מכירת מערכת החץ מתעכבת: ישראל מוכנה למכור, גרמניה רוצה לקנות, אך ארה"ב טרם אישרה

שר הביטחון פנה לממשל מספר פעמים וביקש את אישורו לעסקה • הסיבה: רוב עלויות הפיתוח של מערכת החץ שולמו מכיסו של משלם המיסים האמריקני והיא כוללת רכיבים טכנולוגיים שפותחו בארה"ב • בישראל מעריכים כי אם יתקבל אישור למכור את ה'חץ' לגרמניה, מדינות נוספות באירופה יבקשו גם הן לקנות את המערכת הישראלית הנחשבת למתקדמת מסוגה בעולם

הניסוי בחץ 3, צילום: דוברות משרד הביטחון

ישראל פועלת זה מספר חודשים לשכנע את ארצות הברית לאשר לה למכור את מערכת ההגנה מפני טילים "חץ 3" לגרמניה ולמדינות נוספות. הבקשה הראשונית של הגרמנים הועלתה על ידי קנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתו עם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, בפגישתם לפני כחצי שנה בישראל.

ניסוי חץ 3 באלסקה, צילום: דוברות משרד הביטחון

בעקבות הפגישה, שר הביטחון בני גנץ וגורמים נוספים פנו לממשל מספר פעמים, וביקשו את אישורו לעסקה. הסיבה לכך היא ש-80 אחוז מעלויות הפיתוח של מערכת החץ, בהיקף 2.2 מיליארד דולר על פי ההערכות, שולמו מכיסו של משלם המיסים האמריקני. בנוסף, היא כוללת רכיבים טכנולוגיים שפותחו בארה"ב. יצוין כי מחיר טיל 'חץ' בודד עומד על שלושה מיליון דולר.

העביר כמה בקשות לארה"ב. גנץ, צילום: U.S. Central Command, Sgt. John Onuoha

האמריקנים לא השיבו עד כה לבקשה הישראלית, לא בחיוב ולא בשלילה. ההערכה בישראל שאם לא הייתה התנגדות בקרב גורמים בממשל, העסקה הייתה מאושרת זה מכבר. מאידך, העובדה שהבקשה לא סורבה, מביאה גורמים ישראליים להעריך שבסופו של הדבר, כן יתקבל מוושינגטון אור ירוק.

הניסוי בחץ 3 // צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

הקנצלר הגרמני הפתיע השבוע את ראש הממשלה יאיר לפיד, כאשר אמר בפומבי כי ארצו מעוניינת במערכת הישראלית. "התוקפנות הרוסית (באוקראינה) היא הכרזה על תפנית עבור ההגנה שלנו. הסדרתי תקציב מיוחד של 100 מיליארד יורו עבור השקעות בביטחון של גרמניה ושל שכנותיה. אנחנו גם רוצים לעבוד עם ישראל, למשל בתחום ההגנה האווירית שלישראל יש בו הצעה רבת עוצמה של מערכת החץ שלוש".

לפיד לא אהב את ההתייחסות הפומבית והמפורשת של שולץ לטילים הישראליים. "בתשובה לשאלה האם אני יכול לומר משהו נוסף על מערכת החץ שלוש, התשובה הקצרה היא שאני לא יכול", השיב ראש הממשלה לשאלת שהוצגה לו ביום שני שעבר, בתדרוך לעיתונות בברלין. הוא הציג את השקפת עולמו כי לדמוקרטיות צריך להיות הכוח להגן על עצמן מפני תוקפנות ואמר "אני מקווה שזה היה מספיק עמום".

הבקשה הגרמנית עלתה בפגישת בנט ושולץ בארץ, צילום: GettyImages, אריק סולטן

סוכנות בלומברג דיווחה בשבוע שעבר כי גרמניה בדקה את האפשרות לרכש טילים נגד טילים מסוג ת'אד, אותם מייצרת לוקהיד מרטין האמריקנית. מערכת זו נחשבת למתחרה של החץ אך לדעת רבים פחות טובה באופן משמעותי מזו הישראלית. על פי הדיווח בבלומברג, זו גם המסקנה הגרמנית ועל כן בקשתם לרכש החץ עדיין בתוקף.

ארה"ב מתחמקת בשלב זה מתשובה לבקשה הישראלית-גרמנית. לאמריקנים היסטוריה ארוכה של בלימת טכנולוגיות ישראליות מתקדמות, שמתחרות בתעשיית הביטחון האמריקנית. מדובר בין היתר על טרפוד פרויקט הלביא בשנות ה-80, איסור על מכירת מערכות התראה מוקדמת מסוג 'פלקון' בשנות ה-90 והאלפיים וחקירה נגד חברת הסייבר הישראלית NSO בימים אלה, ועוד.

עם זאת, לנוכח התוקפנות הרוסית המוכחת והיותה של גרמניה עוגן מרכזי בהגנת אירופה מפניה, ייתכן שהאמריקנים יסירו את התנגדותם. בישראל מעריכים כי אם יתקבל אישור אמריקני למכור את ה'חץ' לגרמניה, מדינות נוספות באירופה יבקשו גם הן לקנות את המערכת הישראלית הנחשבת למתקדמת מסוגה בעולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר