המודיעין הצבאי בקייב: "רוסיה העבירה נשק קל לחמאס וסיפקה מודיעין לצדדים המעורבים"

ראש המודיעין, הגנרל בודאנוב: "חמאס הפעיל חימוש משוטט נגד משוריינים – זו טקטיקה שתורגלה במלחמה באוקראינה, ולא אנחנו העברנו אותה" • "שבועיים לפני התקיפה, איראן ביקשה מרוסיה שיפור מודיעיני – ומוסקבה הציבה מעל ישראל לוויין ליירוט אותות" • השבוע דחה שגריר ישראל ברוסיה את הטענות למעורבות רוסית: "אלה שטויות במיץ"

הגנרל בודאנוב במהלך פאנל בקייב, לפני חודש. צילום: אי.אף.

מידע מטריד על סיוע רוסי לחמאס, לוחמה פסיכולוגית מצד אוקראינה - או גם וגם? ראש המודיעין הצבאי בקייב, הגנרל קירילו בודאנוב, טוען: רוסיה העבירה נשק קל לחמאס וביצעה פעולות נוספות במעטפת התמיכה.

ראש המודיעין הצבאי האוקראיני בודאנוב על המעורבות הרוסית. קרדיט: אוקראינסקאיה פרידה

"אנחנו יודעים בבירור שנשק שרוסיה לקחה שלל כאן נמסר לאנשי חמאס", אמר בודאנוב בראיון ל"אוקראינסקאיה פרבדה". "מדובר בעיקר בנשק קל. יש רסיסי מידע על כך שמשהו גם נמסר לחיזבאללה, אבל בינתיים זה לא ודאי".

לדברי בודאנוב, בסרטונים ברשתות החברתיות רואים שימוש "חימוש משוטט" (כטב"מים "מתאבדים") נגד משוריינים. "זו טקטיקה שאינה אופיינית למזרח התיכון, וממש פותחה במהלך המלחמה אצלנו. לא יכלו לעשות זאת אלא אנשים שעברו את המלחמה כאן. מכיוון שאנחנו לא היינו בעזה, אלה הרוסים". עם זאת, מהריאיון לא ברור אם הרוסים היו שם בפועל – או שאנשי חמאס פשוט צפו בסרטונים מהמלחמה באוקראינה והפיקו לקחים.

בודאנוב הוסיף כי יש עוד שתי עובדות חשודות. לדבריו, קצת יותר משבוע לפני מתקפת הטרור של חמאס, בלבנון החלה לפעול באופן רשמי תחנת "ספוטניק" בערבית, "שמשדרת תעמולה רוסית". כמו כן, כשבועיים לפני המתקפה הציבה רוסיה לוויין מעל ישראל, שמסוגל ליירט אותות לוויינים ולאסוף מודיעין. "אזכיר כי בין 22 ל-24 בספטמבר היה ביקור של משלחת צבאית רוסית באיראן. האיראנים הציבו כמה בקשות, שאחת מהן נגעה להרחבת היכולות המודיעיניות שלהם. כעת ברור איזה מידע בדיוק החלו הרוסים לספק לכל הצדדים המעוניינים. אדגיש: לא רק לאיראן אלא לכל הצדדים המעורבים".

תזכורת: יום לאחר מתקפת הטרור, התראיין ראש המחלקה ליחסים בינלאומיים של חמאס בחו"ל, עלי בראקה, לערוץ הרוסי RT בערבית, ואמר בין השאר כי רוסיה התירה לחמאס לייצר כדורים לקלצ'ניקוב בעזה. לדבריו, "מוסקבה שמחה לראות שהמלחמה מול עזה הסיחה את דעתה של וושינגטון מהמלחמה באוקראינה. אפילו רוסיה מזדהה איתנו ושלחו לנו הודעות בשבת בבוקר. יש סימפתיה. זה משמח שארה"ב מסתבכת בתוך הנושא הפלשתיני כי זה מפחית את הלחץ שלהם על המלחמה באוקראינה".

מנגד, בראיון לעיתון "קומרסנט" היוצא במוסקבה, אמר השבוע שגריר ישראל ברוסיה אלכסנדר בן צבי כי "הדיבורים על מעורבות רוסית בתקיפה הן שטויות במיץ". "ראשית, אנחנו לא מאמינים שרוסיה מעורבת במתקפה בצורה כלשהי", אמר בן צבי. "שנית, מי שחושב שארה"ב תיאלץ לשלוח משאבים רציניים כלשהם - טועה. כן, ארה"ב היא שותפתנו האסטרטגית, הם סיפקו ויספקו לנו נשק. אגב, קורה גם להפך. דבר לא ישתנה מהבחינה הזו. וגם ברוסיה מבינים זאת. כך שהאמירות האלה (לגבי מעורבות רוסיה) הן קונספירולוגיה".

אתמול, שבוע אחרי המתקפה, אמר נשיא רוסיה פוטין לראשונה כי לישראל יש זכות להגן על עצמה, אבל גם הוסיף ש"לא מתקבל על הדעת שנגד עזה נוקטים אמצעים כמו שננקטו בשעת המצור על לנינגרד" (הכוונה למצור הנאצים על העיר, שארך 872 ימים; ד"ב). הוא אף הציע לתווך בין הצדדים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר