"בר־השגה": צעד נוסף בניסיונות ההתקרבות בין ישראל לסעודיה

גורם אמריקני ל"ישראל היום": ארה"ב בוחנת דרישות סעודיות כתנאי להתקדמות לנורמליזציה עם ישראל • ערב סיום ביקורו בארץ, נפגש דה־סנטיס עם רה"מ נתניהו שהגדיר את השיחה "טובה מאוד"

נתניהו וטראמפ בחתימת הסכמי אברהם (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

אופטימיות זהירה בישראל: על אף ההתקרבות בין סעודיה לאיראן, גורם אמריקני אישר ל"ישראל היום" כי וושינגטון בוחנת דרישות שהעבירה סעודיה כתנאי להתקדמות לנורמליזציה בין ריאד לירושלים.

בסוף השבוע ביקר בארץ מושל פלורידה, רון דה־סנטיס, שאמר בין היתר כי "יש פה הזדמנות לברית אמריקנית־ישראלית־ערבית מול האיום של איראן. זה בר־השגה. ביחסים נכונים (של ארה"ב עם הסעודים) ועם מדיניות נכונה, אפשר לראות את סעודיה מכירה בישראל".

גיבוי לביידן כתנאי להתקדמות. סנאטור גרהאם,

ביום חמישי בערב נועד דה־סנטיס עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגדיר בשיחה סגורה את השיחה עם המושל כ"טובה מאוד".

במערכת המדינית מקווים כי דווקא כדי לשמור על איזון ביחסיה עם מעצמות העל, סעודיה תהיה מעוניינת בזמן הקרוב לחזק את קשריה עם וושינגטון. זאת, לאחר שסין נתנה את חסותה להסכם חידוש היחסים בין סעודיה לאיראן, וכן ליוותה את סיום המלחמה בתימן.

אופטימיות. רון דה־סנטיס,

גרהאם הבהיר כי עניק לביידן גיבוי

כחלק מהמאמצים לחזק את הקשר עם ארה"ב, על פי פרסומים בתקשורת האמריקנית, הציגה סעודיה ארבע דרישות באיגרת שנשלחה לוושינגטון: ברית הגנה, גרעין למטרות אזרחיות, שיפור הסחר בין המדינות והפסקת הביקורת על סעודיה בעקבות פרשת חשוקג'י.

מי שמשמש כמתווך בין הצדדים הוא הסנטור הרפובליקני, לינדזי גרהאם, שביקר לפני שבועיים בריאד ואז בירושלים.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אאל סעוד, צילום: רויטרס

גרהאם הבהיר לממשל כי אף שהוא משתייך למפלגה היריבה, יעניק גיבוי לביידן אם זה ייעתר לדרישות סעודיה ויביא בסופו של יום להכרה רשמית בינה ובין ישראל. הוא הדגיש את הנקודה בתדרוך עיתונאים שערך בישראל, שכן ביידן צפוי לספוג מהאגף הפרוגרסיבי במפלגתו ביקורת קשה, אם ישקם את היחסים עם סעודיה.

הסוגיה הפלשתינית לא נכללת בדרישות

גורם אמריקני אישר ל"ישראל היום" כי דרישות סעודיה, כפי שהעביר סנטור גרהאם, נבחנות בוושינגטון וכי התהליך צפוי להימשך מספר חודשים. יצוין כי השאלה הרגישה ביותר מבחינתה של ישראל היא הסכמה לפיתוח יכולות גרעיניות של סעודיה למטרות אזרחיות. בשלב זה, לא ברור מה עמדת ירושלים בסוגיה.

שרי החוץ של סעודיה, סין ואיראן, צילום: אי.פי.איי

יצוין כי הסוגיה הפלשתינית, על אף ההצהרות הרשמיות של הממלכה, לא נכללת ברשימת הדרישות הסעודיות. גרהאם עצמו אמר, בעת ביקורו בישראל, כי חלון ההזדמנויות לחולל את התפנית ההיסטורית יהיה רלוונטי רק בתקופה הקרובה. "ההזדמנות הזו אינה בלתי מוגבלת. אם לא נעשה זאת ב־2023 או בתחילת 2024, החלון עלול להיסגר", אמר גרהאם.

כזכור, הגעה לשלום בין ישראל לבין סעודיה היא היעד הראשון במעלה שהציב ראש הממשלה נתניהו לכהונת ממשלתו השישית. יועצו הקרוב של נתניהו, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, התבטא מספר פעמים לפני הקמת הממשלה כי "שינוי מדיניות של ממשל בייידן כלפי סעודיה יכול להביא לשלום בינה ובין ולישראל, ולכך שביידן יקבל את פרס נובל לשלום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר