מלך מרוקו (ארכיון) . צילום: GettyImages

"צעד שיעמיק את היחסים": ישראל הכירה בריבונות מרוקו בסהרה המערבית

רה"מ נתניהו העביר למלך מוחמד השישי איגרת, שבה עדכן על ההחלטה • בהודעה צוין כי ישראל שוקלת בחיוב להקים קונסוליה באותו אזור המצוי במחלוקת עם ארגון הפוליסריו • עוד נכתב כי ישראל הסכימה לעדכן את האו"ם ואת כל הארגונים הרלוונטיים במהלך • בלשכת רה"מ אישרו כי הפרטים נכונים • ההערכות הן שנתניהו יוזמן למרוקו במקביל לשדרוג הנציגות המרוקנית בישראל למעמד שגרירות

לשכת מלך מרוקו מוחמד השישי הודיעה היום (שני), כי התקבלה איגרת מראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שבה הוא מכיר בריבונותה של מרוקו על סהרה המערבית. בלשכת רה"מ אישרו כי הפרטים בהודעת ממשלת מרוקו נכונים. שר החוץ אלי כהן בירך ואמר: "צעד זה יחזק את היחסים בין המדינות ובין העמים".

כזכור, בביקור שקיים יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה במרוקו לפני כחודש הוא הצהיר בפני מארחיו, כי "ישראל תכיר בריבונותכם בסהרה המערבית". בפתח הפגישה אמר יו"ר הכנסת: "זהו רגע היסטורי עבורי כבן להורים יוצאי מרוקו", והודיע שישראל תכיר בקרוב בריבונות המרוקאית בסהרה המערבית. אוחנה ונשיא הפרלמנט המרוקאי, ראשיד אל-עלמי, חתמו על מזכר הבנות רשמי עליה אמר אל-עלמי: "זאת נקודה ציון משמעותית לעתיד של שלום במזרח התיכון". 

ההודעה על ההכרה הישראלית במרוקו מגיעה אחרי כמעט שלוש שנים מאז חידוש היחסים בין המדינות, שהגיע על רקע הסכמי אברהם. במסגרת זאת, ארה"ב הכירה בריבונות של מרוקו בסהרה המערבית.

מחממים יחסים

במהלך פרק זמן זה, חתמו ישראל ומרוקו על שורת מסמכי הבנות בתחומי הביטחון, הכלכלה, הטכנולוגיה ועוד. זאת בנוסף על סדרת ביקורים של בכירים ישראלים, ביניהם שר הביטחון לשעבר בני גנץ ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה.

התמורה המרוקנית להכרה הישראלית בסהרה המערבית צפויה להיות שדרוג הנציגות המרוקנית בישראל למעמד שגרירות. כמו כן, ההערכות הן שמלך מרוקו יזמין את נתניהו לביקור במדינה, ובמקביל באופן הדדי, שרים מרוקנים יחלו לבקר בישראל בעקבות ההכרה.

מערב הסהרה. סמוך למאוריטניה, מוצב תבאי מאויש על ידי כוח מרוקאי, צילום: אי אף פי
רה"מ נתניהו בישיבת הממשלה, צילום: מארק ישראל סלם

בהודעת בית המלוכה צוין כי רה"מ הצהיר כי ישראל בוחנת בחיוב פתיחת קונסוליה בעיר א־דאחליה שבסהרה המערבית.

בפתח הודעת הלשכה המלכותית נכתב: "הוד מעלתו, המלך מוחמד השישי, קיבל איגרת מראש ממשלת מדינת ישראל, האדון בנימין נתניהו. באמצעות האיגרת הזו, עדכן ראש ממשלת ישראל את הוד מלכותו על החלטת מדינת ישראל להכיר בריבונות מרוקו על שטחי הסהרה המערבית. ראש ממשלת ישראל אישר כי עמדת ארצו תתבטא בכל הפעולות והמסמכים הרלוונטיים של ישראל. זאת, בנוסף לעדכון בהחלטה את האו"ם, את הארגונים הבינלאומיים שישראל חברה בהם ואת כל המדינות שהיא מנהלת איתם יחסים דיפלומטיים".

ספרד, הפוליסריו ומרוקו

סהרה המערבית היא שטח שעליו מרוקו תובעת בעלות מול דרישה נגדית של ארגון חזית הפוליסריו, הנתמך על ידי אלג'יריה. חזית הפוליסריו הוקמה ב-1973 במטרה לשחרר את סהרה המערבית משליטת ספרד ולקבל אותה לידיה. לאחר הסכמי מדריד, ספרד סיימה את שלטונה בחבל שעליו השתלטו מרוקו ומאוריטניה. 

בפוליסריו דורשים להקים בו מדינה עצמאית, בעוד שמרוקו דוחה זאת ומציעה במקום זאת להקים אוטונומיה באזור. בשנים האחרונות מרוקו זכתה להישגים בזירה הבינלאומית כאשר מדינות באירופה כמו ספרד הסכימו להצעה שלה להקים אוטונומיה במקום.

קושנר ובן שבת עם המלך מוחמד השישי (ארכיון), צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

סוגיית ההכרה במרוקו נחשבת בעיני בית המלוכה כסוגיה מדינית ראשונה במעלה, ומוחמד השישי רמז במהלך התקופה שעברה מאז חידוש היחסים עם ישראל כי היא מצפה להבהרה רשמית.

מבחינת מרוקו, מדובר בהישג נוסף לממלכה, שעשוי לסייע לגבש תמיכה בינלאומית בריבונות שלה בסהרה המערבית. ההחלטה עשויה גם להקל על השקעות ישראליות ובינלאומיות במחוזות הדרומיים של הממלכה ולעודד אותן.

במהלך ביקורה הרשמי של שרת הפנים לשעבר איילת שקד במרוקו, היא הבהירה כי ישראל מכירה בריבונותה של מרוקו על הסהרה המערבית, אך לא הייתה זו עדיין הכרה רשמית. המהלך היה גם תנאי מרכזי להעלאת דרג היחסים לרמת שגרירויות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו