במסגרת עבודות התכנון על המטרו בגוש דן, אגף יער ואילנות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר יצא בתוכנית בקרה על נתיב הרכבת בהתייחס לעצים בתוואי המסילה והתחנות.
בשלב הבקרה, כאשר התברר לפקיד היערות במשרד החקלאות כי תוואי תחנת "הבימה" העתידית כולל כריתת עצים המהווים חלק מאתר מורשת תרבות עולמית של אונסק"ו, דרש המשרד את שינוי מיקום התחנה.
תחילה, במסגרת תכנון הקמת תחנת "הבימה" בקו המטרו העתידי M2, הגישו המתכננים סקר עצים בו סומנו כ-20 עצי פיקוס בשדרות רוטשילד ובשדרות בן-ציון בתל אביב המיועדים לכריתה. בבחינת התוכנית, קבעה פקידת היערות האזורית במשרד החקלאות, ענבר אשכנזי, כי עצי הפיקוס בעלי ערכיות גבוהה וכריתתם תהיה פגיעה באזור.
נציין כי העצים תורמים רבות לנוף, לסביבה ולמערכת האקולוגית, ומספקים צל באזור שרובו חשוף לשמש. יתרה מכך, עצי הפיקוס מהווים חלק אינטגרלי מהעיר הלבנה – אתר מורשת תרבות עולמית המאופיין בבניית "באוהאוס" מתקופת המנדט הבריטי לצד שדרות ירוקות רחבות ידיים.
בשל הערך הרב של העצים, עמדתו המקצועית של משרד החקלאות קבעה כי יש לשנות את התוכנית למען שימור העצים. ואכן, הוועדה לתשתיות לאומיות דרשה לשנות את מיקום תחנת הרכבת. השבוע, לאחר שלוש שנים של עבודה מאומצת, הוכרע התכנון לטובת העצים.
פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ד"ר ארז ברקאי, מסר: "האזורים בתל אביב הידועים בשם 'העיר הלבנה' נבנו לפני קום המדינה תוך שימת דגש על שילוב הטבע בעיר, ותוכננו כך שהעצים מהווים חלק בלתי נפרד מאופי האזור. כריתתם הייתה פוגעת לא רק בחזון המקורי של בוני תל אביב ובהיסטוריה העשירה של האזור, אלא גם באיכות החיים שלנו היום ובעתיד, הודות לתרומתם הרבה לבריאותנו ולסביבתנו".
עוד הוסיף: "אני שמח שגם במקרה זה הצלחנו למנוע פגיעה חמורה בעצים מפוארים בעלי מטען היסטורי כה חשוב. אגף יער ואילנות במשרד החקלאות ימשיך לפעול לשמירה על האיזון בין פיתוח נחוץ של תשתיות לבין ההגנה על העצים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו