בעקבות הביקורת: תוכנית לימוד על משבר האקלים

בעוד מנהיגי העולם מתחייבים לפעול לפתרון משבר האקלים, בישראל אין תוכנית מוסדרת ללימוד הנושא בבתי הספר • משרד החינוך: "נפעל להוספת תכנים חדשים"

בצורת בקליפורניה, צילום: אי.פי

אחרי הביקורת שהושמעה בנושא: משרד החינוך יפתח תוכניות לימוד על משבר האקלים. בעוד מנהיגי העולם מתחייבים לצעדים מרחיקי לכת בוועידת האקלים בגלזגו - במערכת החינוך בישראל כמעט לא עוסקים במשבר האקלים ברחבי העולם, ותוכניות הלימוד שכן עוסקות בעניין מיושנות ברובן ואינן מעודכנות. "כיום במערכת החינוך אין תוכנית מסודרת ושיטתית ללימודי סביבה, שלא לדבר על שינויי אקלים", אומר עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, "התחום הזה צריך להפוך להיות תחום ליבה במדינת ישראל".

לדבריו, רק בתי ספר בערים אמידות מקיימים תוכניות לימוד: "זה נעשה ללא כל הכוונה מלמעלה. שמענו את ההצהרות בוועידת האקלים אבל הכל מתחיל בחינוך. אם לא נחנך את הדורות הבאים מגיל הגן, זה לא יקרה. תלמידים היום לומדים שצריך להפריד בין פסולת ולמחזר בקבוקים. זה יפה, אבל זה לא מספיק. כמעט לא מדברים על הצפות, שריפות ועל היערכות ישראל למשבר. החדשות הטובות הן שהרבה בני נוער כבר לא מחכים. הם יוצאים לרחובות ומפגינים. הילדים מבינים את המצב טוב מהמבוגרים".

דותן יושע, רכז תחום אקלים של הרשת הירוקה, אשר מחנך לקיימות ולמשבר האקלים, טוען כי הנושא אינו מקבל את המקום הנדרש במערכת החינוך כיום: "בוגרי מערכת החינוך אינם מכירים את תמונת המציאות ואת ההשלכות הדרמטיות של שינויי האקלים על חייהם ועל עתידם, ולא ניתנת להם ההזדמנות לשנות את המצב".

במשרד החינוך ציינו כי נכון להיום, הנושא נלמד בגנים, ביסודי ובחטיבת הביניים במסגרת מדע וטכנולוגיה, גיאוגרפיה אדם וסביבה וחקלאות. בתיכון הנושא משולב במקצוע החובה מבוא למדעים ובמקצועות הבחירה ביולוגיה, כימיה, גיאוגרפיה אדם וסביבה, מדעי הסביבה, חקלאות ומדעי כדור הארץ.

לדברי יושע, "נושא משבר האקלים מועבר בתחומי דעת שונים באופן לא מסודר וקוהרנטי. מרבית התוכניות החינוכיות הקיימות אינן מנדטוריות, פונות לקהלים מצומצמים ותלויות ברצונו של המורה או בית הספר להכניס את הנושא לתוכנית הלימודים".

עם זאת, הוא מבהיר: "בחודשים האחרונים ניכר כי משרד החינוך מבין את הצורך בהכנסה מסודרת של הנושא למערכת החינוך. המשרד מינה אחראית תחום אקלים, שמקדמת תוכנית עבודה הכוללת הכנסת תכנים, הכשרת מורים וגיבוש ועדת ייעוץ מקצועית מהאקדמיה. השינוי שחל במשרד החינוך הוא מבורך וחשוב, אך אינו מספק. כדי לעשות את השינוי הנדרש על שרת החינוך לקבל אחריות לנושא ולהוביל מהלך, הן מערכתי והן אסטרטגי".

במשרד החינוך מציינים כי "שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון הנחתה את גורמי המקצוע במשרד לפתח תוכניות הוראה ולימוד בסוגיה ולשלב את לימוד הנושא בהכשרות הניתנות למורים ולמורות, כדי להרחיב את העיסוק בנושא לתחומי דעת נוספים בתוכנית הלימוד.

"המשרד הקים צוות פדגוגי בראשות ד"ר גילמור קשת-מאור, מנהלת אגף מדעים. הצוות הפדגוגי, שמסתייע בעבודתו בוועדה מדעית בראשות פרופ' איתי הלוי ממכון ויצמן, יבדוק את כלל התכנים הקיימים בנושא, ימליץ על תכנים חדשים וייעץ בנוגע לנושאים המתאימים ללימוד הנושא הן כנושא בפני עצמו והן כנושא המשולב בתוכניות הלימודים הרלוונטיות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר