המועצה האזורית שפיר - בעלת שיעור הזכאות הגבוהה ביותר לבגרות בישראל

במקום השני ברשימה נמצא היישוב הדרוזי בוקעאתא, ובמקום השלישי המועצה המקומית קריית עקרון • בתחתית הרשימה - מודיעין עילית ובני ברק • ובאיזו עיר גדולה שיעור הזכאות הגבוה ביותר לבגרות? • הנתונים המלאים בפנים

תלמידים בתיכון (למצולמים אין קשר לידיעה) // צילום ארכיון: יהושע יוסף

המועצה האזורית שפיר שבדרום היא בעלת הזכאות הגבוהה ביותר לבגרות בישראל – 99.1%. הנתונים מתייחסים לשנת הלימודים תש"פ (2019), ומדובר במועצה שמאגדת בתוכה 14 יישובים דתיים. להישג היפה הזה אחראים 232 תלמידים שלמדו בשכבת י"ב באותה השנה. עוד קודם לכן פרסם משרד החינוך את שיעור הזכאות הארצי לבגרות לשנת תש"פ שעמד על 73.4%.

גם בגבעת שמואל ובאפרת אחוזי הזכאות גבוהים // צילום: יהודה פרץ,

אל המקום השני ברשימה הגיע היישוב הדרוזי בוקעאתא (98.9% זכאות לבגרות – 90 תלמידים) ובמקום השלישי נמצאת המועצה המקומית קריית עקרון (98.7% זכאות לבגרות – 78 תלמידים). אל המקום הרביעי הגיעה גבעת שמואל (98.4% זכאות לבגרות - 257 תלמידים) ובמקום החמישי אפרת שבגוש עציון (98.2% זכאות לבגרות - 165 תלמידים).

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן בירך על התוצאה ואמר: "נמשיך להצמיח ולגדל את דור העתיד של עם ישראל".

נוסף על כך, דורגה המועצה קרית ארבע במקום השישי בארץ בשילוב תלמידים מהחינוך המיוחד.

"נוער שיודע לקבל את האחר והשונה הוא נוער עם ערכים ששואף למצויינות וגם מצליח", אמר ראש המועצה המקומית קרית ארבע חברון אליהו ליבמן.

הרשויות המובילות // צילום: יהודה פרץ,

רוצים לדעת מהו הממוצע ביישוב שלכם? - לחצו כאן

עם כל הכבוד ליישובים הקטנים, האתגר האמיתי נמצא בישובים הגדולים, שבהם בשכבת י"ב לומדים מאות ואפילו אלפי תלמידים. במשרד החינוך מיפו גם את אחוז הזכאות לבגרות ביישובים שבהם מתגוררים יותר מ-10,000 תושבים. מהם עולה כי הישוב המוביל שפיר, אחריו קריית עקרון (98.7% זכאות לבגרות – 98 תלמידים), גבעת שמואל ואפרת שהוזכרו למעלה. אחריהם, בית ג'אן (98.1% זכאות לבגרות – 208 תלמידים שניגשו באותה השנה), אריאל (95.9% זכאות לבגרות – 121 תלמידים), גבעתיים (95.4% זכאות לבגרות – 624 תלמידים), רמת השרון (94.6% זכאות לבגרות – 886 תלמידים) ורמת גן (94.6% זכאות לבגרות – 1,642 תלמידים). בקרב חמש הערים הגדולות בישראל, שיעור הזכאות לבגרות הוא: ירושלים – 50.5%, תל אביב – 76.5%, חיפה – 82.2%, ראשון לציון – 85.7% ופתח תקווה – 78.6%.

בית ג'ן וגבעתיים עם אחוזים גבוהים // צילום: אורן בן חקון,

רשימת הערים הגדולות המלאה - לחצו וגלו מהו הממוצע בעיר שלכם

יש גם נתונים מחמיאים פחות, כי לכל טבלה יש שני קצוות, וישנם גם ערים ויישובים שנמצאים בתחתית: על אף הרצון שלא לבייש יישובים אלו, הפרסום חשוב כדי שמי שעומד בראשם יתנו את הדין לתושבים וינסו לשפר, שכן חינוך איכותי לילדי וזכאות לתעודת בגרות הם אחד הדברים החשובים שיש, ומהווים את כרטיס הכניסה לאקדמיה ומשם לשוק התעסוקה.

באשר ליישובים שנמצאים בתחתית הדירוג, רבים מהם ישובים חרדים וערבים, אך לא רק: מודיעין עלית (3.6%),  בני ברק (7.7%), ביתר עלית (15.3%), רכסים (29%), מגילות ים המלח (29%), ג'סר א-זרקא (40%), ביר אל מכסור (45%), אלעד (45%), עין מאה'ל (45.5%), אופקים (47%), בית שמש (48.5%), נווה מדבר (49.8%), חצור הגלילית (49.8%).

ירושלים עם פחות מ-50 אחוזי זכאות // צילום: יהודה פרץ,

כאמור, הנתונים שפורסמו מתייחסים לשנת הלימודים תש"פ, כשלפני כחודש כבר החלה שנת תשפ"ב, ונתונים אודות השנה הקודמת, תשפ"א, עדיין לא פורסמו.

באשר לשיעור הזכאות הארצי (73.4%), הנתונים של שנת תש"פ מראים עלייה ביחס לשנה שקדמה לה (תשע"ט) אז עמד אחוז הזכאות הארצי לבגרות על 69.7%. מדובר בעליה של 3.7% לאחר שבמשך שנים משרד החינוך לא הצליח לשפר את הישגי תלמידי ישראל.

את העלייה בשיעור הזכאות לבגרות צריך לקחת בעירבון מוגבל, כיוון שהנתונים שהתפרסמו נוגעים, כאמור, לשנת תש"פ, שבה במרבית השנה התלמידים למדו בצורה רגילה. למעשה הקורונה הגיעה רק בחודש מרץ לאחר שהתלמידים למדו את רוב החומר לבגרות.

לנוכח מציאות המורכבת של הקורונה נקבעו התאמות (הקלות) רבות לתלמידים אשר כללו: צמצום של מקצועות ההבחנות לחמש בלבד, צמצום של חומר הלימוד, מיקוד של חומר הלימוד, שאלון מותאם בשפה במועד קיץ תש"פ ותוספת מועד ב' לבחינת הבגרות בשפה. בנוסף, בחלק גדול מהמקצועות ניתן ציון על סמך בחינה בית ספרית.

קושי בלשון והבעה, לצד ממוצע גבוה במדעי המחשב וב-5 יח"ל אנגלית

לצד אחוזי הזכאות לבגרות, משרד החינוך פרסם גם את ממוצע הציונים הארצי במקצועות השונים. הנתונים מראים כי לתלמידים שנבחנו היה קושי בבחינות לשון והבעה, כשהציון הממוצע בבחינת הבגרות (2 יחידות לימוד) היה 74.9.

במקצועות המשמעותיים, אנגלית ומתמטיקה, ניכר כי מי שניגשו ל-3 יחידות קיבלו את הציון הנמוך ביותר, לעומת מי שנבחנו ב-5 יחידות אנגלית וממוצע הציונים שלהם גבוה.

במתמטיקה רמת 5 יחידות הציון הממוצע הוא 83, ברמת 4 יחידות 82.6 וברמת 3 יחידות 78.5.

ממוצע נמוך מ-80 באזרחות ובתנ"ך // צילום: אורן בן חקון,

לרשימת המקצועות המלאה - לחצו כאן

באנגלית 5 יחידות הממוצע הוא 87.3, ברמת 4 יחידות 76 וברמת 3 יחידות 73. ממוצע הציונים בבגרות באזרחות הוא 76.8 ואילו במדעי המחשב (5 יחידות): 86.7. בבחינת הבגרות בספרות עומד הממוצע על 78.6.

הנתונים המלאים באתר משרד החינוך

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר