סקר חדש חושף: בסדר העדיפויות של העם הסעודי - זכויות תפילה למוסלמים באל אקצא

46% מהמשיבים דירגו את "הבטחת הזכויות של מוסלמים במסגד אל-אקצא" כתנאי החשוב ביותר ליחסים עם ישראל • זאת לעומת 36% שהציבו במקום הראשון את השמירה על "זכויות פוליטיות וכלכליות לפלשתינים" • חוקר בכיר: הזדמנות להבטיח ולקיים במסגרת ההסכם לסעודים משהו שכבר קיים

מסגד אל אקצע בהר הבית . צילום: אורן-בן-חקון

סקר מפתיע חושף את עמדות הציבור הסעודי לקראת נורמליזציה: בעוד בישראל מסמנים את הוויתורים לפלשתינים כאירוע הדרמטי או לחלופין את המענה לדרישות הסעודיות לעניין גרעין, מתברר כי הסעודים דווקא מוטרדים ממשהו אחר לגמרי: זכויות התפילה למוסלמים באל-אקצא, הר הבית.

נתניהו מציג את מפת השלום במזה"ת \\ רויטרס

בסקר החדש של Fikra Forum (גוף הנמצא תחת מכון וושינגטון), שאת תוצאותיו מפרסם הבוקר (שלישי) מכון משגב, 46% מהמשיבים דירגו את "הבטחת הזכויות של מוסלמים במסגד אל-אקצא" כתנאי החשוב ביותר ליחסים עם ישראל, זאת לעומת 36% שהציבו במקום הראשון את השמירה על "זכויות פוליטיות וכלכליות לפלשתינים".

השגריר הסעודי ברמאללה, צילום: רשתות ערביות

לדברי אשר פרדמן חוקר בכיר במכון משגב לביטחון לאומי ואסטרטגיה ציונית "הממצאים האלה חושפים הזדמנות להבטיח ולקיים במסגרת ההסכם לסעודים משהו שכבר קיים – ההקפדה על זכות הפולחן בהר למוסלמים דווקא ולאו דווקא צעדים חדשים לקראת הפלשתינים שזכו לתמיכה נמוכה יותר".

"צעדים נוספים עליהם נשאל הציבור הסעודי וגם כן זכו לתמיכה מועטה היו – קבלת נשקים אמריקאיים וערבויות אמריקאיות שזכו ל-18% תמיכה, וכן השת"פ עם ארה"ב להקמת תחנות כוח סעודיות – שזכה רק ל-16% תמיכה. מבחינת הציבור הסעודי דווקא הנושאים הדתיים הם החשובים יותר ובמיוחד במה שנתפס היום כמו פגיעה ישראלית במקומות הקדושים לאסלאם".

עוד עולה מהסקר בתשובה לשאלה על צעדים שסעודיה יכולה להתקדם איתם עוד לפני הנורמליזציה מול ישראל - כי 30% מהמשיבים תומכים בשת"פ עם חברות טכנולוגיה ישראליות בתחומים כגון אקלים, מים וסייבר, אך רק 14% תומכים בשימוש של חברות תעופה ישראליות במרחב האווירי הסעודי (מה שקורה כבר היום) ורק 13% תומכים בהשתתפות נבחרות ישראליות באירועי ספורט בסעודיה. לדברי פרדמן הסעודים מציבים בראש את ההתקדמות לעבר אותם "יעדים לאומיים במסגרת חזון "2030.

השגריר הסעודי ברמאללה מגיש לשר החוץ הפלשתיני את כתב ההאמנה, צילום: רשתות ערביות

עוד אחת מהאפשרויות שנסקרה הייתה להזמין את רה"מ הישראלי להשתתף בוועידה בינ"ל בערב הסעודית, אולם רק 7% אחוזים תמכו בה, וכן רק ארבעה אחוזים תומכים בתפילה יהודית במקומות מוגדרים בסעודיה. "סעודיה במאמץ גדול לחזק את הכלכלה ולהוביל בתחום הטכנולוגיה והחדשנות והצעדים שזוכים ליותר תמיכה הם צעדים שמקדמים אותם לעבר מימוש החזון הזה", אומר פרדמן ומוסיף כי חרף העובדה שלא מדובר במשטר דמוקרטי "ההנהגה לוקחת בחשבון את דעת הקהל ולכן רואים שהצעדים שבן סלמאן עושה בשנים האלו נעשים עם הכנה ובצעדים מדודים. זאת מאחר שגם המשטר הזה חרף מהותו מבצע סקרים באופן לא רשמי ודיסקרטי".

ראש מכון משגב וראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת אמר ל"ישראל היום" כי "בהנחה שממצאי הסקר משקפים את הלך-הרוח בסעודיה, אזי נראה שחלק גדול מהמשיבים מזהים את הפוטנציאל הרב שטמון בשותפות עם ישראל בתחומי החדשנות הטכנולוגית. העמדות בתחומים האחרים מלמדות על האתגר שניצב בפני המנהיגים, בדרך לכינון שלום. לדעת הקהל יכול להיות משקל דרמטי ברגעי הכרעה ולכן עליהם להכיר את התמונה ולהשפיע עליה" .

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר