"רישיון לפצצה" ב-2030: כל הפרטים על ההסכם המתגבש עם איראן

הסכם הגרעין ייושם בארבע פעימות, וייכנס לתוקף מלא רק 165 יום לאחר חתימתו • המכשולים העיקריים: סוגיית "התיקים הפתוחים" ותהליך האישור בקונגרס, שעלול להסתבך • בתוך כשנה וחצי - ההגבלות על איראן יחלו לפקוע בהדרגה, ויוסרו לחלוטין עד סוף העשור

השיחות על הסכם הגרעין בווינה (ארכיון), צילום: רויטרס

הסכם הגרעין המתגבש בין ארה"ב לאיראן ייכנס לתוקף בהדרגה, ויושלם רק לאחר 165 יום ממועד חתימתו. ההסכם ייושם בארבע פעימות שכל אחת מהן תלויה בהשלמתה של הקודמת לה. ההגבלות על איראן יוטלו במלואן רק עם תום השלב הרביעי והאחרון, וכך גם בנוגע להסרה המוחלטת של הסנקציות.

בירושלים רואים במתווה זה הישג מדיני, אשר יקנה לישראל כמה חודשים נוספים לבניית יכולותיה הצבאיות, בטרם תסגיר איראן את האורניום המועשר שברשותה ותיסוג לאחור בכל הנוגע להשגת חומר בקיע בכמות מספקת לפצצה גרעינית.

על פי מבנה ההסכם המסתמן, השלב הראשון, המכונה "יום האפס", יחל כאשר יחתמו הצדדים על ההסכם. בשלב זה צפויה איראן לשחרר כמה אסירים בעלי אזרחות אמריקנית, ובתמורה יבטל הנשיא ביידן שלושה צווים נשיאותיים אשר הטילו סנקציות על 17 בנקים. מהלך זה ישחרר כמה מיליארדי דולרים לטובת איראן, ככל הנראה מנכסים מוקפאים של הרפובליקה האסלאמית.

בנוסף, בשלב זה תחדל איראן לחלוטין - לפחות באופן רשמי - מהעשרת אורניום לרמה של 60%, ותפחית משמעותית את ההעשרה לרמה של 20%. הפיקוח של סאב"א יחודש באופן חלקי, אך איראן עדיין לא תסגיר את האורניום המועשר שברשותה.

העשרת אורניום במתקן בפורדו בשנת 2009 // צילום: איי.פי,

בשלב זה גם יחל הליך אישור ההסכם החדש בקונגרס, המתחייב על פי החוק האמריקני. הקונגרס יעיין בהסכם במשך 30 ימים, שבהם לא ניתן יהיה עדיין להקל בסנקציות הנובעות מחקיקה (בניגוד לאלה הנובעות מצווים נשיאותיים שאותם יכול ביידן לבטל).

בישראל קיים חשש מסוים שהממשל ינסה לנקוט בפרשנות מצמצמת, על פיה לא מדובר בהסכם חדש אלא רק בחזרה להסכם קיים, ולכן אין צורך להביאו לאישור הקונגרס. עם זאת, ההערכה היא כי הממשל יביא את ההסכם לאישור, מה שיקנה עוד קצת זמן ועשוי אולי להציב מכשולים אחרונים בדרך לאישורו בשני הבתים (בית הנבחרים והסנאט). בכל מקרה, גם אם הקונגרס לא יאשר את ההסכם - תרחיש אפשרי, במיוחד אם הוא יובא אליו אחרי השבעת הקונגרס החדש בינואר, שבו צפוי רוב רפובליקני - יוכל הנשיא ביידן להטיל וטו על ההחלטה. את הווטו הנשיאותי יוכל הקונגרס לבטל רק ברוב של שני שלישים.

בניין הקפיטול בוושינגטון // צילום: רויטרס,

אחת הסוגיות שעשויות להקשות על אישור ההסכם בקונגרס היא החשש האמריקני מכך שהסרת הסנקציות מעל איראן תהפוך אותה לפלטפורמה עבור רוסיה לעקיפת הסנקציות שהוטלו עליה, בעקבות המלחמה באוקראינה. זאת, באמצעות הקמת חברות קש שיפעלו מאיראן. העיסוק בסוגייה זו בקונגרס גבר בימים האחרונים על רקע עסקת המל"טים בין טהרן למוסקבה. בישראל נמנעים מלהתערב בעניין, אולם סבורים שלפחות מבחינה טכנית יש יסוד לחשש של חלק מחברי הקונגרס בנושא זה.

גורם מדיני ששוחח עם "ישראל היום" אמר כי "כרגע אנחנו עדיין רחוקים ממצב שבו ההסכם ייתקע בקונגרס, אבל אנו כן רואים שמתחילה דינמיקה מסוימת בהקשר לחשש שאיראן תהפוך לפלטפורמה רוסית לעקיפת הסנקציות. בימים האחרונים רואים יותר אייטמים בתקשורת האמריקנית בנושא זה ויותר ציטוטים - אנונימיים בשלב זה - של גורמים פוליטיים. ייתכן שזה יתפתח, אבל כאמור כרגע אנחנו עדיין לא שם".

הסכם בשלבים

השלב השני באישור ההסכם יחל 60 יום לאחר חתימתו, והוא מותנה כאמור בהשלמת כל מרכיבי השלב הראשון. בשלב זה תהיה התקדמות קלה נוספת בהסרת הסנקציות ובמקביל בהגבלות שיוטלו על איראן: ארה"ב תעניק פטור חד-פעמי לאיראנים לייצא 50 מיליון חביות נפט, והיתר להתחיל לנהל מו"מ על עסקאות בתחום האנרגיה והתעופה. בתמורה תפסיק איראן את העשרת האורניום מעבר לרמה של 5% ותתחיל להעביר מידע שיאפשר את השבת הפיקוח המלא (כך מקווים במערב) של סאב"א.

הכור הגרעיני בבושהר // צילום: AFP, צילום: אי.אף.פי

השלב השלישי יחל לאחר עוד חודשיים - זאת אומרת, 120 יום מהחתימה על ההסכם. הוא יכלול את השלמת המחויבויות האיראניות לסאב"א, כשהאיראנים מצפים לסגירת תיקי החקירה של הסוכנות נגדם, ובמערב מצפים שיספקו הסברים לשרידי האורניום המועשר שנמצאו בשלושה אתרים אסורים שלא היו בפיקוח. עדיין לא ברור כיצד תיפתר סוגיה זו. בנוסף, בשלב זה תושלם ההיערכות מול המגזר הפרטי להסרת יתרת הסנקציות. שבעה ימים לפני הכניסה לשלב השלישי יפרסמו ארה"ב ואיראן הודעה משותפת על כוונתן להמשיך בתהליך החזרה להסכם.

השלב הרביעי והאחרון יחל כאמור 165 יום לאחר החתימה על ההסכם, ורק אז הוא ייכנס לתוקף באופן מלא. כל המגבלות בנוגע להעשרת אורניום שסוכמו בהסכם ייכנסו לתוקף, ובמקביל יוסרו הסנקציות הנותרות. בין היתר יוסר האמברגו האמריקני על מכירת נשק קונבנציונלי לאיראן ויינתנו היתרים מסוימים לסחר עם גורמים אמריקנייים. בתמורה תסיר איראן את תשתיות העשרת האורניום שמעבר למה שהותר לה בהסכם, אך ככל הנראה תשמור את הצנטריפוגות אצלה ולא תסגיר אותן למערב. עובדה זו צפויה לאפשר לה לחזור במהירות להעשרה ברמה צבאית ברגע שתחליט על כך.

צנטריפוגות בנתנז (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

מבחינת מועדי פקיעת ההגבלות על איראן, לא יחול בהן שינוי לעומת ההסכם המקורי, למרות הזמן שחלף וההתקדמות האיראנית בידע ובטכנולוגיה שהושגה במהלכו. כבר ב-2024 יחלו לפוג ההגבלות על שימוש בצנטריפוגות מתקדמות; ב-2025 יתבטל מנגנון ה"סנאפבק", שמאפשר לכל חברה בהסכם להחזיר את הסנקציות על איראן; ב-2026 תוכל איראן לפרוס כמות גדולה מאוד של צנטריפוגות, כולל כאלה מדור מתקדם, וב-2028 יוסרו כל המגבלות בנושא הצנטריפוגות; ב-2030 יוסרו ההגבלות האחרונות מההסכם ואיראן תוכל לחזור להעשיר אורניום כרצונה - כולל לרמה של 90% המשמשת אך ורק לייצור פצצה גרעינית. בנוסף, יוסרו ההגבלות על כור המים הכבדים באראק, מה שיאפשר לאיראן לפתח גם מסלול מקביל, מבוסס פלוטוניום, לייצור פצצה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר