אסדת גז "לוויתן" | צילום: אלבטרוס

מסתמן: אירופה תקנה גז מישראל כדי להשתחרר מהתלות ברוסיה

מטרת ההחלטה - השגת עצמאות אנרגטית וגיוון מקורות האנרגיה של היבשת • לצד האיחוד, במשרד האנרגיה מנסים להגיע להסכם גם מול מצרים כדי להעביר דרכה את הגז • גורם המקורב למגעים: "כבר בחורף הקרוב ישראל תמכור גז לאירופה, מדובר בתפנית דרמטית"

ישראל והאיחוד האירופי מנהלים משא ומתן מואץ על מכירת גז ישראלי לאירופה דרך מצרים, כבר בעתיד הקרוב. בין הצדדים הוחלפו טיוטות וההערכה היא כי הסכם המסגרת ייחתם במהלך הקיץ. לאחריו ייפתח משא ומתן בין חברות הגז עצמן.

היוזמה הדחופה לאספקת גז מישראל לאירופה דרך מצרים היא תוצאה של מלחמת רוסיה באוקראינה. עם פרוץ המלחמה, באירופה התקבלה ההחלטה להשתחרר מהתלות האנרגטית ברוסיה, שמספקת כ-40 אחוז מתצרוכת הגז של מדינות האיחוד. במסגרת הניסיון לגוון מקורות אנרגיה, האירופאים יצרו קשר עם שר האנרגיה המצרי, טארק אל-מולא, ועם שרת האנרגיה של ישראל, קארין אלהרר.

אלהרר אף נועדה עם נציבת האנרגיה של האיחוד האירופי, קדרי סימסון, שם עלה הצורך הדחוף בגז טבעי לקראת החורף הבא שצפוי להיות קשה. בין היתר, הבהירו האירופאים כי אם לא יאתרו די מקורות חלופיים, יחזרו לכרות פחם, על אף הנזק הסביבתי הרב הנגרם ממנו.

גורם המקורב למגעים אמר ל"ישראל היום" כי "אם לא יהיו תקלות בלתי צפויות, כבר בחורף הקרוב ישראל תמכור גז לאירופה. זו תפנית דרמטית ביחסי ישראל ואירופה, בדומה להשפעה שהייתה לגז על היחסים מול מצרים. ישראל עושה מאמץ לסייע לאירופה בשעת מצוקה, ויש לכך משמעות מדינית".

שרת האנרגיה, קארין אלהרר, צילום: מיכאל גלעדי-ג׳יני

במהלך השיחות קבעה אלהרר שכל כמות נוספת שתיוצר בישראל ותועבר למצרים, מעבר להסכמים הקיימים, תימכר לאיחוד האירופי. אלהרר קבעה גם כי תהיה קדימות למשק המקומי, ועל כן מדובר בייצוא שיחל רק לאחר חיבור אסדת כריש-תנין. כמו כן, היא דרשה שהביקוש לגז הישראלי יהיה לאורך זמן ולא ייפסק לאחר המשבר.

כוונת הצדדים היא להתקשר בהסכמים ארוכי טווח, לפחות למשך עשור קדימה, מעבר לאספקה הדחופה לחורף הקרוב. ההערכה היא שבחורף הקרוב ישראל תספק כמות קטנה יחסית, בין 1 ל-2 מיליארד ממ"ק, וזאת משום שפרויקט הרחבת הצינורות למצרים טרם הושלם. בהמשך, הכוונה היא להכפיל את הכמות כבר בתוך שנים ספורות.

בעקבות הסיכום הוקם בדרג השרים צוות עבודה ישראלי-אירופי ובמקביל נערך תיאום מול המצרים. מנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת, שמוביל את השיחות מטעם ישראל, אמר ל"ישראל היום": "דרגי העבודה עובדים על יצירת הסכם מסגרת משולש בין האיחוד, מצרים וישראל, שבמידה רבה משכפל את הסכם המסגרת שכבר קיים בין ישראל למצרים. הסכם המסגרת המדיני יאפשר לחברות הגז לחתום לאחר מכן על הסכמים מסחריים ביניהן".

שילת הסביר כי לישראל אין יכולת טכנית למכור את הגז ישירות לאירופה. "בין ישראל למצרים יש קו צינורות, ובמסגרת ההסכם הקודם להגדלת האספקה למצרים, מעבים אותו. בין ישראל לאירופה אין צינור, ועל כן התהליך היעיל ביותר הוא הזרמת הגז למצרים, שלה יש שני מתקני הנזלה. ממצרים הוא יועבר באוניות לאירופה כנוזל, שם יהפכו אותו אות בחזרה לגז".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו