הזיהום והשופינג: כך איכות האוויר משפיעה על הדחף שלנו לקנות מוצרים מסוימים

מחקר חדש מצביע על תופעה מפתיעה: כשאיכות האוויר יורדת - הצרכנים פותחים את הארנק • המומחים מזהירים מהשפעות פסיכולוגיות נרחבות וקוראים להשקעה בטכנולוגיות טיהור ושיפור סביבת הקנייה

זיהום אוויר (אילוסטרציה). צילום: pixabay

מחקר אמריקני חדש מצביע על קשר מפתיע בין איכות האוויר לבין היקף ההוצאה הצרכנית, ובמיוחד בתקופות של מבצעי ענק כמו חודש הקניות. המחקר מגלה כי כאשר איכות האוויר ירודה - הצרכנים נוטים להוציא סכומים גדולים יותר, בעיקר על מוצרים ושירותים המיועדים להנאה ולפינוק אישי, כגון חטיפים, גדג'טים ופעילויות פנאי.

ההסבר המדעי הוא כי חשיפה לרמות גבוהות של מזהמי אוויר יוצרת במוח תחושת לחץ וחרדה, ומערכת העצבים מגיבה על ידי הצטיידות ב"פינוקים" כסוג של מנגנון התמודדות והקלה. במילים אחרות, כשאנחנו נושמים אוויר מזוהם, הצורך שלנו למצוא נחמה באמצעות שופינג אימפולסיבי מתעצם. 

״ההשפעות של זיהום האוויר הן רחבות ומורכבות הרבה מעבר לבריאות הפיזית", מסביר עופר נידם, מומחה לניתוח תחום זיהום האוויר. "החשיפה למזהמים גורמת לעלייה ברמות הלחץ והחרדה שמובילה לשינויים בהתנהגות שלנו, כולל הצורך לייצר תגובות אימפולסיביות וללא מחשבה עמוקה".

"רוב הקניונים בישראל נמצאים בסביבה עירונית מודרנית עם אינספור גירויים ויזואליים ועומס צרכני - זהו אתגר שדורש התייחסות לא רק ברמה הבריאותית אלא גם במישור הכלכלי והחברתי", הוא מוסיף.

עופר נידם. "החשיפה למזהמים גורמת לעלייה ברמות הלחץ והחרדה שמובילה לשינויים בהתנהגות שלנו", צילום: יח"ץ

לדבריו, חשיפה לחלקיקים נשימים עדינים ולמזהמים נוספים עולה בסיכון למחלות נשימה, לבעיות בריאותיות חמורות ואפילו לירידה באיכות החיים הכללית. התהליכים הפסיכולוגיים שמייצר זיהום האוויר - חרדה, מצוקה נפשית ואף עלייה בסף הכעס ולחצים - יכולים להשפיע גם על התנהגות הצרכנים באופן מהותי.

"כדי להתמודד עם ההשפעות של זיהום האוויר, חשוב להשקיע בטכנולוגיות חדשניות וטיהור מקיף של סביבות סגורות שבהן אנשים מבלים זמן רב - כגון קניונים, משרדים ובתי עסק", אומר נידם. שילוב של מערכות טיהור אוויר חכמות שמנטרות ומספקות מידע בזמן אמת יכול להוריד את רמות החרדה ולשפר באופן משמעותי את תחושת הנוחות והביטחון של הצרכנים. זה לא רק שיפור סביבתי, אלא גם מהלך כלכלי חכם שמביא ליתרונות עסקיים ארוכי טווח".

לנצל את הקשר לצורך שיווק

קמעונאים יכולים לנצל את הקשר הזה כדי לבנות אסטרטגיות שיווק טובות יותר, כמו לקדם מבצעים בימים שהאוויר פחות מזוהם או להציע פתרונות שמסייעים ללקוחות להרגיש בנוח ובטוחים יותר, לרבות שיפור מערכות האוורור, ושמירה על מרחבים פתוחים ונקיים במתחמי קניות.

אורית סגל. "שמירה על סביבה נעימה לשהייה היא תנאי יסוד ליצירת מרחב בטוח", צילום: יח"ץ

"אנחנו רואים בקניון לא רק מרכז קניות, אלא מרחב שהייה עבור הקהילה, וזה לחלוטין דורש מאיתנו הקפדה", מסבירה אורית סגל, מנהלת שיווק קניון רננים ברעננה. "ההשקעה שלנו נובעת מהבנה עמוקה ששמירה על סביבה נעימה לשהייה היא תנאי יסוד ליצירת מרחב בטוח. כאשר משפחות מגיעות עם ילדים קטנים ובני הגיל השלישי, החובה שלנו היא להבטיח להם סביבה שמעודדת רוגע, בריאות ורצון להישאר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר