ביקור ראשון מסוגו: איש ציבור מהמדינה המוסלמית הגדולה בעולם ביקר ביו"ש

סמואל טאבוני, פוליטיקאי אינדונזי המועמד לתפקיד מושל מחוז מערב פפואה, הגיע לסיור מעבר לקו הירוק • לאחרונה חשים בישראל פתיחות רבה יותר מכיוונה של אינדונזיה, אם כי הקשרים עדיין מתנהלים ברובם "מתחת לרדאר"

סמואל טאבוני ויוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, צילום: מרים אלוש, מועצה אזורית שומרון

סמואל טאבוני, פוליטיקאי אינדונזי שנחשב למועמד המוביל לתפקיד מושל מחוז מערב פפואה, ביקר במועצה האזורית שומרון: מדובר בביקור ראשון מסוגו ביהודה ושומרון של איש ציבור מאינדונזיה - המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, שאינה מקיימת קשרים רשמיים עם ישראל. 

לאחרונה חשים בישראל פתיחות רבה יותר מכיוונה של אינדונזיה, אם כי הקשרים עדיין מתנהלים ברובם "מתחת לרדאר". לדברי חיים ברקוביץ', איש עסקים ישראלי אשר היה מעורב בהבאתו של טאבוני לשומרון, "האינדונזים מעוניינים בעיקר ביכולות הטכנולוגיות שהפכו את ישראל לשם דבר בעולם. כרגע עדיין לא ניתן להיכנס למדינה באופן חופשי עם דרכון ישראל, אבל אנחנו רואים מגמה מסוימת של הגמשה בתחום הזה ובתחומים נוספים. 

"אנשי עסקים, ואפילו תיירים ישראלים שמבקשים להיכנס לאי באלי (האי שנחשב לתיירותי ביותר באינדונזיה; ת.מ) יכולים להגיש בקשה לאשרת כניסה ועושים זאת במקרים רבים דרך הקונסוליה האינדונזית בדובאי. מדובר בפרוצדורה לא קצרה, אבל בסיומה בדרך כלל מתקבלת האשרה המיוחלת". 

פפואה המערבית היא מחוז נוצרי ברובו הנהנה מאוטונומיה חלקית מהממשל המרכזי בג'קרטה. מתגוררים בו כ-1.2 מיליון תושבים, שכשני שלישים מהם נוצרים וכשליש מוסלמים (בניגוד לשאר אינדונזיה, שהיא מוסלמית באופן מובהק). 

טאבוני הוא ראש השבט הגדול ביותר במחוז, ונכון לעכשיו הוא המועמד היחיד לתפקיד המושל הבא שיתפנה בעוד כשנה וחצי, עם פרישתו של המושל הנוכחי פאולוס ווטרפאו. אישי ציבור אינדונזיים כבר ביקרו בעבר בארץ, ובתקופת הקורונה אף הגיעה לישראל משלחת רשמית במטרה ללמוד על דרכי ההתמודדות עם המגפה. עם זאת, עד היום לא התקיים ביקור של איש ציבור אינדונזי מחוץ לגבולות הקו הירוק.

"מכה חזקה ל-BDS"

"מדובר במכה הכי חזקה ל-BDS ולכל הצבועים מהאיחוד האירופי ומהשמאל הקיצוני כאן בישראל", אמר יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, שאירח את טאבוני. השניים דנו בשיתופי פעולה כלכליים, בדגש על טכנולוגיות מתקדמות מישראל. 

הסיור של טאבוני בשומרון החל בפדואל, באתר המרפסת של המדינה, שם הוא צפה לעבר מישור החוף והוסבר לו על מיקומו האסטרטגי של השומרון, וההשפעה שיש לו על מרכז מדינת ישראל. כמו כן סייר טאבוני במצפה שלושת הימים, הפסגה הגבוהה ביותר ברכס הגדעונים שבשומרון, משם ניתן לצפות על הים התיכון, הכנרת וים המלח. משם המשיך לביקור בהר גריזים, ביקור ביקב כביר שבאלון מורה, וכן באיזור התעשייה ברקן.

פדואל, צילום: משה שי

בתום הסיור הודה טאבוני לדגן על הביקור ואמר: "בראש ובראשונה אני רוצה להביע את שמחתי על הברכה שיש לארץ הזאת ובמיוחד לאזור הזה, יהודה ושומרון. אני רוצה להודות לראש המועצה שהזמין אותי לפגישה הזאת, שתהווה בסיס לשיתוף פעולה עתידי בין האנשים באינדונזיה ובישראל. אני מאמין שהפגישה היום היא רק ההתחלה ושיהיה לה המשך בעתיד".

דגן השיב לטאבוני ואמר: "הפגישה היום הייתה טובה ואני מאוד מעריך את הסיור שלך בשומרון. אני בטוח שנמצא עוד דרכים ליצור שיתופי פעולה בין אינדונזיה וישראל. אני מאמין ששלום זה דבר שנוצר ומתקיים בין אנשים, ולא בין מדינות". 

בתום הביקור מסר דגן: "אנחנו רואים קשרים חדשים ודרכים חדשות שמחברות בין השומרון לבין מדינות ואזורים בעולם שלא היו צפויים, וחלק מהקשרים הללו גם מקדימים את הרמה של הממשלות. כך היה בדובאי, באיחוד האמירויות ובמקומות נוספים, כשחברות מהשומרון היו בין הראשונות שחתמו על הסכמי יצוא עם חברות במדינות אלה. כך גם יהיה בעוד מקומות שהולכים להתפרסם בקרוב, ויהיה אליהן יצוא ישיר מהשומרון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר