מומחה: דווקא בשכונות החזקות בישראל עלול להיות משבר באספקת החשמל

לדברי הגורם, לישראל יש רזרבה של חשמל לחמש שנים קדימה • עם זאת, כניסה מאסיבית של רכבים חשמליים תוביל לצריכת אנרגיה שרשת החשמל הישראלית לא יכולה לספק

רכב חשמלי, צילום: יהושע יוסף

האם ישראל בנויה להמשך התחממות כדור הארץ? למציאות של גלי חום קיצוניים שהולכים ומתחזקים באזור שלנו? האם תשתית החשמל הישראלית מספיק חדשנית כדי לעמוד בביקושים ההולכים וגדלים לאנרגיה, בעיקר בקיץ, או שנראה כאן נפילות מתח והפסקות חשמל?

את השאלות המסקרנות האלה הפנינו לדמות מרכזית בתחום האנרגיה בארץ, שבגלל תפקידיה הרבים התראיינה בעילום שם. במפתיע, הדמות חזתה משבר בתחום אספקת החשמל דווקא בערים העשירות של ישראל, ולא בפריפריה. הסיבה: כניסה מאסיבית של מכוניות חשמליות, שיצרכו אנרגיה מעבר למה שרשת החשמל הישראלית יכולה לספק.

"כשמודדים את רשת החשמל, יש שלוש רמות שצריך לדון בהן. הראשונה היא ייצור החשמל עצמו, השנייה היא הרשת, והשלישית היא חלוקת החשמל ברמת שכונות וערים", אומרת הדמות.

"מבחינת ייצור, לישראל יש כיום רזרבה חיובית לחמש שנים קדימה בתחום, בגלל מאגרי הגז ובגלל תחנות הייצור שיש. אחרי חמש השנים האלו יצטרכו לבנות עוד תחנות, וגם לעסוק יותר באנרגיה ירוקה. אבל לטווח הקרוב - המצב בסדר גמור. כך הדבר גם בתחום מערכת ההולכה של החשמל. בחמש השנים האחרונות הושקע ממון רב, והרשת מחודשת ויכולה לספק את הביקוש מהצפון ועד הדרום הרחוק".

בעיה ושמה מכוניות חשמליות

למרות שתי החוזקות האלו, מזהה הדמות בעיה שעלולה לפגוע קשות באספקת החשמל בישראל ולהוביל לבעיות של חוסר באנרגיה - אבל לא בפריפריה, אלא דווקא בערים החזקות בארץ. הבעיה נובעת מכניסת הרכבים החשמליים. "מפתיע להגיד את זה, אבל הרשתות של השכונות בערים העשירות בארץ לא יכולות לעמוד בכניסה גדולה של רכבים חשמליים. הכניסה הזו תיצור ביקוש של חשמל מעבר למה שהתשתית המקומית יכולה לתת. זה ייצור משברים ובעיות שלהם כיום אין עדיין פתרון". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר