שבוע ללימודים: המתווה חורק

הבדיקות הסרולוגיות צומצמו • כמחצית ממשתתפי הפיילוט "הכיתה הירוקה" עצרו לאחר שתלמידים רבים חלו ונשלחו לבתיהם • צה"ל ייאלץ לחלק את בדיקות האנטיגן לבתי הספר • בישורת האחרונה לשנת הלימודים, המתווה המוצע מקבל מספיק בקושי

תלמידים בבית ספר (למצולמים אין קשר לכתבה) // צילום: לירון מולדובן

משרד החינוך הציג לפני כשבועיים מתווה בדיקות מקיף למערכת החינוך, אך שבוע לפתיחת שנת הלימודים המתווה נמצא על סף קריסה.

המתווה של משרד החינוך כולל את פיילוט "הכיתה הירוקה" שאמור לקצר את ימי הבידוד של התלמידים, בדיקות סרולוגיות שנועדו לאתר תלמידים שחלו בקורונה והחלימו כדי לפטור אותם מבידוד, בדיקות אנטיגן מהירות לאיתור קורונה טרם פתיחת שנת הלימודים, ותוכנית "מגן חינוך", שבמסגרתה יתבצעו בדיקות יזומות בבתי הספר פעם בשבוע לאיתור מוקדם של תחלואה ביישובים כתומים ואדומים.

אולם אתמול לאחר שערך ביקורת, הודיע משרד החינוך כי הבדיקות הסרולוגיות יצומצמו ליישובים שבהם היו יותר מ־10% תחלואה. במקביל, אחד משני בתי הספר שמשתתפים בפיילוט "הכיתה הירוקה" הושבת כמעט לחלוטין, לאחר שנתגלתה בו תחלואה גבוהה של תלמידים. במקביל, אף שבחיל הלוגיסטיקה עובדים מסביב לשעון  להרכיב את ערכות הבדיקות המהירות, כל עיכוב יכול לגרום לכך שהן לא יגיעו בזמן לבתי הספר. 

כ־2.4 מיליון תלמידים אמורים להתחיל את שנת הלימודים, אך בינתיים מספר החולים במערכת החינוך ממשיך לעלות. שלשום אובחנו 4,492 תלמידים חולי קורונה חדשים. החשש הוא שבחודש ספטמבר מספר התלמידים החולים ילך ויגדל ויש מי שאף מדבר על 7,000 תלמידים מאומתים לקורונה מדי יום.

כבר עכשיו  ידוע שיהיו הרבה מאוד תלמידים שיישארו בבית - התלמידים החולים בקורונה והתלמידים שנמצאים בבידוד. אתמול עמד מספר שתי הקבוצות הללו על 113,966 תלמידים, מתוכם 28,225 תלמידים מאומתים לקורונה ועוד 85,741 תלמידים שנמצאים בבידוד - שלא יגיעו ללימודים. נוסף על כך, כ־210,000 עובדי הוראה צפויים לפתוח את השנה, אך 7,354 אנשי צוות נעדרים בגלל מחלה או בידוד.

הבדיקות הסרולוגיות צומצמו

זה היה כנראה רק עניין של זמן, ולאחר הביקורת על חבלי הלידה והביקורת הגדולה כי המשאבים אינם שווים את ההשקעה - הודיעו במשרד החינוך כי תוכנית הבדיקות הסרולוגיות שנועדו לאתר נוגדנים בקרב תלמידים ולפטור אותם מבידוד תצטמצם, ומעתה הבדיקות הסרולוגיות יתקיימו רק ביישובים שבהם היו יותר מ־10% תחלואה.

מנתוני מפקדת אלון בפיקוד העורף עולה כי עד יום שלישי בבוקר בוצעו  154,962 בדיקות, ושיעור החיוביים מתוכן עמד על 5.7%, בעוד שבנתונים מהמגזר החרדי (שם הדיגום החל לפני שבוע וחצי) נמצאו 16.5% חיוביים. בתום הערכת מצב שהיו שותפים לה משרדי הבריאות, החינוך, השלטון המקומי וצה"ל, הוחלט למקד את הבדיקות ביישובים שבהם שיעור התחלואה שנמצא עד כה גבוה מ־10%.

בדיקה סרולוגית לילדים // צילום: יוסי זליגר,

בתגובה לביקורת על כך שתוכנית הדיגום צורכת משאבים רבים, אך אינה מביאה תועלת ולא תוכל לפטור מבידוד שיעור גבוה של תלמידים כפי שקווה, אמר גורם צבאי: "להגיד שזה לא יעיל - זו חוכמת הבדיעבד. ההחלטה התקבלה על ידי משרדי הבריאות, החינוך והביטחון. מי שהיתה לו ביקורת היה צריך לומר אותה בזמן אמת כאשר ההחלטה התקבלה, ולא אחרי שעשינו פה מבצע אדיר, שעליו עבדנו יום ולילה בפרק זמן של שבוע".

הכיתה כבר לא ירוקה

פיילוט "הכיתה הירוקה" החל לפעול בשני בתי ספר ביישוב אחד באזור השפלה. ל"ישראל היום" נודע כי אחד מבתי הספר המשתתפים בפיילוט נסגר כמעט לחלוטין בשל תחלואה גבוהה, ולא ממשיך ללמד פרונטלית כפי שתוכנן.

על פי הפיילוט, תלמידי כיתה שנחשפו לתלמיד חולה אינם נכנסים לבידוד למשך שבוע אלא רק התלמיד החולה. שאר התלמידים נשארים ללמוד בכיתה ועוברים בדיקות קורונה מדי יום. הכוונה היא שאם יימצא תלמיד נוסף חולה - רק הוא ייכנס לבידוד, ושאר התלמידים ימשיכו ללמוד ולעבור בדיקות מדי יום. אלא שבפועל, כמעט כל התלמידים בבית הספר האמור עברו ללמידה מרחוק.

מדובר בבית ספר של כיתות א'-ח', שמתוכן נשלחו שש שכבות ללמידה ביתית (ג'-ח') וחלק מהתלמידים לבידוד. מנגד, רק שכבות א' ו־ב' נשארו ללמוד בבית הספר לאחר שבשאר הכיתות התגלו חמישה חולים. המשמעות היא שכרגע הפיילוט צומצם משמעותית ולמעשה הופסק באותו בית ספר. בין השאר, גם מנהל בית הספר וסגנו נדבקו בקורונה. 

החשיבות של פיילוט "הכיתה הירוקה" היא אדירה, שכן על בסיסו אמורים להחליט אם יהיה אפשר לקצר את ימי הבידוד של התלמידים, או שהם יהיו מחויבים להיכנס לבידוד של שבוע מלא ולהפסיד ימי לימוד רבים.

מתחם בדיקות קורונה לילדים // צילום: הרצי שפירא,

המרוץ לאנטיגן

מערכת החינוך נמצאת במרוץ לספק לבתי הספר ומשם להורי התלמידים 1.9 מיליון ערכות לבדיקות קורונה מהירות (אנטיגן). המטרה היא שהבדיקה תתבצע כ־48 שעות לפני פתיחת שנת הלימודים על ידי ההורים, ותיצור בבית הספר "אי ירוק" שאליו ייכנסו רק תלמידים שיימצאו שליליים לקורונה בבדיקה המהירה. נוסף על כך, יחולקו מאות אלפי בדיקות למורים וצוותי חינוך.

מדובר במבצע לוגיסטי אדיר, שמי שמוביל אותו הוא חיל הלוגיסטיקה בצה"ל. בשל לוחות הזמנים הקצרים, צה"ל יהיה גם זה שיחלק את הערכות לבתי הספר בכל אזור הדרום. גורם במשרד החינוך כבר הביע חשש מכך שהמורכבות של הפרויקט תעכב את הגעת חלק מהבדיקות לבתי הספר.

מבצע צבאי להגברת קצב בדיקות האנטיגן // צילום: דובר צה"ל,

בניגוד לערכות הבדיקה הקנויות, כאן הרכיבים הגיעו מכמה חברות, לכן הארגזים הענקיים שהכילו את רכיבי הבדיקה פורקו. מאז עוסקים כ־2,300 חיילים בהרכבת ערכות אישיות. החיילים עובדים במשך 24 שעות ביממה, בשלוש משמרות של 8 שעות, על מנת לעמוד ביעד של אריזת כ־2 מיליון בדיקות.

לצורך המבצע הוסבו שני אולמות ענק לביתני אריזה, שעל כל אחד מהם מופקד מפקד בדרגת סגן אלוף. נגדים מבצעים ביקורת על עבודת האורזים. לאחר שהחיילים אורזים את הבדיקות לערכות אישיות, חלקן מועברות למחסן הלוגיסטי של משרד החינוך במודיעין, וחלקן יחולקו על ידי צה"ל ישירות לבתי הספר. מפקדי המבצע גילו לאחרונה כי יש מחסור בקרטונים לאריזת הבדיקות לפני שליחתן לבתי הספר, ולכן הוחלט לעשות שימוש בקרטונים של מנות קרב לחיילים שמותגו מחדש ובתוכם נארזו הבדיקות.

מדובר בבדיקה רגישה מאוד שחייבת להיות בטמפרטורה של עד 30 מעלות - מה שהופך את כל התהליך למורכב, בטח בחום של דרום הארץ. אתמול (שלישי) כבר היו במחסנים של משרד הבריאות כ־600 אלף ערכות בדיקה מוכנות. בזמן שנותר מתכוונים לארוז עוד כ־650 אלף בדיקות בכל יום ולסיים את המבצע עד ליום שישי בבוקר. לוח הזמנים הזה ישאיר יומיים לחלק את הבדיקות להורים, שאמורים לבוא ולאסוף אותן בבתי הספר עוד לפני תחילת הלימודים ביום רביעי, ולבצע את הבדיקה לכל המאוחר יום לפני פתיחת שנת הלימודים.

השתתפה בהכנת הידיעה: מיטל יסעור בית־אור

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר