מחדל הצהרונים: עשרות אלפי ילדים יחזרו למסגרות יום לפני - ללא בדיקות

"זו בדיחה, הקורונה לא בחופשה באסרו חג": הורי התלמידים זועמים על החרגתם מהבדיקות • משרד החינוך: נשלול שכר ממורים שלא התחסנו או נבדקו

בדיקת קורונה בתל אביב (למצולמות אין קשר לידיעה), צילום: קוקו

אבסורד: עשרות אלפי תלמידים בצהרונים יחזרו ביום רביעי למסגרות החינוכיות, ללא בדיקות קורונה.

המדינה מוציאה מיליוני שקלים ומשאבים רבים על "מבצע אנטיגן 2" כדי לאפשר חזרה ללימודים, ובמסגרתו כל תלמידי הגנים ובתי הספר היסודיים יבצעו בבתיהם בדיקת קורונה מהירה - כתנאי לכניסה למוסדות החינוך. את הבדיקה נדרשים ההורים לערוך לילדים ביום רביעי הקרוב, לקראת החזרה של מערכת החינוך ביום חמישי (30.9) לאחר חופשת הסוכות.

שרת החינוך שאשא ביטון: "נעשה הכל למקסימום ימי לימודים ומינימום בידודים" // צילום ארכיון: יניב זוהר

אלא שעוד לפני כן ביום רביעי, אסרו חג, עשרות אלפי תלמידים שרשומים בשגרה לצהרונים יחזרו למסגרות ליום לימודים ארוך (16:00-08:00), והם יעשו זאת בלי בדיקות אנטיגן. כלומר, ילדים אלה, בגילי 6-3, יחזרו מהחופשה ויתערבבו יחד במסגרות, בלי לדעת אם הם שלילים או חיוביים לקורונה. את הבדיקה המהירה הם יצטרכו להציג רק יום אחרי שיחזרו למסגרות (כאמור, ביום חמישי), עם חזרתה של כל מערכת החינוך ללימודים.

"אפס מחשבה"

"זו פשוט בדיחה, הקורונה לא נמצאת בחופשה עד יום חמישי, היא תהיה במסגרות גם ברביעי", זועמת אורית, תושבת אזור המרכז, אם לשני ילדים בגילי גן. "איך מחזירים כל כך הרבה ילדים בלי בדיקה? ומה יקרה אם ביום חמישי כשיעשו בדיקה יגלו שיש ילד חולה קורונה? מה זה יעזור? הרי הוא כבר היה במסגרת של הצהרון ביום רביעי, וזה יהיה מאוחר מדי. משקיעים כל כך הרבה כסף, אבל אפס מחשבה".

נזכיר כי על פי החלטת שרי הממשלה, החזרה ללימודים ביום חמישי לאחר חופשת סוכות תיעשה רק אם התלמיד יציג אישור מהוריו כי ביצעו לו בדיקת אנטיגן מהירה בבית ותוצאתה שלילית. תלמיד שלא יגיע עם האישור לא יורשה להיכנס למוסד החינוכי - ואם הוא לא יוכל לחזור לביתו לבד, יופרד משאר התלמידים עד שהוריו יגיעו לאסוף אותו. הדבר הביא להתנגדות מצד הסתדרות המורים, שמסרבת שהמורים והמנהלים יהיו אלה שיאכפו את ההוראה.

חלוקת ערכות אנטיגן ביישובי הגליל העליון, צילום: אייל מרגולין, ג'יני

אבסורד נוסף הוא שהתלמידים חוזרים מחופשת החג ליום או לכל היותר יומיים של למידה (חמישי ושישי), וסוף השבוע יעמיד בסכנה את תוצאות מבצע האנטיגן. התלמידים יחזרו עם בדיקות שליליות ביום חמישי והגנים ובתי הספר יהיו נקיים מקורונה, אלא שמייד לאחר מכן יש סוף שבוע שמזמן ריבוי מגעים כמו ארוחות משפחתיות, אירועים ומקומות בילוי.

האיום: שלילת שכר

שאלה נוספת שעולה היא מה יקרה אם מסיבה מסוימת תלמיד לא יחזור לבית הספר ביום חמישי שאחרי החג, אלא רק ביום ראשון - האם זה מבטל את הצורך להציג אישור על בדיקת אנטיגן שלילית, האם אפשר "להתחמק" מהבדיקה? ובכלל, גם כאשר יש דרישה להציג אישור על בדיקה שלילית - לשום גורם אין דרך לדעת אם הבדיקה באמת נערכה בפועל.

בתוך כך, המדינה מקשיחה עמדות מול מורים שאינם מחוסנים ואינם מוכנים להיבדק ולהציג תו ירוק בכניסה למוסדות חינוך. לאחר שהוחלט למנוע כניסה של עובדי הוראה למוסדות חינוך במידה שלא התחסנו או הציגו בדיקה שלילית (פעם בשלושה ימים) כעת קיבלו המנהלים הודעה ממשרד החינוך כי שכר של מורים כאלה יישלל מהם.

במכתב נכתב כי: "עובד הוראה שאינו בעל תו ירוק ומסרב להציג בדיקה שלילית כנדרש בהתאם לאמור לעיל, לא יוכל להיכנס למוסד החינוכי. היעדרותו תיחשב כהיעדרות שאינה מוצדקת, וככזו שאינה מזכה בקבלת שכר עבודה". במשרד החינוך ביקשו אתמול להדגיש כי אין מדובר בהחלטה של המשרד, אלא בהחלטת ממשלה שעוגנה בתקנות.

"היעדרות שאינה מוצדקת", צילום: עמי שומן - אילוסטרציה

יו"ר ארגון המורים רן ארז מסר בתגובה: "החלטת הממשלה לא נפלה בהפתעה. היא הייתה צפויה ותלויה באוויר עוד מ-1 בספטמבר, וכעת לאור התגברות התחלואה היא מחויבת המציאות. אולם ארגון המורים לא מסכים לשלילת שכר מאלה שלא יתחסנו או לא ייבדקו, ומציע להעסיק אותם בעבודות אלטרנטיביות מהבית, כגון: שעות פרטניות בזום ותגבורים.

"ארגון המורים יעשה כל שביכולתו למנוע פגיעה כלכלית בחבריו. כמי שעתר לבג"ץ על מנת שגם תלמידים בחינוך העל-יסודי, מגיל 12 ומעלה, יחוסנו או ייבדקו כתנאי לכניסה לביה"ס - זאת גם עמדתנו לגבי המורים, כי גם תלמיד בגיל 15 או 16 יכול להידבק או להדביק בדיוק כמו מורה בן 30 או 40".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר