טורקיה מתקשה להיגמל מהקשרים עם חמאס

למרות הידוק הקשרים עם ישראל: יחסי אנקרה עם ארגון הטרור נמשכים • ארדואן הבטיח להוריד פרופיל בהר הבית, אך כתב אישום שהוגש נגד תושב מזרח ירושלים, מלמד שהטורקים דבקים בהרגלים הישנים

הרצוג וארדואן. היחסים מתחממים (ארכיון), צילום: לע"מ

"ירח הדבש" המחודש של ישראל עם הנשיא ארדואן היה אמור לשנות כמה הרגלים ודפוסי פעולה טורקיים שישראל שבעה מהם מרורים.

כך, למשל, במסגרת הפיוס המחודש עם ישראל טורקיה התחייבה למנוע מחמאס לתכנן פיגועים משטחה ואף לצמצם את נוכחותו ופעילותו של ארגון הטרור בתחומיה.

יתרה מזאת, טורקיה אף הבטיחה לקחת צעד לאחור בהר הבית, מחמד עינו וליבו של ארדואן, ולהוריד פרופיל גם שם. אלא שמה שנחשף בכתב האישום שהוגש אתמול בירושלים נגד בלאל סוב-לבן ממזרח העיר - מטריד. הוא מלמד שטורקיה מתקשה להיגמל מהרגלים ישנים.

סוב-לבן, כך על פי כתב האישום, גויס בידי פעילי חמאס מטורקיה, אלה שארדואן אמור להגביל את פעילותם שם. הוא הונחה להיפגש עם משלחות תיירים מטורקיה שהגיעו לבקר בהר הבית ולאסוף מהם כספים למטרות שונות בשם חמאס.

טורקיה לא משנה גישה כשמדובר בהר הבית, צילום: אי.פי

כספים לחמאס

התופעה של תיירים טורקים תפוחי כיסים, שמגיעים לירושלים ו/או להר הבית כדי לחלק כאן כספים לגורמי חמאס - אינה חדשה. דיווחנו עליה בשנים האחרונות כמה פעמים ב"ישראל השבוע". כתב האישום מאתמול מלמד לכאורה שהטורקים דבקים במדיניות שהתווה ארדואן בעבר: "לבקר באל־אקצא הרבה יותר" כדי להמשיך ולתמוך שם בפלשתינים.

כתב אישום נוסף, שהוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים לפני חודשים אחדים, חשף את שהתחולל מאחורי הקלעים של יחסי חמאס־טורקיה, ממש במקביל להכנות מפגש הפסגה ארדואן־הרצוג, וגם הוא מדאיג.

על פי כתב האישום שהוגש נגד חאלד סבאח ושניים מבניו, תושבי השכונה המזרח־ירושלמית צור באכר, בינואר האחרון טסו סבאח, אשתו ובניו לטורקיה, שם קיבל סבאח מבכירי ארגון הטרור את האחריות לחמאס ירושלים ואף מונה למתאם פעולות חמאס מול הפלג הצפוני (הלא חוקי) של התנועה האסלאמית בישראל.

בנוסף לאימוני ירי, היערכות לפעילות צבאית עתידית וארגון מהומות ברמדאן בהר הבית, עלו במפגש הזה גם ענייני כספים.

חלק ממערך הפעילות שחאלד סבאח, שגויס בטורקיה, ניהל לכאורה, כלל קשר עם עמותת "לג'אנת אל קודס", שאחד ממשרדיה שכן במתחם שער הרחמים בהר הבית. העמותה העבירה כספים לפעילי חמאס ולמשפחות שאהידים.

סיכול טרור איראני נגד ישראלים באיסטנבול הוא בבחינת "עשה טוב", אך בכל הנוגע ל"סור מרע" טורקיה מוסיפה להיות מרכז ואבן שואבת לארגוני האחים המוסלמים מרחבי העולם, וחמאס הוא רק אחד מהם. עדיין יש לטורקיה דרך ארוכה לעשות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר