עם כיפה על ראשו: ביידן ביקר ביד ושם ושוחח ממושכות עם ניצולות שואה

בנוסף לנשיא הרצוג ולראש הממשלה לפיד, ליוו את הנשיא האמריקני בביקורו גם יו"ר יד ושם, דני דיין והרב ישראל מאיר לאו • ביידן הדליק נר לזכר קורבנות השואה • ניצולת השואה ששוחחה עם ביידן: "הוא סיפר לי שלימד את בנו על השואה"

ביידן ביקר ביד ושם ושוחח ממושכות עם ניצולות שואה // קרדיט: רויטרס

שוחח עם ניצולות והדליק נר לציון זכר השואה: נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ביקר היום (רביעי) ביד ושם, ונראה נרגש כשהוא חובש כיפה על ראשו. הנשיא האמריקני הדליק נר לזכר קורבנות השואה, ובהמשך רכן לעבר שתי ניצולות ושוחח עמן במשך מספר דקות.

ביידן חותם בכתב ידו, צילום: יורי ילון

"ידידותי ופתוח"

רינה קווינט, ניצולת שואה בת 86, שוחחה עם ביידן לאחר הטקס ביד ושם, ואמרה ל"ישראל היום": "הנשיא ביידן אמר לי שלימד את ילדיו על השואה, שהיא דבר נורא. לפני הפגישה איתו הזהירו אותי לא להתקרב אליו יותר מדי, אבל הוא ביקש שנישאר לשבת, בא אליי והתכופף אלינו וגם נישק את הלחי שלי", סיפרה בחיוך.

ביידן מזיל דמעה, צילום: אי.אף.פי

עוד סיפרה: "המפגש איתו היה מרגש מאוד. הנשיא ביידן הוא האדם החזק ביותר בעולם והיה ממש ידידותי ופתוח כלפיי. הוא התייחס אליי כשווה אליו וזה היה נהדר".

ביידן משוחח עם הניצולות, צילום: אי.פי

בליווי נשיא המדינה וראש הממשלה

מוקדם יותר נערכה לו קבלת פנים מרשימה בנתב"ג. הנשיא ביידן לווה בביקורו על ידי יו"ר יד ושם, דני דיין, ויו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו. לביקור הצטרפו נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד.

ביידן ביד ושם, צילום: קובי גדעון /לע"מ

עוד נכחו בביקור: מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, והשגרירה של ארה"ב למאבק באנטישמיות פרופ' דבורה ליפשטדט. הנשיא ביידן לקח חלק בטקס זיכרון באוהל יזכור, לחץ יד לשורדות השואה גיטה (ג'יזל) סיקוביץ ורינה קווינט ויחתום בספר האורחים של יד ושם.  

הרצוג, ביידן, לפיד וגנץ ביד ושם, צילום: קובי גדעון /לע"מ

גיטה (ג'יזל) סיקוביץ, בת 95, היא ילידת חוסט צ'כסלובקיה. בילדותה שרדה את גטו חוסט, חמישה חודשים במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו ועבודת כפייה בתת מחנות של גרוס-רוזן. לאחר השחרור הגיעה לארצות הברית, נישאה והקימה משפחה.

לימים חידשה את לימודיה שנקטעו בגיל 12 בעקבות השואה, ובגיל 56 סיימה לימודי דוקטורט בפסיכולוגיה. גיטה עלתה לישראל והיא פעילה בארגון "עמך", במסגרתו מעניקה טיפול פסיכולוגי לניצולי שואה. היא מלווה משלחות לפולין ומספרת את סיפורה האישי לקבוצות בארץ ובעולם.

ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד באוהל יזכור ביד ושם, צילום: קובי גדעון - לע"מ
קבלת הפנים לנשיא ביידן בנתב"ג, צילום: קובי גדעון - לע"מ

רינה קווינט, בת 86, ילידת פיוטרקוב טריבונלסקי, פולין. בגיל שבע גורשה עם אביה למחנות עבודה. אחרי שאביה נספה הגיעה לבדה לברגן בלזן ומשם עברה למחנות שונים בהם אומצה על ידי נשים שונות, שנספו בזו אחר זו. לאחר המלחמה היגרה קווינט לארה"ב ואומצה על ידי זוג יהודי. בארה"ב השלימה קווינט תואר ראשון ותואר שני בחינוך, ועבדה כמורה בבתי ספר וכמרצה באוניברסיטה.

בשנות ה־80 החלה קווינט להתחקות אחר מוצאה ונסעה לעיירת לידתה שם איתרה מסמכים שונים אודות משפחתה ואיתרה את בית ילדותה, אם כי אינה זוכרת כיצד נראו הוריה או אחיה. בשנת 1984 עלתה קווינט לארץ עם משפחתה. במהלך השנים הדריכה והרצתה בארגונים ובמוסדות רבים וכן שימשה שנים רבות כמדריכה ואשת עדות ביד ושם.

ביידן וגנץ,
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר