למרות הסכם השלום: מצרים מונעת מאזרחיה לבקר בישראל

על פי אזרחים מצרים ששוחחו עם גורמים ישראליים, השלטונות בקהיר מקשים על ביקורים בישראל באופן שחורג בהרבה מהוצאת ויזה רגילה • משרד החוץ בירושלים ושגרירות מצרים בישראל - סירבו להתייחס לנושא

גבול ישראל-מצרים , צילום: דודו גרינשפן - ארכיון

מצרים מונעת דה-פקטו מאזרחיה לבקר בישראל וברשות הפלשתינית, כך נודע היום (שני) ל"ישראל היום". אף על פי שבין קהיר לירושלים נחתם חוזה שלום, השלטונות המצריים מערימים קשיים עצומים על אזרחים שמבקשים לבקר בישראל, באופן שלמעשה הופך את העניין לבלתי אפשרי.

על פי אזרחים מצרים ששוחחו עם גורמים ישראליים בוועידת האקלים שנערכה בשארם א-שייח', השלטונות בקהיר מקשים על ביקורים בישראל באופן שחורג בהרבה מהוצאת ויזה רגילה, הנהוגה בין חלק ממדינות העולם. אזרח מצרי שרוצה לבקר בארץ צריך לספק סיבה לביקור, וגם אז כלל לא בטוח שהוא יאושר. גם אם יקבל את האישור לנסוע לישראל, נאמר לו שהוא מכניס את עצמו לרשימת הפיקוח והמעקב של שירות הביטחון המסכל המצרי. פיקוח זה, על פי עדויות שונות, עשוי להימשך שנים ארוכות. 

הנשיא א־סיסי // צילום: אי.אף.פי,

בנסיבות הללו אין פלא שתיירים, אנשי עסקים או מבקרים מצרים כלל לא מגיעים לישראל. קושי נוסף שעומד בפני מצרים שרוצים לבקר בארץ הוא העובדה שאם דבר הביקור נודע באחת ממדינות ערב האחרות שלהן אין יחסים עם ישראל, יקשה מאוד על מי שביקר בארץ להיכנס אליהן. הדברים נכונים גם לגבי איראן, אפגניסטן ומדינות מוסלמיות נוספות. "ישראל היום" פנה למשרד החוץ בירושלים ולשגרירות מצרים בישראל, אך בשני המקומות העדיפו שלא להגיב לדברים.

ההגבלות החריגות שמטילים המצרים על ביקורים בישראל עומדות לכאורה בסתירה להסכם השלום בין המדינות. עם זאת, במשרד החוץ העדיפו שלא להתייחס לעניין. משיחות עם ערבים ישראלים עולה כי לא מדובר במדיניות חדשה, והיא מוכרת למי שיש לו קרובי משפחה או מכרים במצרים. אלה אינם יכולים להגיע לישראל גם אם יש להם את האמצעים והרצון לכך. הנוצרים הקופטים, המונים כ-16 מיליון מתוך כ-110 מיליון תושבי מצרים, נהנים מהחרגה ממדיניות זו ויכולים לבקר בישראל ביתר קלות מסיבות דתיות, למטרות עלייה לרגל.

חצי האי סיני, צילום: איי.אף.פי

באופן טבעי, איסור הנסיעה לישראל משפיע על היחסים בין העמים ועל היקף הפעילות הכלכלית בין ישראל למצרים. היקף הסחר בין ישראל למצרים עומד על סכום זעום יחסית של כ-100 מיליון דולרים בשנה, וזאת למרות שהסכם השלום בין המדינות נחתם כבר לפני יותר מ-40 שנה. לשם השוואה, כשנה וחצי בלבד לאחר חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות, שגודל אוכלוסייתה כעשירית מאוכלוסיית מצרים, הגיע היקף הסחר בינה לבין ישראל לקרוב ל-1.5 מיליארד דולר, והוא צפוי להכפיל ואף לשלש את עצמו בשנים הקרובות. 

השלום הקר עם מצרים בא לידי ביטוי בעוד אופנים: במהלך הקיץ נחשף ב"ישראל היום" כי ישראלים המבקשים להיכנס לחצי האי סיני עם רכבם סובלים מהתנכלויות במעבר הגבול. הבקרים המצרים במעבר אינם מאפשרים להכניס מצלמות המחוברות לרכב - כולל מצלמות רוורס סטנדרטיות - בטענה שהן "עשויות לשמש לריגול". לאור זאת הם מפרקים את המצלמות במקום, באופן שגורם נזק אשר יכול להגיע לאלפי שקלים. בעקבות הפרסום ב"ישראל היום" המליץ משרד החוץ שלא להיכנס לסיני ברכב פרטי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר