משרד האנרגיה הודיע על תוכנית לקידום טכנולוגיה שתאפשר לרכבים חשמליים לספק אנרגיה לבתי מגורים בעת הפסקות חשמל ובמצבי חירום. לפי נתוני המשרד, במידת הצורך, סוללה של רכב חשמלי יכולה לספק את כל צורכי האנרגיה של משק בית ממוצע למשך יומיים עד שלושה.
פרויקט עצום: ייצור חשמל מאנרגיה סולארית בסין (ארכיון) | רויטרס
הטכנולוגיה, המוכרת בעולם בשם Vehicle to Home (V2H), מבוססת על הזרמת חשמל דו-כיוונית מהרכב אל רשת החשמל הביתית. למעשה, כלי הרכב החשמלי משמש גם כמקור גיבוי - מעין גנרטור - המסוגל להזין את הבית במקרה של תקלה ברשת. בעתיד, יוכלו בעלי הרכבים אף למכור חשמל בחזרה לרשת בשעות השיא ולהפיק הכנסה.
כיום, חלק מהרכבים החשמליים כבר מסוגלים להפעיל מספר מכשירים באמצעות V2L, אך בשנים הקרובות דגמים רבים יתמכו גם בהזנת חשמל מלאה לבית. במקביל, מדינות כמו יפן, דרום קוריאה, בריטניה וארה"ב כבר מטמיעות את טכנולוגיות ה-V2H ומשלבות אותן בניהול עומסים ושימוש ברשתות חשמל חכמות.
משרד האנרגיה והתשתיות בוחן כעת את ההתאמות הנדרשות להטמעת הטכנולוגיה בישראל (היבטים טכניים, רגולטוריים, בטיחותיים וכלכליים) ולדברי גורמים במשרד, רואה במהלך נדבך חשוב לחיזוק רציפות אספקת החשמל והגברת החוסן האנרגטי.
"הרכבים החשמליים הם מקור אנרגיה זמין בעיתות חירום ובמקרים של הפסקת חשמל", אמר שר האנרגיה, אלי כהן. "קידום המהלך הוא צעד נוסף להגברת הביטחון האנרגטי ופיזור מקורות האנרגיה במשק הישראלי".
ד"ר דניאל מדר, חוקר ויועץ מדעי בתחום האנרגיות החלופיות ב-SP Interface, בירך על ההחלטה:
"המלצות בכיוון הזה ניתנו לממשלה כבר בעבר, ואני שמח שכעת משרד האנרגיה החליט ללכת בכיוון. הזרמת אנרגיה מהסוללה של הרכב החשמלי לבית היא פרקטיקה שכבר קיימת בעולם. המערכות ברוב הרכבים מתאימות לזה - לעיתים רק צריך להגדיר זאת בתוכנת המחשב של הרכב".
לדבריו, יידרשו התאמות קלות בבית לטובת שימוש באנרגיה מסוג זה. "צריך לערוך מספר שינויים במערכת החשמל הביתית כדי שתדע להשתמש בחשמל של הרכב, וכן להתקין מתקן שמונע מהחשמל המוזרם אל הבית לחזור אל רשת החשמל. זה נועד להגן על טכנאי החשמל שעובדים על תקלות ברשת".
ד"ר מדר ציין כי המדינה יכולה לסייע לציבור באימוץ הטכנולוגיה, בין היתר באמצעות תשלום הוגן עבור חשמל שהבית יזרים בחזרה לרשת בשעות העומס: "כדי לחבר את הרכבים למערכת החשמל הביתית צריך להשקיע כמה אלפי שקלים. אם המדינה תשלם 2-3 שקלים לקוט"ש, הציבור ירוץ להתקין את המערכת - בתוך שנה הוא יחזיר את ההשקעה, ובהמשך יוכל להחזיר חלק מעלות הרכב".
הוא הוסיף כי המדיניות עשויה להוזיל את עלויות החשמל, לצמצם את צורכי האגירה הארציים ולעודד מעבר לרכבים חשמליים, שבחודשים האחרונים סובלים מירידה בקצב החדירה לשוק בשל העלאת המס וגלי דיסאינפורמציה. לדבריו, חלופה נוספת היא סבסוד ההתקנה, "אך זו אפשרות פחות עדיפה כי היא מצריכה תקציב".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו