בית הדין לעררים מאשים: "רשות האוכלוסין מעודדת הגירה לא חוקית"

שמונה שנים לקח לרשות לקבל החלטה בעניינו של מבקש מקלט • הדיין: "התנהלות תמוהה"

לשכת רשות האוכלוסין וההגירה . צילום: גדעון מרקוביץ'

דיין בית הדין לעררים אסף נעם תקף בחריפות את רשות האוכלוסין וההגירה, על חוסר הטיפול שלה בבקשות מקלט של מסתנני עבודה לישראל. לדבריו, המצב חמור עד כדי חשש להפרת אמנת הפליטים של האו"ם מצד רשויות המדינה.

האמירות החריפות של הדיין הופיעו בפסק דין בעניינו של אזרח ניגרי שנכנס לישראל ב־2015, ושבמשך שבע שנים בקשתו לקבלת מקלט פוליטי בישראל לא טופלה. "מסיבה שלא הובהרה, רק ביום 7 ביוני 2022 נערך עם העורר ראיון מקלט, ורק כעבור שנה נוספת אושרה דחיית בקשתו", כתב הדיין בפסק הדין, שפורסם ביום חמישי האחרון.

הוא מדגיש כי לא מדובר במקרה יחיד, אלא באלפים, ומאשים את רשות ההגירה בכך שאוזלת ידה מעצימה את תופעת ההגירה הלא־חוקית לישראל. "השיהוי הקיצוני שנקטה המשיבה - כמעט שמונה שנים - לבקשת מקלט לא מורכבת, טומן בחובו קשיים משמעותיים. הוא פוגע בחובת המדינה ליתן מענה מהיר ואפקטיבי, כנדרש באמנת הפליטים... והוא מתמרץ, פשוטו כמשמעו, הגשת בקשות מקלט נטולות עילה באופן שמעודד למעשה הגירה בלתי חוקית לישראל".

רופאים ללא גבולות: חילוץ מהגרים שסירתם שקעה בים התיכון // צילום: רויטרס

הדיין מציין כי הוא ועמיתיו לבית הדין העירו עשרות פעמים לרשות ההגירה על מדיניותה זו. הוא גם מצרף מספרים מדהימים על היקף הכניסה הלא־חוקית מניגריה בלבד, שלמעשה לא מטופלת על ידי רשות ההגירה.

רק 13 הוכרו כפליטים

לפי הנאמר בפסק הדין, מתוך 88 אלף תיירים ניגרים רשומים שבאו לישראל בעשור האחרון, יותר מ־3,000 נשארו בארץ והגישו בקשה לקבל הכרה כפליטים. אך במשך כל העשור, רק 13 אנשים מתוכם הוכרו כפליטים.

מבקשי מקלט בת"א, צילום: קוקו

הסיבה לכך היא שהבקשות מופרכות. למשל, אף שכמחצית מאזרחי ניגריה הם נוצרים, בבקשות בשם מסתננים נוצרים נטען כי הם נרדפים בשל דתם. "לעיתים הטענה היא לרדיפה רוחנית־מאגית", מציין נעם.

"משמעות הדברים היא כי 99.5% מהבקשות נדחות", מציין הדיין, אך מדגיש כי המענה האיטי מאוד של רשות ההגירה, "שאין לו אח ורע בעולם", כלשונו, מעודד למעשה את המשך ההשתקעות הלא־חוקית של אותם האלפים בארץ.

"בפרק זמן זה מבקש המקלט משתקע בוודאי בישראל, וניתן לו למעשה מעמד פליט זמני. זו התנהלות מעוררת תמיהה", מסכם הדיין, ומציין כי יש להעביר את החלטתו להנהלת רשות ההגירה ולמשרד החוץ.

תגובת רשות האוכלוסין: "הרשות פועלת לטפל בסוגית מבקשי המקלט המורכבת ומתן מענה בזמן סביר, על אף המשאבים המצומצמים העומדים לרשותה. אנו מצרים על כל שיהוי, ככל שיהיה, והמתנה ארוכה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר