גודעים את ראש הנחש האיראני

משנים את המאזן מול איראן: האסטרטגיה שעליה דיבר רה"מ בנט במשך שנים מתחילה להיות מיושמת • במקום לשחק במגרש החול שאיראן בנתה לנו, מכים בה בביתה שלה

הלווייתו של ח'דאירי, צילום: אי.אף.פי

סיכולים הם לפעמים דרך להעביר מסר. כלומר, אם גורם X מחליט לחסל את Y, זה לא רק משום שאותו Y מהווה איום מיידי. לעיתים ייתכנו שיקולים נוספים.

זה הסבר אפשרי להתפתחויות האחרונות מול איראן. מרחוק הן נראות כמו עוד סבב מהלומות בין משטר האייתוללות לבין יריביו. מבט מקרוב מראה שמשהו חדש מתחיל.

כי אם מדינת ישראל היא אכן העומדת מאחורי הריגתו בלב טהרן של חסן סיאד ח'דאירי, כפי שמדווח בתקשורת בעולם, אזי דומה שהפעולה משרטטת מחדש את יחסי הכוחות שבין ירושלים לטהרן.

"תקלה במתקן". מתקן גרעין באיראן, צילום: אי.אף.פי

הנה סדר האירועים. במארס 2022 נפוצו בעולם דיווחים על פגיעה קשה מאוד במערך כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן. תזמון ההפצצה המסתורית לא היה מקרי. תקופה קצרה קודם לכן ערכה איראן ניסיון לשגר מל"טים תוקפניים לעבר ישראל. הללו יורטו הרחק מגבולות הארץ, אך מבחינתה של ישראל, ייתכן שהפנקס נפתח, היד רשמה - והתגובה לא איחרה לבוא.

בד בבד, נחשפו בתקופה האחרונה ניסיונות איראניים לפגוע באישים יהודים מוכרים. אנשי העסקים יאיר גלר בטורקיה וטדי שגיא בקפריסין, שניצלו ברגע האחרון, ברנאר־אנרי לוי בצרפת, ועוד. גם כאן נראה כי היו מי שרצו להעביר את המסר, שהפעולות התוקפניות לא יישארו ללא מענה. המסכל יסוכל. כך נגבָּה המחיר מח'דאירי.

הפגיעות הישירות בכוחות התוקפניים של איראן אינן מקריות. הן משקפות שינוי גישה אסטרטגי, שנועד לחתוך לא רק את זרועות התמנון, אלא את הראש עצמו.

אפילו אם אין להם קשר לתוכנית הגרעין, כל מי שיש לו יד ורגל בניסיונות לפגוע בישראל עשוי להישלח לפגוש 72 בתולות, גם המפקדים בטהרן

 

איראן בנתה ומפעילה עשרות שנים אסטרטגיית מלקחיים חכמה נגד מדינת ישראל. היא עוטפת את ארצנו בארגוני חסות תוקפניים - חמאס בעזה, חיזבאללה בלבנון ומליציות בסוריה. ביום פקודה היא מקווה לאיים במקביל בפצצת גרעין, וכך לשתק את ישראל. במקום לשחק במגרש החול שאיראן בנתה לנו, צריך להכות בה בביתה שלה. זו האסטרטגיה שעליה דיבר ראש הממשלה דהיום, נפתלי בנט, במשך שנים רבות. הסימנים בשטח מראים שהיא מתחילה להיות מיושמת.

רק אתמול התרחשה תקלה עלומה המתקן הגרעין בפרצ׳ין, כך שכנראה אין אמת בטענות שישראל חדלה מלפגוע בתשתיות הגרעין. מישהו רוצה לומר לבכירים האיראנים שהם חשופים בביתם. שהסכנה נשקפת להם, בכל מקום ובכל זמן.

אפילו אם אין להם קשר לתוכנית הגרעין, כל מי שיש לו יד ורגל בניסיונות לפגוע בישראל עשוי להישלח לפגוש 72 בתולות, גם המפקדים בטהרן. זה המאזן החדש.

הגם ששינוי הגישה מרענן, איראן היא, בסופו של דבר, מדינת ענק רחוקה מישראל וקרובה אל הפצצה. עם הסכם גרעין או בלעדיו, גדיעת ראש הנחש לא תהיה קלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר