לפני ההפיכה הצבאית: חברה ישראלית סיפקה תוכנת ריגול למיאנמר

חברת קוגנייט העבירה את הטכנולוגיה הרגישה עבור תאגיד התקשורת הלאומית של המדינה האסייתית • התוכנת מאפשרת ריגול אחר שיחות טלפון, הודעות ותכנים נוספים • בישראל טוענים כי הפסיקו לספק ציוד מסוג זה למיאנמר ב-2017

חיילי צבא מיאנמר, צילום: אי.פי.איי

חברת הייטק ישראלית סיפקה ציוד ריגול תקשורתי למיאנמר כחודש לפני ההפיכה הצבאית במדינה. כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס, שחשפה מסמכים שהגיעו לידיה.

חברת קוגנייט (Cognyte) שנסחרת בנסדק העבירה את הטכנולוגיה הרגישה עבור תאגיד התקשורת הלאומית של מיאנמר (MPT) לפני כשנה, חרף טענות ישראליות שלפיהן משרד הביטחון הפסיק לספק ציוד רגיש למיאנמר ב-2017, לאחר פסיקה של בית המשפט העליון בירושלים.

עורך הדין איתי מק, המתמחה בזכויות אדם והאיש אשר הוביל את הפרשה לפתחי בית המשפט, קורא לחקירה פלילית סביב העסקה שנרקמה לכאורה בין ישראל למיאנמר. "מסייעים לביצועם של פשעים נגד האנושות במיאנמר", טען.

המחאות במיאנמר, צילום: רויטרס

בדומה לתוכנת "פגסוס" הידועה לשמצה של NSO הישראלית, המערכת של קוגנייט מאפשרת למחזיקים בה, במקרה הזה החונטה הצבאית של מיאנמר, להאזין לשיחות טלפון, לצפות בהודעות טקסט ותוכן של אימיילים כמו גם מציאת מיקום גיאוגרפי ללא עזרה מחברות האינטרנט וחברות התקשורת.

כזכור, החונטה הצבאית במיאנמר ביצעה הפיכה בפברואר 2021. הצבא המקומי הרג מאות בני אדם במהלך ההפגנות הרבות שנערכו בעקבות ההפיכה, שבוצעה עקב טענות לזיוף תוצאות הבחירות שהתקיימו שנה קודם לכן.

תוכנת ריגול לשיחות טלפון, הודעות ותכנים נוספים, צילום: רויטרס

ההפיכה היא מהלך אחד מתוך רבים ברצף של תהפוכות במיאנמר, או בשמה הקודם בורמה. הכת הצבאית עצרה את המנהיגה דאז, סו צ'י, שנבחרה בבחירות דמוקרטיות, בתירוץ שקוף של האשמות פליליות קלושות. הצבא הציב מחסומים בדרכים, חסם את התקשורת המקומית וסגר את נמל התעופה במדינה.

בדצמבר האחרון, בית המשפט המקומי גזר על זוכת פרס נובל לשלום ומנהיגת מיאנמר לשעבר, אונג סן סו צ'י, עונש מאסר נוסף לאחר שהואשמה בחמישה סעיפי שחיתות, בעקבות השימוש בכספי מדינה לכאורה לרכישה והשכרה של מסוק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר