אוטו זבל חכם: הטכנולוגיה שמבטיחה שהרחובות שלנו יהיו נקיים יותר

חברת Clean2go סיימה פיילוט ניקיון של 24 חודשים בשש רשויות מקומיות • המערכת שלה משלבת חיישנים, מצלמות, בינה מלאכותית ומנגישה מידע לעובדי הרשות • התוצאות: הפחתה של 27% בעלויות ו-30% פחות תלונות תושבים

עובד ניקיון (אילוסטרציה). למצולם אין קשר לכתבה. צילום: הרצי שפירא

מדי חמש שנים, לקראת מערכת הבחירות המקומיות, נושא ניקיון הערים שלנו חוזר שוב לכותרות ועומד במרכז הקמפיינים והביקורת - ולרוב נעלם מייד אחריהן.

כל מי ששוהה במרחב הציבורי בישראל מודע היטב לבעיית הניקיון ברחובות הערים - לפני ואחרי בחירות.

אשפה ברחובות חיפה. נושא שנעלם אחרי קמפייני הבחירות, צילום: הרצי שפירא

כעת, מערכת ישראלית חדשה בתחום ניהול תחום הניקיון העירוני מפרסמת כי הצליחה להפחית כרבע מעלויות פינוי הפסולת ברשויות המקומיות וכך שיפרה את מצב הניקיון, זאת על פי תוצאות פיילוט שהסתיים לאחרונה.

הטכנולוגיה, שפותחה על ידי הפלטפורמה הישראלית Clean2go בתמיכת רשות החדשנות, עשויה לחולל שינוי משמעותי בתחום, שמהווה את ההוצאה השנייה בגודלה ברשויות המקומיות.

הפיילוט נערך במשך 24 חודשים בשש רשויות ישראליות (בהן מודיעין, לוד, אופקים, רחובות וגבעתיים) וכלל ניטור של כ-80 משאיות לפינוי אשפה, גזם וניקיון ידני של רחובות. התוצאות הראו הפחתה של עד 27% בעלויות איסוף הפסולת, ירידה של 30% בתלונות התושבים והקטנה של 80% בעבודות "הפיראטיות" בתחום הפסולת.

הדשבורד של המערכת של Clean2go. יכולה להתחבר למוקד העירוני 106, צילום: יח"ץ

המערכת מתבססת על טכנולוגיה מתקדמת הכוללת חיישנים, מצלמות, מערכת "משקל בתנועה" ואלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית. הטכנולוגיה מתחברת לכל כלי איסוף האשפה והניקיון העירוניים, החל מאיסוף אשפה ביתית ועד טיאוט רחובות.

מנהלי אגפי שפ"ע ברשויות מקבלים דרך המערכת מידע בזמן אמת הכולל מדדים מפורטים, התראות על חריגות ובקרה תקציבית. המידע מאפשר תכנון יעיל יותר של מסלולי איסוף הפסולת, חיסכון בדלק ובפליטות מזהמים ושיפור השירות לתושבים.

המערכת כוללת גם אפליקציה ייעודית לנהגים ולמפקחים, ומשלבת אפשרות להתחבר למוקד העירוני 106. כך, כל פניה של תושב מועברת ישירות לשטח לטיפול מיידי.

"כאשר כל משאית וחיישן מוזנים למוח תפעולי אחד, הרשויות מקבלות שליטה מלאה, שקיפות וחיסכון של מיליוני שקלים", מסביר שמואל מדר, מנכ"ל OK2GO. "מדובר בהוצאה השנייה בגודלה בכל רשות לאחר תקציב החינוך, ככל שיש התייעלות גבוהה יותר כך הרשות יכולה לנתב את החיסכון לתקציבים כמו חינוך ורווחה".

"כאשר אין ניהול מידע מדויק, נוצרות מחלוקות כמעט באופן תדיר. ברגע שיש שקיפות באמצעות מדידה ובקרה, המחלוקות נמנעות מלכתחילה ועל פי נתונים מדויקים ניתן להוציא חשבון ותעודת שקילה מתוך המערכת", הוא מוסיף.

המידע ש-Clean2go מספקת לעובדי הרשות המקומית, צילום: יח"ץ

בעקבות הצלחת הפיילוט, החברה מתכוננת להרחבה ארצית של הפלטפורמה במטרה לצמצם את ההוצאות בתחום פינוי הפסולת בערים נוספות בישראל. במקביל, החברה נמצאת במגעים עם גופים אסטרטגיים להרחבת שיתופי הפעולה, והמערכת נמצאת כעת בפיילוט מתקדם באחת הערים הגדולות באירופה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר