ארה"ב ממשיכה לקיים מגעים עם איראן, אך מרגיעה: "הסכם הגרעין הקודם אינו על סדר היום"

דובר מחלקת המדינה ל"ישראל היום": "יש לנו דרכים לתקשר עם איראן, לא נפרט אותן" • גורמים אמריקנים טוענים כי יש ראיות נסיבתיות לכך שארה"ב לא סגרה את הדלת בפני ההסכם • אחת מהן היא סירובה לדרוש ממדינות אירופה להחזיר את מלוא העיצומים על טהרן

פגישה בין המשלחת האמריקנית למשלחת האיראנית במסגרת המו"מ להסכם הגרעין ב-2015, צילום: איי.פי.

הממשל בארה"ב מודה כי הוא מקיים מגעים שקטים עם איראן בסוגיות שונות ויתכן שאף בוחן אפשרויות להסכם מוגבל עמה בתחום הגרעיני. יתר על כך, בממשל מדגישים כי חזרה להסכם הגרעין המקורי (JCPPA) אינה רלוונטית בשלב זה, כך עולה מתשובות שנמסרו ל"ישראל היום" ממחלקת המדינה של ארה"ב.

לדברי דובר מחלקת המדינה, "יש לנו דרכים לתקשר עם איראן בנושאים מדאיגים, כמו בנושא שחרור אזרחים אמריקנים שנעצרו שלא כדין באיראן, אבל אנחנו לא מתכוונים לפרט אותם". הרקע לדברים הוא אמירתו של ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה הראשונה ביום שלישי שעבר, כי עדיין תיתכן אפשרות שהמעצמות יחתמו על הסכם גרעין עם איראן. לדברי נתניהו, "לצערי, בניגוד לדעה הרווחת, שהסכם הגרעין המסוכן ירד מהפרק אחרי האירועים האחרונים באיראן, אני חושב שהאפשרות הזאת עדיין לא ירדה סופית מהפרק".

הוועדה המשותפת דנה על הסכם הגרעין (ארכיון), צילום: אי.פי.אי

דברי נתניהו עמדו בסתירה לדברים שאמר יום קודם לכן, מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, לשר החוץ החדש, אלי כהן. ב"ישראל היום" פורסם כי בלינקן אמר לכהן שמבחינת ארה"ב, הסכם הגרעין ירד מהפרק. דובר במחלקת המדינה חזר על הדברים.

"זה לא הפוקוס שלנו"

"ה-JCPOA איננו על סדר היום כבר חודשים. זה לא הפוקוס שלנו. מאז ספטמבר, ההתמקדות שלנו היא בעמידה על חירויות היסוד של העם האיראני ונגד העמקת השותפות הצבאית של איראן עם רוסיה ותמיכתה במלחמתה של רוסיה באוקראינה", כך נמסר מוושינגטון בתשובה לפניית "ישראל היום".

עם זאת, בממשל התחמקו מלהשיב האם מתקיימות שיחות חשאיות אחרות עם איראן על מתווים אחרים של ההסכם. הדובר אישר כאמור כי לארה"ב "יש דרכים" לדבר עם איראן על סוגיות שונות – ככל הנראה מדובר גם בערוץ הומניטרי דרך שוויץ, שהביא לשחרור אזרחים מערביים מאיראן.

כמו כן, נמנע הנציג האמריקני מלענות לשאלת "ישראל היום" "האם הממשל דן בערוצים אלה במתווים להסכם חלופי או עם איראן?". על פי דיווחים שונים, בממשל בוחנים מתווים חלופיים להסכם, כגון עצירת ההעשרה האיראנית בתמורה להסרת העיצומים באופן חלקי, ואפשרויות אחרות. בממשל סירבו כאמור לשלול אפשרויות כאלה, בתשובה לשאלת "ישראל היום".

ביידן ונתניהו, צילום: לשכת ראש הממשלה

"ברור שיש העברת מסרים"

גורמים ישראליים ואמריקניים טוענים כי יש ראיות נסיבתיות לכך שארה"ב לא סגרה את הדלת בפני הסכם עם איראן. ראיה משמעותית אחת היא סירובה של ארה"ב לדרוש ממדינות אירופה את הפעלת סעיף ה"סנאפבאק", שמשמעותו החזרת מלוא העיצומים האירופים על איראן. ראיה נוספת היא העמדות הפומביות שמשאירות את דלת המשא ומתן פתוחה.

"אני לא שמעתי שרוב מאלי (הממונה על סוגיית איראן מטעם הממשל) פוגש איראנים, אבל הוא מדבר עם האיחוד האירופי שנציגיו מדברים עם האיראנים, כולל על הנושא הגרעיני", אמר ריצ'רד גולדברג, יועץ בכיר ב"ליגה להגנת הדמוקרטיה (FDD), ולשעבר מנהל המאבק בנשק האיראני להשמדה המונית, במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן.

לדברי גולדברג, "ברור שיש העברת מסרים הלוך וחזור. האיראנים אומרים כבר חודשים שארה"ב שולחת מסרים, כך שכאשר הממשל אומר ש'ההסכם מת', הוא עושה זאת משום שהוא רוצה לעבוד בשיתוף פעולה עם הישראלים בלי שישראל תתנגד, אבל הם לא מפעילים את ה'סנאפאק' ולא אומרים שייימנעו מהסרת הסנקציות מאיראן בעתיד. כרגע אין אפשרות להגיע להסכם אבל הם לא מורידים את זה מהשולחן".

רוב מאלי. הממונה על סוגיית איראן, צילום: GettyImages

ממחלקת המדינה של ארה"ב נמסר כי יש לבדוק מול מדינות אירופה מדוע אינן מפעילות את ה"סנאפבאק". בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ סירבו להגיב לפניית ישראל היום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר