זהירות, עקיצה! עונת היתושים החלה - הדברה לא תעזור

אם אמרו לכם שריסוס מדביר יתושים, עבדו עליכם • ייבוש מקורות מים, רשתות, מאווררי תקרה ותכשירי מריחה יעשו עבודה טובה יותר במניעת עקיצות • כל מה שצריך לדעת כדי להתחמק מהמטרד של הקיץ

עקיצת יתוש, צילום: Getty Images

עונת היתושים החלה, ובמשרד להגנת הסביבה יוצאים בקמפיין חדש שמטרתו לסייע לציבור להימנע מהעקיצות. במסע ההסברה של המשרד מסבירים החוקרים כי "ריסוס נגד יתושים אינו יעיל, מאחר שהוא קוטל יתושים בוגרים ולא את זחלי היתושים הממשיכים להתפתח במקורות מים עומדים. אם אמרו לכם שריסוס מדביר יתושים, עקצו אתכם! רק ייבוש מים עומדים מונע התרבות יתושים".

למעשה, הדרכים היעילות להתגוננות מפני עקיצת יתושים הן התקנת רשתות על כל החלונות והדלתות וסגירת הרשתות בשעות הערב והלילה, התקנת מאווררים ושימוש בתכשירים המאושרים בידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות למניעה ולדחייה של יתושים.

עוקצים גם מבעד לבגדים

בישראל, קיימים כמה סוגי יתושים שעלולים לשאת מחלות, ועקיצתם עלולה להסב נזק של ממש לאדם. היתושים המקומיים, יתושי קולקס, עוקצים בשעות הערב ומתרבים במקורות מים גדולים. במקרים מסוימים, כגון נחלים מזוהמים, הם עלולים להעביר את קדחת מערב הנילוס. נוסף על כך, יתושים עירוניים – דוגמת הטיגריס האסיאתי, מין פולש הנפוץ באזורים רבים בארץ – גורמים למטרדי עקיצות קשים בשעות היום. נקבת היתוש יכולה להרבות בעקיצות בתוך זמן קצר גם מבעד לבגד דק, ועקיצתה אינה נעימה.

יתוש, צילום: Getty Images

נקבת היתוש עלולה להידבק בנגיף קדחת מערב הנילוס בעת עקיצה של עופות נגועים ולהעבירו בעקיצה נוספת לבני אדם. למחלה זו לא קיימות תרופות יעילות או חיסון, והדרך העיקרית והיעילה ביותר לצמצום ולמניעה של העברת מחלות לאדם היא מניעת עקיצות יתושים. נוסף על כך, בקרב מרבית האוכלוסייה תגובה אלרגית (גירוד, אדמומיות ונפיחות) לעקיצה של יתוש הטיגריס האסיאתי חריפה יותר בהשוואה ליתושים אחרים.

תסמיני קדחת הנילוס המערבי

המחלה באדם אינה מתאפיינת בדרך כלל בתסמינים קליניים בולטים, אך לעיתים היא מלווה בחום, כאבי ראש, הרגשה כללית רעה, בחילות, כאבי בטן, דלקת לחמית העין, שלשולים, פריחה בעור והתנפחות בלוטות הלימפה. בבדיקת דם שגרתית ניתן למצוא אנמיה בערך בכ-40 אחוז מהחולים.

בערך ב-15% מהמקרים, בעיקר בחולים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה, מופיעה דלקת קרום המוח, דלקת מוח או דלקת חוט השדרה. במקרה של התפתחות דלקת קרום המוח עלולים התסמינים להתבטא בכאבי ראש עזים, חום גבוה, נוקשות בצוואר, בלבול, חולשת שרירים, הכרה מעורפלת וכאב באור חזק. שיעור התמותה מהמחלה הוא 3%-15% כאשר המחלה תוקפת בצורה הקשה ביותר חולים מבוגרים, בדרך כלל מעל גיל 50, וחולים שמערכת החיסון שלהם מדוכאת.

כיום אין טיפול יעיל נגד המחלה, ברוב המקרים המחלה קלה וחולפת ללא טיפול. במקרים קשים יותר, דרוש טיפול תומך במסגרת אשפוז הטיפול כולל עירוי נוזלים, תמיכה נשימתית מניעת זיהומים משניים וטיפול סיעודי.

תרסיס נגד יתושים,

מניעה

ישנם כמה צעדים פשוטים למניעת דגירה של יתושים: הפחתת השקיה וייבוש מקורות מים עומדים בגינות, בחצרות, בבתים ובסביבתם, תיקון נזילות ופינוי כלים שיכולים לדגור בהם יתושים – כל אלו ימנעו מופעי יתושים ויובילו להפחתה בעקיצות. במקרים של מטרדי עקיצות ומקומות דגירה פוטנציאליים במרחב הציבורי, כגון מקלטים מוצפים, פריצות ביוב, חביות ודודי מים על הגגות וכדומה, יש לדווח לרשות המקומית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר