נשיא איראן, ראיסי, באחד ממתקני הגרעין במדינה (ארכיון) | צילום: אי.אף.פי

בליץ מדיני לבלימת הסכם הגרעין: לפיד שוחח עם בכירים בגרמניה ובארה"ב; גורם מדיני בכיר: "זה הזמן לקום וללכת"

למרות סירובה של הרפובליקה האסלאמית להסכם שהוצע לה, הממשל האמריקאי שוקל להיענות לדרישות נוספות שהועלו וירוקנו את הסנקציות על המדינה מתוכן • בישראל יצאו לסבב מפגשים מדיני כדי למנוע את המשך השיחות: "כל דבר אחר יעביר מסר של חולשה" • גורם מדיני: "הגיע הזמן לנטוש את השיחות ולדבר מה עושים אחרת כדי לעצור את איראן"

ישראל פתחה בבליץ מדיני במטרה למנוע ברגע האחרון את חתימת הסכם הגרעין בין איראן לארה"ב: ראש הממשלה יאיר לפיד קיים היום (חמישי) סבב שיחות אינטנסיבי בנושא האיראני. לפיד שוחח עם עמיתו הגרמני הקנצלר אולף שולץ, עם חבר הקונגרס האמריקני טד דויטש ועם שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס. בנוסף, ראש המל"ל, איל חולתא, ייצא בשבוע הבא לארה"ב לסבב שיחות בשליחות ראש הממשלה.

גורם מדיני בכיר מאוד אמר כי: "המסר של ישראל לארה"ב ולאירופה הוא שאיראן קיבלה הצעה סופית להסכם שאינה עומדת בעקרונות שעליהם התחייבו האמריקנים בעצמם, והצעה זו הוגדרה כ-'take it or leave it'. למרות זאת, איראן סירבה להצעה ולכן הגיע הזמן לנטוש את השיחות מולה - כל דבר אחר יעביר מסר של חולשה. עכשיו הזמן לדבר על מה עושים בהמשך כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני". 

יוצא לבליץ מדיני במטרה לעצור את הסכם הגרעין, ראש הממשלה, יאיר לפיד, צילום: מארק ישראל שלם

מוקדם יותר היום מתח גורם מדיני ביקורת מרומזת על ההתנהלות האמריקנית, ואמר ל"ישראל היום" כי "ארה"ב מנהלת מדיניות של גזרים בלבד, ללא מקלות". הגורם אישר כי "יש שינוי בהתנהגות האיראנית והוא משמעותי - ניכר כי ההנהגה בטהרן מכשירה את הלבבות לקראת אפשרות של הסכם ולקראת העובדה שהוא יכלול ויתורים כלשהם על חלק מהדרישות הראשוניות שהעלתה איראן. זה דבר חריג שלא ראינו עד היום". עם זאת, הוא הוסיף כי להערכתו התהליך יימשך עוד שבועות ולא בטוח שבסופו יושג הסכם. 

המו"מ שמתנהל בימים אלה מול איראן איננו על שיפור הסכם הגרעין המקורי מ-2015, אלא על הצרתו. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כבר אמר כי הוא מסכים לחזור להסכם המקורי, אך האיראנים דורשים לקזז עוד יותר את ההגבלות שהוטלו עליהם. 

המשא ומתן מול איראן - תמונת מצב:

הדרישות האיראניות שלהן כבר נתנו האמריקנים את הסכמתם כוללות את הנקודות הבאות:

  • הסרה מוחלטת של הסנקציות הכלכליות, אשר תהיה שווה לכלכלה האיראנית 275 מיליארד דולר כבר בשנה הראשונה, וכטריליון דולר עד 2030.
  • איראן תוכל לשמור את הצנטריפוגות החדשות שפיתחה בניגוד לכללי ההסכם המקורי, מה שיעניק לה יכולת לפרוץ לפצצה ברגע שתקבל החלטה כזו.
  • מועד פקיעת ההסכם לא ישתנה למרות הזמן שחלף. משמעות הדבר היא שההגבלות על תוכנית הגרעין יחלו לפקוע בשנים הקרובות, ועד 2031 לא יישארו שום הגבלות על איראן, שתהיה חופשיה לפתח פצצה גרעינית.
  • לא יוטלו שום הגבלות על יכולתה של איראן לפתח טילים בליסטיים שמסוגלים לשאת את ראשי הנפץ הגרעינייים.
  • רוסיה תוכל לבנות כורים גרעיניים חדשים באיראן בתמורה למילארדי דולרים, למרות הסנקציות שהוטלו עליה בגין המלחמה באוקראינה.

עדיין לא ברור מה יעלה בגורל הסנקציות הצבאיות שאוסרות על רוסיה למכור לאיראן ציוד צבאי שבו הביעה עניין, אשר כולל בין היתר טנקים, מטוסי קרב ומערכות מתקדמות להגנה אווירית שביכולתן לסכן את מטוסי חיל האוויר. 

צילום: אי.אף.פי,

הדרישות האיראניות שנמצאות כעת על שולחן המו"מ כוללות את הנקודות הבאות:

  • הסרת הסנקציות מעל תאגיד הענק של משמרות המהפכה, "חתאם אל-אנביה" - מדובר בזרוע הבנייה וההנדסה של משמרות המהפכה, המבצעת עבור הארגון את הפרויקטים הגדולים והמורכבים ביותר שלו, ומהווה את אחד ממקורות ההכנסה העיקריים שלו. זוהי למעשה הצעת פשרה איראנית לנוכח הסירוב של ארה"ב להוציא לגמרי את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של מחלקת המדינה.
  • סגירת תיקי החקירה הפתוחים של סבא"א נגד איראן בנוגע לשלושה אתרים שבהם התגלו שרידי אורניום. משמעות הסגירה היא קבלה דה-פקטו של פעילות גרעינית אסורה בתחומי איראן ודרדור נוסף של מעמדה של סבא"א.
  • קבלת ערבויות כלכליות מארה"ב ומאירופה לכך שממשל אמריקני עתידי לא ייצא מההסכם, כפי שעשה בעבר הנשיא טראמפ. זוהי דרישה ישנה אך טרם הושגה לגביה הסכמה אמריקנית, אף שנראה שיש התקדמות בנושא.
  • דרישה נוספת, שלא הועלתה באופן רשמי היא ויתור אמריקני על מהלכים כלשהם נגד איראן בגין התכניות של משמרות המהפכה להתנקש במזכיר המדינה לשעבר, מייק פומפאו, ביועץ לביטחון לאומי לשעבר, ג'ון בולטון, ובשליח האמריקני לנושא איראן, בריאן הוק.
איראן דורשת: אפשרו לרוסיה לבנות כורים גרעיניים בשטחנו, צילום: אי.פי

פרופסור נגל: "חמש דקות מקטסטרופה"

תא"ל (במיל') פרופ' יעקב נגל, עמית בכיר בקרן להגנת הדמוקרטיות (FDD), שכיהן כראש המל"ל בפועל, אמר ל"ישראל היום": "מבלי להיכנס לפרטים חסויים אני יכול לומר בוודאות שכפי שכתב עמיתי ריץ' גולדברג במאמר דעה בארה״ב, מה שקורה עכשיו במגעים בין האיראנים לארה"ב ולאירופים הוא 'חמש דקות מקטסטרופה'.

פרופ' יעקב נגל מזהיר מחזרה לשיחות מול איראן: "הרוסים והסינים משקיפים על המשא ומתן ונהנים מכל רגע" // צילום: גדעון מרקוביץ', צילום: גדעון מרקוביץ'

"האמריקנים, האירופים וייתכן שעוד מעט גם סבא״א ממשיכים להיות מושפלים. האיראנים ממשיכים לירוק להם בפנים והם מתעקשים שמדובר בגשמי ברכה. כבר פעמיים הצהירו האירופים שזו ההצעה האחרונה שניתנת לאיראנים, בבחינת 'take it or leave it'. ה-15 באוגוסט היה תאריך הדד-ליין האחרון אבל גם הוא חלף.

"בפועל נראה שנמשך המו"מ בו האיראנים סוחטים שוב ושוב את המערב, והרוסים יחד עם הסינים משקיפים ונהנים מכל רגע. הקווים האדומים שהציבו האמריקנים והאירופים נחצו כבר מזמן, ולמרות זאת מתקיימים כנראה דיונים על פגישת המו"מ הבאה, כדי לדון בדרישות האבסורדיות החדשות של האיראנים.

"בשורה התחתונה - אירופה וארה"ב ממשיכות להעניק לטהרן עוד ועוד ויתורים והאיראנים כמעט ולא זזים. ההסכם מ-2015 היה נוראי ומסוכן, אבל ההסכם החדש שמתגבש עכשיו הוא הרבה הרבה יותר גרוע ממנו, אפילו מבלי להחשיב את הזמן שחלף מאז ואת הזמן הקצר שנותר עד לפקיעתו", מזהיר נגל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו