשלה, צילום: ללא קרדיט

לנוכח המורכבות והחשש שחמאס לא יעמוד בתנאים, תהיה בכל יום הערכת מצב מחודשת של קבינט המלחמה האם להמשיך במתווה הפסקת האש. בדרג המדיני מודעים היטב לכך שחמאס מעוניין לסחוט את ישראל ולהרוויח זמן באמצעות הפסקת האש.

הגורם הביטחוני מדגיש כי בקבינט המלחמה יודעים שההחלטה על מיצוי העסקה וחזרה למלחמה תהיה קשה אך כאמור הוחלט מראש שכך יהיה כאשר יגיעו למסקנה שהפסקת האש מוצתה או נכשלה.

משיחות עם מספר גורמים בישראל נראה כי היא ההסכם יגיע לאישורם של קבינט המלחמה, ולאחר מכן של הממשלה כולה, במהלך הימים הקרובים.  גם ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה, יאיר לפיד, קיבל עדכון בטחוני מהמזכיר הצבאי של רה״מ, אלוף אבי גיל.

פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור מתנגדים לכל עסקה שתכלול שחרור מחבלים: ״אנו יודעים ומזהירים כי כל מחבל שישוחרר עכשיו יחזור ויפגע בעתיד. בעסקת שליט שוחררו רוצחי טבח ה-7 באוקטובר ואין שום סיבה שהפעם שחרור המחבלים יהיה שונה״. עוד מציינים בפורום כי הם ממתינים לשמוע את פרטי העיסקה ולפיהם ידעו האם יעתרו נגדה.

השתתפה בהכנת הידיעה: סוניה גורודיסקי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר