רשת אמי"ת בראש דירוג רשתות החינוך

נתוני משרד החינוך מספקים הצצה לתחרות בין רשתות החינוך המפעילות חלק נרחב מהתיכונים בישראל • רשת אמי"ת מובילה גם באחוז לומדי 5 יחידות מתמטיקה ואנגלית • ברשת עתיד יש הכי הרבה מצטיינים בבגרות • מנכ"ל אמי"ת: "הכבוד מגיע לצוותים החינוכיים"

בחינת בגרות, צילום: יהושע יוסף

עונת בגרויות החורף ועונת הרישום הקרב לבתי הספר מספקת הצצה אל התחרות בין רשתות החינוך המפעילות חלק נרחב מהתיכונים בישראל. נתונים שהגיעו לידי "ישראל היום" מראים כי מי שמדורגת בראש הרשימה היא רשת אמי"ת המזוהה עם המגזר הדתי-לאומי.

תלמידי הרשת השיגו את הציון הגבוהה ביותר של הזכאות לבגרות, אחריהם מרכז ישיבות בני עקיבא, לאחר מכן רשת דרכא, רשת אורט, ברנקו וייס ועמל ולבסוף רשת עתיד. יש לציין כי הנתון האחרון שקיים בנוגע לאחוז הזכאות לבגרות הוא 73.4%, בקרב מי שלמדו בכיתה יב' בשנת הלימודים תש"ף (2019).

הנתונים מתבססים הפרסומים של משרד החינוך ובאמצעותם אמורות רשויות מקומיות להכריע איזו רשת תזכה במכרז להפעיל את בתי הספר התיכוניים שלה (בהנחה שהיא אינה מעוניינת לנהל אותו לבדה). המחוון של משרד החינוך סוקר מספר פרמטרים כמו אחוז הזכאות לבגרות, מצטיינים בבגרות, לומדי 5 יחידות מתמטיקה ואנגלית וגם פרמטרים שאינם לימודיים כמו מניעת נשירה וגיוס לצה"ל או לשירות אזרחי. 

בקרב התלמידים המצטיינים בבגרות מובילה רשת עתיד בדירוג הגבוה ביותר, ולאחריה בפער קטן רשת אמי"ת. לאחר מכן מרכז ישיבות בני עקיבא ורשת דרכא, שנחשבת רשת צעירה ובעלת הישגים. לאחר מכן אורט, עמל וברנקו וייס שסבלה מחילופים של מספר מנכ"לים בשנים האחרונות.

רשת אמי"ת קטפה את המקומות הראשונים באחוז לומדי 5 יחידות מתמטיקה ואנגלית בפער גדול יחסית משאר הרשתות. רשת דרכא ומרכז ישיבות בני עקיבא גם הן הגיעו לדירוג יפה באחוז לומדי חמש יחידות מתמטיקה. רשת אמי"ת מובילה גם במניעת נשירה וגיוס לצה"ל ואף במניעת אלימות - אך יש לציין כי רשת דרכא עקפה אותה בטוהר הבחינות. מנגד, מרכז ישיבות בני עקיבא הוא זה שמוביל בשילוב תלמידי החינוך המיוחד - נושא חשוב מאין כמותו. בשילוב תלמידי החינוך המיוחד הגיע רשת עתיד למקום השני, ואחריה רשת אמית וברנקו וייס. 

רשת אמי"ת נוסדה לפני 95 שנה, רוב בתי הספר שלה הם בפריפריה הגאוגרפית. רוב תלמידיה בחינוך הממלכתי דתי כשרבע מהם בחינוך הממלכתי.  לדברי ד"ר אמנון אלדר, מנכ"ל אמי"ת: "שנת 2020, שנת הקורונה הייתה מאתגרת והכבוד מגיע לצוותים החינוכיים שפעלו עם כל הלב למען התלמידים. בשנים האחרונות אנחנו משקיעים במעבר ללמידה חדשנית המותאמת למאה ה-21, לשמחתי, המצוינות הערכית, הלימודית והחברתית רק במגמת עליה".

את הנתונים מעביר משרד החינוך לרשויות המקומיות לשימוש במכרזים על בחירת רשת חינוך לניהול תיכון בתחומן. על מנת שהבדיקה תהיה הוגנת, המדדים הם יחסיים ובמשרד החינוך משווים את בית הספר לקבוצת הדומים לו, כך שבית ספר בפריפריה לא מושווה לזה שבמרכז, תיכון במגזר הערבי מושווה לתיכונים במגזר שלו, ותיכון חרדי נבדק מול הדומים לו. הנתונים בטבלה מתייחסים ל-7 רשתות החינוך הגדולות (כשלכל אחת לפחות 20,000 תלמידים).

מנכ"ל מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, אלחנן גלט, אמר: "אנחנו גאים בהיותנו רשת חינוך מובילה בפרמטרים רבים, שעומדת בשורה הראשונה של זכאות והצטיינות בבגרות. ההצטיינות ברשת היא חלק ממכלול תפיסתי של שילוב תורה, מדע ותרומה לחברה. אנו שמחים להיות במקום הראשון בשילוב החינוך המיוחד. זה עולם הערכים שלנו והמצפן שלנו. האחוזים הגבוהים של הצלחה באנגלית ובמתמטיקה חייבים להשתלב בעולם הערכים של תרומה משמעותית בצבא ובשירות הלאומי, וגם זה משתקף בנתונים. אנחנו גאים בתלמידים ובתלמידות שלנו כמו גם בצוותי ההוראה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר