לפיד על הסכם הגז המתגבש: "שומר על האינטרסים של ישראל", נתניהו: "כניעה מבישה לאיומי נסראללה"

רה"מ כינס את השרים לישיבת ממשלה ובה עדכן אותם בהתקדמות במו"מ • "אין לנו התנגדות לפיתוח מאגר גז לבנוני נוסף, נקבל ממנו תמלוגים", אמר • יו"ר האופוזיציה: המחטף הלא חוקי הזה לא יחייב אותנו" • לפיד לא נשאר חייב: "הוא מסייע לחיזבאללה בהודעות חסרות אחריות" • מסתמן כי ההסכם יובא רק לאישור קבינט, ולא בכנסת

לפיד בישיבת ממשלה (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

"נביא את ההחלטה לאישור": רה"מ יאיר לפיד כינס היום (ראשון) את השרים לישיבת ממשלה, שבה הוא התייחס בעיקר לדיונים המתקיימים סביב הסכם הגבול הימי בין ישראל ולבנון. 

לפיד אמר בפתח הישיבה: "במהלך סוף השבוע התקבלה בלבנון ובישראל הצעת המתווך האמריקני להסכם על הגבול הימי בין שתי המדינות. אנחנו מנהלים דיונים על הפרטים האחרונים, כך שאי אפשר עדיין לברך על המוגמר, אבל כפי שדרשנו מהיום הראשון ההצעה שומרת על מלוא האינטרסים הביטחוניים מדיניים של ישראל, וגם על האינטרסים הכלכליים שלנו.

הגבול הימי בין ישראל ללבנון, צילום: אייל מרגולין - ג'יני

"יותר מעשר שנים ישראל ניסתה להגיע לעסקה הזו. ביטחון הצפון יחוזק, אסדת כריש תפעל ותפיק גז, הכסף ייכנס לקופת המדינה והעצמאות האנרגטית שלנו מובטחת. זוהי עסקה שמחזקת את הביטחון הישראלי ואת הכלכלה הישראלית. אין לנו התנגדות לפיתוח מאגר גז לבנוני נוסף, שממנו נקבל כמובן את התמלוגים המגיעים לנו. מאגר כזה יחליש את התלות הלבנונית באיראן, ירסן את חיזבאללה ויביא ליציבות אזורית".

עוד אמר: "הצעת המתווך נמצאת עכשיו בבדיקה משפטית. לאחר שהבדיקה תסתיים נביא את ההחלטה, יחד עם שר הביטחון בני גנץ ועם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, ובתיאום עם היועצת המשפטית לממשלה, לדיון ולאישור.

לפיד טס מעל אסדת כריש: "גם לבנון יכולה להנות מפיתוח המאגרים במים הכלכליים שלה" // צילום ארכיון: עומר מירון, לע"מ

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו תקף את לפיד, וציין כי רה"מ "נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך לכם, אזרחי ישראל. הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו. אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו", אמר.

נתניהו, היום,

לפיד לא נשאר חייב וצייץ: "נתניהו, 10 שנים נכשלת בניסיון להביא את ההסכם הזה, לפחות אל תפגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל ותסייע לחיזבאללה בהודעות חסרות אחריות".

מיש עתיד נמסר בתגובה לדברי נתניהו: "ראש האופוזיציה למדינה ממשיך לשקר וליצור סרטונים מנותקים. בזמן שראש הממשלה לפיד דואג לאינטרסים של אזרחי ישראל, לנתניהו לא אכפת לפגוע בביטחון הלאומי ובכלכלה. ביבי, אנחנו יודעים שאתה מתוסכל מהידיעה שבן גביר יהיה האיש החזק בממשלתך ושלא מעניינים אותך הנזקים שהשקרים שלך יגרמו לאזרחי ישראל".

ישראל ויתרה על מרבית שדה הגז

על פי דבריו של לפיד, נראה שישראל ויתרה על מרבית שדה הגז קאנא ללבנון (למען ההגינות צריך לציין שמלכתחילה התביעה הישראלית לבעלות עליו הייתה פחות מובהקת מכריש. כמו כן, מדובר בשדה פוטנציאלי שלא ודאי שיש בו גז).

האישור המשתמע הוא בציטוט: "אין לנו התנגדות לפיתוח מאגר גז לבנוני נוסף, שממנו נקבל כמובן את התמלוגים שמגיעים לנו".

לפיד מעל אסדת הגז כריש, צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

הכוונה בתמלוגים, כפי שפורסם, היא שרוב השדה יהיה בשטח לבנון וחלקו הקטן (הבליטה הדרומית שלו) בשטח ישראל. אם האסדה שתוקם בחלק הלבנוני תמצא גז, ישראל תקבל פיצוי בתמורה לחלק היחסי של שדה קאנא שנמצא בשטחה.

מסתמן: ההסכם יובא רק לאישור קבינט, ולא בכנסת

כמו כן, לפיד רומז בדבריו לכך שיביא את ההסכם לאישור בקבינט בלבד ולא בכנסת, כפי שפורסם ב"ישראל היום". הדבר לא נאמר במפורש, אך העובדה שהוא נמנע מלומר שההסכם יובא לאישור הכנסת ובנוסף מציין שהליך האישור שלו ייעשה בחסות היועמ"שית, מרמזת לכך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר