עדיין לא ברור מתי יחזרו החברות הזרות לישראל. צילום: קוקו

האיחוד האירופי, קנדה ואוסטרליה לישראל: אפשרו לפלשתינים המחזיקים באזרחות שלנו לעבור ללא הגבלה

הדרישה הגיעה לאחר שניתן היתר לאמריקנים-פלשתינים במסגרת ההסכם בדרך לפטור מוויזות • בינתיים במשרד החוץ הבהירו כי האפשרות "לא באה בחשבון" • אם הבקשה תאושר: עשרות אלפי פלשתינים יוכלו להגיע לישראל ללא כל הגבלות

שגרירי מדינות מהאיחוד האירופי, קנדה ואוסטרליה פנו למשרד החוץ בשבועות האחרונים בבקשה לאפשר גם לפלשתינים שהם אזרחי מדינות האיחוד, קנדה ואוסטרליה להיכנס דרך נתב"ג כמו פלשתינים בעלי אזרחות אמריקנית. על יציאתו של הפיילוט עם האמריקנים לדרך פורסם לראשונה ב"ישראל היום".

המשמעות היא עשרות אלפי פלשתינים שיוכלו להגיע לישראל ללא כל הגבלות. הרקע לדרישה החריגה הוא כניסת הפיילוט במסגרת תוכנית הפטור מוויזה לתוקף המאפשר מאז חודש יולי מעבר חופשי בגבולות ישראל של פלשתינים בעלי אזרחות אמריקנית המתגוררים ביהודה, שומרון ועזה.

משרד החוץ הבהיר לפונים ממדינות האיחוד שמתן אפשרות כזו "לא באה בחשבון". מאחורי הקלעים מעורב גם השב"כ שלא מאשר הרחבה לפלשתינים בעלי אזרחות זרה למתן הקלות במעבר בגבולות ישראל. כאמור מאז חודש יולי מאפשרת ישראל לפלשתינים בעלי אזרחות אמריקנית לעבור בגבולות ללא הגבלה, כמו גם לעבור בנתב"ג.

"כל הישראלים יוכלו סוף סוף להיכנס לארה"ב": השגריר גלעד ארדן על תוכנית הפטור מוויזות // ארכיון

הסיבה: דרישה אמריקנית במסגרת הליך הכניסה לתוכנית הפטור מוויזות הדורשת הדדיות בין ישראל לארה"ב ביחס המדינות לתיירים משתיהן. גם פלשתינים. במסגרת הפיילוט עברו בישראל גם תושבי עזה בעלי אזרחות אמריקנית לראשונה ללא כל מגבלות ביטחוניות.

יש לציין כי בישראל הבהירו כי הסרת המגבלות עבור הפלשתינים אזרחי ארה"ב אין פירושה ויתור על בדיקות ביטחוני, וכן כי בשב"כ אישרו את הפיילוט ותנאיו למן הצעד הראשון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו