הממשלה עומדת להצביע על הצעת החלטה שעלולה לשנות באופן דרמטי את מדיניות שינוע הנפט במפרץ אילת. ההצעה, שהופצה על ידי ראש הממשלה, שר האוצר והשר לשיתוף פעולה אזורי, מבקשת לבטל את מדיניות "אפס תוספת סיכון" של המשרד להגנת הסביבה.
המשרד להגנת הסביבה
משמעות ההחלטה היא הגדלת כמויות שינוע הנפט של חברת קצא"א במפרץ אילת, כולל קליטת תזקיקים כמו דלק סילוני וסולר. התומכים בהצעה טוענים כי היא חיונית לביטחון האנרגטי של ישראל, במיוחד בעת מלחמה.
מנגד, המתנגדים, ובהם המשרד להגנת הסביבה, ראשי ערים, מדענים ופעילי סביבה, מזהירים מפני הסיכונים הכבדים הכרוכים בהחלטה זו. הם טוענים כי הגדלת שינוע הנפט מסכנת את שונית האלמוגים הייחודית של אילת, את בריאות התושבים ואת כלכלת האזור המבוססת על תיירות.
המשרד להגנת הסביבה טוען כי ההצעה מתערבת בשיקול הדעת המקצועי שלו ועלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לסביבה. הוא קורא לבחינה מעמיקה של צרכי משק האנרגיה בישראל לפני קבלת החלטה כה משמעותית.
מטה המאבק נגד הגדלת שינוע הנפט מכנה את ההצעה "שערורייתית" ומבטיח להמשיך במאבק נגדה. יו"ר השדולה הסביבתית בכנסת, חה"כ יוראי להב הרצנו, הגדיר את ההחלטה כ"מופקרת" ומזהיר כי היא מסכנת את הביטחון הלאומי של ישראל.
בעוד הממשלה טוענת כי ההחלטה נחוצה לצרכי המשק, המתנגדים מדגישים כי הנפט המיועד לשינוע אינו נחוץ לצרכי משק האנרגיה בישראל, אלא לייצוא. הדיון בהצעה צפוי להתקיים באחת מישיבות הממשלה הקרובות, כאשר ההשלכות הסביבתיות והכלכליות ארוכות הטווח עומדות במוקד המחלוקת.
מקצא"א נמסר בתגובה: "מלחמת 'חרבות ברזל' חידדה את העובדה שאין תחליף לפעילות קצא"א בשגרה ובחירום, ובכלל זה את חשיבותו האסטרטגית-ביטחונית-אנרגטית של מתקן קצא"א באילת. הדבר מקבל משנה תוקף לאור האיומים על פתיחתה של חזית צפונית על מדינת ישראל. בזכות קצא"א ועובדיה המסורים שפעלו בפתיחת המלחמה ובמהלכה תחת אש, נמנע משבר אנרגיה חמור בזמן המלחמה. קצא״א תמשיך לפעול ולדאוג לאספקת אנרגיה רציפה בכל ימות השנה לטובת תושבי ישראל."
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו