השגריר בהודו נגד היוצר הישראלי המוערך: "ניצלת לרעה באופן הגרוע ביותר את תפקידך"

השגריר, נאור גילאון זעם על דבריו של נדב לפיד שלפיהם סרט שעוסק בתולדות הסכסוך בין הודו לקשמיר הוא סרט תעמולה וולגרי שנועד לחזק את הנרטיב ההודי בנוגע לסכסוך • גילאון הזהיר כי דבריו של לפיד עלולים להוביל לפגיעה בו או בעובדי השגרירות הישראלית

נדב לפיד עם פרס דוב הזהב, צילום: AFP

מתקפה חריפה של שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון, על היוצר זוכה פרסי דוב הזהב ופסטיבל קאן נדב לפיד. במכתב פתוח ללפיד, כותב השגריר לבימאי הישראלי, "תתבייש לך. בתרבות ההודית ההתייחסות לאורח היא כמו לאלוהים. אתה ניצלת לרעה באופן הגרוע ביותר את ההזמנה ההודית שקיבלת, לכהן כיו"ר חבר השופטים של איגוד הקולנוע הבינלאומית של הודו, כמו גם את האמון, הכנסת האורחים החמה והכבוד שרחשו לך".

לפיד חולל סערה שהגיעה לראש הכותרות בהודו, כאשר כיו"ר ועדת השפיטה בה עמד, תקף במילים חריפות את הסרט תיקי קשמיר שעוסק במתיחות ההיסטורית ורוויית הדמים בין הודו לקשמיר, ובמתח המוסלמי הינדי של הסכסוך. הוא טען כי מדובר ב"סרט תעמולה וולגרי" שנועד לחזק את הנרטיב ההודי בנוגע לסכסוך. דבריו נאמרו בשידור חי לעיני עשרות מיליוני צופים ועוררו תגובות קשות ורבות בממשלה ההודית וכן בקרב הציבור והתקשורת.

"סרט תעמולה". כרזת הסרט,

השגריר הישראלי דחה את עמדת לפיד וכתב, "אמרתי לך על הבמה שצריך להיות מוקירי תודה כאשר תעשיית הקולנוע הנהדרת של הודו רוכשת תוכן ישראלי (פאודה ויצירות אחרות). זהו חוסר רגישות ויומרני לדבר כך על אירועים היסטוריים, שמהווים פצע פתוח בהודו מכיוון שרבים מהמעורבים עדיין נמצאים בסביבה ועדיין משלמים מחיר - לפני לימוד מעמיק של הנושא".

גילאון אף מזהיר כי דבריו של לפיד עלולים להוביל לפגיעה בו או בעובדי השגרירות הישראלית. "אתה תחזור לישראל ותחשוב שאתה אמיץ. אנחנו, נציגי מדינת ישראל, נישאר כאן. אתה צריך לראות את תיבת המסרים שלנו, ואת ההשלכות שעשויות להיות לה על הצוות שנתון תחת אחריותי".

סכסוך רווי דמים. חיילים הודים ברחובות קשמיר, צילום: AFP

בסוף דבריו, גילאון התנצל בפני המאחרים ההודים של התחרות. יצוין כי סדרת הציוצים של השגריר הישראלי קיבלה אלפי תגובות תמיכה ברשתות החברתיות ובשגרירות מקווים כי היא תקטין את גובה הלהבות נגד ישראל בהודו.

הבימאי ההודי, סודיפטו סן, שהיה אחד החברים בחבר השופטים יצא גם הוא נגד דבריו של לפיד. לאחר ההצהרה של הבימאי הישראלי כתב סן בטוויטר כי "כל מה שנאמר על ידי יו"ר חבר השופטים, מר נדב לפיד על הסרט "תיקי קשמיר", היה לחלוטין דעתו האישית. בהצגה הרשמית של מועצת השופטים בפני מנהל הפסטיבל ובוועידת העיתונאים הרשמית, שבה נכחנו ובתקשורת שקיימנו עם העיתונות, מעולם לא הזכרנו מה אנו אוהבים ומה לא. כחבר שופטים, אנו מחויבים לשפוט את האיכות הטכנית, האסתטית והרלוונטיות החברתית-תרבותית של סרט. אנחנו לא אמורים להעיר שום סוג של הערות פוליטיות על אף סרט ואם זה נעשה, זה לגמרי אישי ובלי שום קשר למועצת השופטים המוערכת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר