יו"ר קצא"א: "אם לא תבוטל מדיניות שינוע הנפט - ישראל תהיה במשבר אנרגטי חמור"

במהלך הוועידה הלאומית לאנרגיה של המכון לאנרגיה ולסביבה, תקף יושב ראש הארגון את ההחלטה שהתקבלה ע"י השרה להגנת הסביבה לשעבר, תמר זנדברג • "בלי הסרת ההגבלות, במצב חירום גם חיל האוויר יצטרך לחשוב מאיפה הוא משיג דלק למטוסים שלו" • זנדברג: " כדי להגיע לחוסן אנרגטי צריך להאיץ את המעבר לאנרגיות מתחדשות"

חוף קאצא באילת . צילום: יהודה בן יתח

יו"ר קצא"א, ארז כלפון, תקף היום (שלישי) את תמר זנדברג, שהייתה בעבר השרה להגנת הסביבה, ומכהנת כיום כראש המכון למדיניות אקלים וסביבה באוניברסיטת בן גוריון. "אם לא תבוטל מדיניות 'תוספת אפס סיכון' שהוטלה כמהלך פופוליסטי על ידי השרה להגנת הסביבה לשעבר, תמר זנדברג, מדינת ישראל תמצא עצמה בפני משבר אנרגטי חמור ביותר".

כתם שמן בים מול חופי קצא"א אשקלון (ארכיון) // המשרד להגנת הסביבה

האירוע התרחש במהלך הוועידה הלאומית לאנרגיה של המכון לאנרגיה ולסביבה, שהתקיימה במלון הילטון בתל אביב. במהלך דבריו התייחס למדיניות 'תוספת אפס סיכון' – המדיניות המגבילה את קצא"א לשנע נפט באזור אילת על מנת לא לפגוע בשונית האלמוגים.

לדבריו, ההגבלות מהוות סיכון לביטחון האנרגטי במדינה. "נמל אילת היה סגור לקליטת דלקים בשל ההגבלות שהוטלו על קצא"א ובשל מתקפות החות'ים, ונמלי הים התיכון (אשקלון ואשדוד) היו סגורים בשל מתקפות הטילים מעזה". המלחמה, הוא אומר, רק חידדה את הצורך ביותר מנמל אחד בים התיכון. "מתקן קצא"א באילת הינו נכס אסטרטגי-ביטחוני והוא זה שמאפשר אספקת מקורות אנרגיה רציפה בשגרה וביתר שאת בחירום. בלי הסרת ההגבלות, במצב חירום גם חיל האוויר יצטרך לחשוב מאיפה הוא משיג דלק למטוסים שלו".

כלפון: "ההגבלות מהוות סיכון לביטחון האנרגטי במדינה", צילום: אלן שביר

בתגובה לדבריו אמרה זנדברג כי כלפון כלל לא מדבר על נפט לשימוש ישראלי. "חבל שאיש מבאי הועידה לא שאל את יו"ר קצא"א כמה מהנפט שהוא מבקש לשנע במפרץ אילת מיועד לצורכי המשק הישראלי. לגבי היערכות לחירום, ההמלצה המעודכנת כדי להגיע לחוסן אנרגטי היא להפחית את התלות בדלקים פוסיליים בכלל, ולהאיץ את המעבר לאנרגיות מתחדשות. זה מה שעשתה אירופה כאשר ביקשה להפחית את התלות בגז הרוסי עם פרוץ מלחמת אוקראינה. היום אחרי שנתיים היא הגבירה משמעותית את ייצור האנרגיות המתחדשות, כך שעכשיו היא תלויה בשמש וברוח במקום בפוטין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר