גם נהגי המוניות סקרנים: כתב "ישראל היום" ביקר בריאד וחווה את השינוי ביחס מצד סעודיה לישראל

בשבוע הבא יגיע הנשיא האמריקני ג'ו ביידן לביקור במזה"ת, וידלג בין ישראל לסעודיה • לקראת הפסגה יצא כתבנו יואב לימור לביקור בבירה ריאד • בשווקים חייכו, ונדמה שעם הרבה סבלנות אפשר לייצר גם יחסים עמוקים

כתבנו בסעודיה

שלשום בערב, במסעדה בריאד, שאל אותי צעיר מקומי שישב בשולחן לידנו מאיפה אני. "ישראל", עניתי. הוא צחק, והמשיך בשלו. כשיצא, הסתכל ושאל: "באמת ישראל?". עניתי בחיוב. "וואו, ברוכים הבאים. אנחנו מקבלים כאן את כולם בשמחה, מכל הדתות".

סעודיה מפתיעה לטובה. ידידותית. מאירת פנים. אפילו המילה "ישראל" לא מפילה כאן אף אחד. ניסיתי את זה על כמה נהגי מוניות ועל מוכרים בחנויות ובשווקים. חלקם חייכו וסובבו את הראש בחוסר אמונה או בחשש, אחרים פתחו בשיחה סקרנית. ספק אם מישהו מהם פגש אי־פעם ישראלי, או שמע עברית, אבל אף אחד לא נתן לנו אפילו לרגע את התחושה שאיננו רצויים בממלכה שאחראית על קודשי האסלאם.

ביקור הנשיא ביידן בשבוע הבא - בישראל ובסעודיה - לא יביא בעקבותיו קשרים פורמליים בין המדינות. ביידן יגיע לסעודיה ביום שישי הבא, אחרי שיבקר בישראל. בג'דה הוא יפגוש את כל מנהיגי מדינות המפרץ וכמה מנהיגים ערבים בולטים נוספים, אבל חשוב מכך - הוא ייפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, ובכך למעשה יסיר את החרם שהוטל עליו בעקבות פרשת חיסולו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. ביידן מעוניין שסעודיה תגדיל את כמות הנפט שהיא מפיקה כדי להוריד את המחיר שלו, אבל הוא גם ינסה לקדם צעדי נורמליזציה עם ישראל. כחלק מכך, הוא ינסה לצרף לטיסתו מישראל לסעודיה גם אישיות ישראלית, אם כי העניין טרם סוכם.

היחסים בין ישראל לסעודיה יתחממו באיטיות, צעד־צעד, לאורך זמן ממושך. אבל ביקור בריאד מלמד עד כמה עמוק השינוי שעוברת כיום הממלכה

כל מי שמעורב בנושא אומר שהיחסים בין ישראל לסעודיה יתחממו באיטיות, צעד־צעד, לאורך זמן ממושך. אבל ביקור בריאד מלמד עד כמה עמוק השינוי שעוברת כיום הממלכה. משלטון שמרני מאוד, שאפיין את בניו של מייסד סעודיה, עבד אל עזיז אִבְּן סַעוּד, שהעבירו ביניהם את השלטון בעשורים האחרונים (הצעיר ביניהם, סלמאן, הוא המלך הנוכחי), לפתיחה איטית ומחושבת למערב תחת בנו - בן סלמאן.

תמונתם של השניים, המלך ובנו, מתנוססת בכל מקום בריאד. הממלכה עוברת הכשרת לבבות לקראת חילופי השלטון, שמביאים איתם גם בשורה לישראל: מיחסים מרוחקים וזהירים, מתחת לרדאר, תחת השלטון הישן, לשיתופי פעולה גוברים בשלל תחומים. ביידן יעסוק בביקורו בתוכנית ההגנה האזורית מפני טילים ורקטות, אבל שלל חברות ישראליות - טכנולוגיות ואחרות – כבר פועלות כאן, במגוון תחומים.

המזרקה בפארק עבדאללה, צילום: יואב לימור
רוכל בשוק Al Zal, צילום: יואב לימור
מתפללים במסגד אל ראזי, צילום: יואב לימור

העם חי חיים רגילים

בשנים האחרונות ביקרו בסעודיה לא מעט ישראלים, רובם אנשי מערכת הביטחון, בהובלת המוסד. הכל נעשה בחשאיות מוחלטת, לרוב במטוסים פרטיים. אבל באחרונה נפתחת סעודיה בהדרגה גם לישראלים שמחזיקים בדרכון זר, בעיקר אנשי עסקים. ספק אם נראה בה שטף של תיירים, אבל גם כאן - מה שקובע הוא התהליך. כבר בקרוב יוכלו חברות ישראליות לטוס מזרחה דרך שמי הממלכה, ואולי בשלב הבא יתאפשרו טיסות ישירות של עולי רגל למכה.

הדת ניכרת בריאד בכל מקום - בלבוש כמובן: הנשים כולן בגלביות שחורות ועטויות רעלה שברוב המקרים מותירה מקום רק לעיניים, הגברים בגלביות לבנות ועם כאפיות. על אלכוהול אין מה לדבר: אפילו במלונות אסור להגיש, וגם לא בחברת התעופה "סעודיה". המסגדים עמוסים מתפללים, וברחובות אפשר לשמוע את המואזין בשעת התפילה. רגע לפני ההמראה - אחרי הנחיות הביטחון - משודרת תפילת הדרך בנוסח המוסלמי שלה.

ביידן מעוניין שסעודיה תגדיל את כמות הנפט שהיא מפיקה כדי להוריד את המחיר שלו, אבל הוא גם ינסה לקדם צעדי נורמליזציה עם ישראל

סעודיה פחות תיירותית מאחיותיה למפרץ, איחוד האמירויות ובחריין. לא רואים בה הרבה זרים, למעט אלה שעובדים כאן בשכר נמוך - מהמזרח הרחוק בעיקר - שאותם אפשר למצוא בכל מקום: מנקים במלון, אורזים בסופר או עובדים בבניין. בריאד יש את כל המותגים המערביים, כולל היקרים ביותר, אבל היא פחות מנקרת עיניים: רוב המכוניות סטנדרטיות, והאנשים מתנהגים בפשטות. זה נובע, בין היתר, מהעובדה שחלוקת העושר כאן אינה שוויונית. בשונה מהאמירויות ומקטאר, רק מעטים נהנים מהשפע, בעוד רוב העם חי חיים רגילים. זה גם יהיה האתגר העיקרי של יורש העצר מוחמד בן סלמאן: לתת לעם כולו תחושת שייכות.

ביידן. לא יביא קשרים פורמליים עם ישראל, צילום: איי.פי
בן סלמאן. החרם האמריקני יוסר, צילום: איי.פי

יעד תיירותי? בספק

בימים האחרונים היה חם מאוד בריאד, יותר מ־40 מעלות. רוב התושבים חיים במזגן, אבל יש גם חיים בחוץ: השווקים הומי אדם, בעיקר בשעות הערב הקרירות יותר. אפשר למצוא בהם מכל טוב הממלכה – מגלביות וסנדלים דרך בשמים, תבלינים וזהב, ועד שבריות וחרבות משלל סוגים - ובמחירים יחסים זולים. בכלל, סעודיה זולה באופן מפתיע: פירות וירקות בפחות מחצי המחיר בארץ (כולל בסופרמרקטים), בגדים ברבע מחיר (לא כולל מותגים), ודלק ב־2 שקלים לליטר (המשבר העולמי ועליית מחירי הדלק הגלובלית לא הגיעו לכאן).

סביר להניח שיותר ויותר ישראלים יגיעו לכאן בעתיד. חלקם לצורך עסקים, חלקם מתוך סקרנות. אלה ואלה ימצאו מדינה הרבה פחות מאיימת מכפי שניתן היה להעריך מרחוק. ההפך הוא הנכון: סעודיה נעימה מאוד ומשרה אווירה נינוחה. ספק אם היא תהפוך ליעד על מפת התיירות הישראלית, אבל מה שקורה בימים אלה בין הממלכה לבין ישראל הוא אירוע היסטורי שקשה שלא להתרגש ממנו. אם ישראל גם תצטייד בסבלנות לא אופיינית, ותבין שהתהליך הזה ייקח זמן, יש פוטנציאל אינסופי ליחסים בין שתי המדינות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר